REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra H/Zafira B: wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Astra H/Zafira B wymiana klocków i tarcz hamulcowych
Opel Astra H/Zafira B wymiana klocków i tarcz hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych gwarantuje skuteczność działania hamulców. W poradniku tym pokażemy jak wymienić klocki i tarcze hamulcowe w modelu Astra H i Zafira B.

Największym problemem może okazać się odpowiedni dobór tarcz i klocków. Warto zapoznać się z opiniami na temat danego produktu. Decydując się na zakup nowych tarcz należy pamiętać o konieczności wymiany klocków hamulcowych. Wymiany dokonujemy tylko i wyłącznie parami - na całej osi (4 klocki lub 2 tarcze). Zaczniemy od przedniej osi naszego auta.

REKLAMA

Polecamy materiały eksploatacyjne znanych producentów. Tanie zamienniki pozwolą zaoszczędzić jednak ich zachowanie podczas hamowania z dużymi prędkościami może być nieprzewidywalne. Warto rozpatrzeć zakup całego kompletu (tarcze + klocki). Zazwyczaj taki zestaw wyniesie nas znacznie taniej niż w przypadku zakupu tych części pojedynczo.

Zobacz też: Jak wymienić klocki hamulcowe?

REKLAMA

Za pomocą podnośnika unosimy przód auta i podpieramy na podstawkach. Zalecamy szczególną ostrożność podczas wykonywania tej czynności. Zdejmujemy koło i mamy dostęp do wszystkich elementów. Na początku demontujemy czujnik zużycia klocków (jeśli występuje). Wykonujemy to za pomocą śrubokręta. Następnie również za pomocą śrubokręta podważamy sprężynę znajdującą się na zacisku hamulcowym.

Zaglądamy od tyłu zacisku i lokalizujemy zatyczki ochronne prowadników zacisku hamulcowego. Wyjmujemy je i odkręcamy mocowania za pomocą klucza imbusowego. Następnie demontujemy zacisk i podwieszamy go do nadwozia. Nie można dopuścić, żeby zwisał on swobodnie na przewodach hamulcowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takim przypadku będziemy musieli odciągnąć klocki, żeby umożliwić sobie jakikolwiek manewr. Przed tym zabiegiem zalecamy odkręcić korek od zbiorniczka z płynem hamulcowym. Na początku wyjmujemy zewnętrzny klocek a następnie wewnętrzny razem ze sprężyną rozpierającą. W tym momencie nie można naciskać pedał hamulca gdyż tłok zostanie wypchnięty z zacisku.

Przed montażem nowych klocków w zacisku należy dokładnie go wyczyścić. Robimy to delikatnie za pomocą szczotki drucianej oraz szmatki namoczonej w spirytusie. Czyścimy dokładnie dwa prowadniki i sprawdzamy dokładnie wszystkie osłony gumowe. Jeżeli stwierdzimy, że któraś z nich jest uszkodzona to należy niezwłocznie ją wymienić. Zbyt szybkie zużywanie się klocków hamulcowych może świadczyć o zatartym tłoczku.

Zobacz też: Nowa Astra GTC z Gliwic

REKLAMA

Przechodzimy do wymiany klocków. Na początku odkręcamy zbiorniczek z płynem hamulcowym. Zalecamy odpompować trochę płynu hamulcowego, żeby nie zaczął się wydostawać na zewnątrz podczas wciskania tłoczka. W serwisach do wciskania tłoczka (aby zrobić miejsce dla nowego klocka hamulcowego) służy do tego specjalne narzędzie, my wykorzystamy do tego drewniany trzonek młotka. Całą czynność wykonujemy bardzo ostrożnie, żeby nie dopuścić do ukośnego ustawienia się tłoka. Należy uważać również na gumowe osłony przeciwpyłowe - jeśli są uszkodzone, należy je wymienić (zestaw naprawczy do zacisku hamulcowego).

Na początku montujemy wewnętrzny klocek a następnie zewnętrzny w korpusie zacisku. Zwróćmy uwagę, żeby były poprawnie zamocowane. Teraz montujemy zacisk razem z wkładkami tak, by przewód hamulcowy nie był poskręcany. Wkręcamy prowadniki i zabezpieczamy je kapturkami ochronnymi. Zakładamy sprężynę na zacisk i instalujemy czujnik zużycia na swoje miejsce (jeśli występuje).

Zakładamy koło i opuszczamy samochód, po drugiej stronie auta postępujemy w taki sam sposób. Przechodzimy do tylnych klocków.  W tym przypadku cała operacja różni się w kilku czynnościach. Na początku musimy poluzować naciąg linki hamulca ręcznego. W tym celu odkręcamy nakrętkę regulacyjną, która mieści się przy dźwigni hamulca ręcznego pod jego osłoną.

Zobacz też: Wymiana przewodów hamulcowych - na co zwrócić uwagę?

Luzujemy śruby koła i podnosimy samochód. Podpieramy go na podstawkach i zdejmujemy całkowicie koło. Następnie naciskamy do dołu dźwignię hamulca i odłączamy linkę hamulca ręcznego. Teraz podważamy za pomocą śrubokręta podkładkę zabezpieczającą przy wsporniku i wyjmujemy linkę hamulca ze wspornika zacisku. Odkręcamy dolną śrubę zacisku przytrzymując prowadnik za pomocą klucza płaskiego.

Możemy teraz odchylić do góry zacisk hamulcowy tak, żeby nie rozciągać zbytnio przewodów hamulcowych. Odkręcamy zbiorniczek z płynem hamulcowym i odciągnąć trochę płynu za pomocą strzykawki. Teraz wkręcamy tłoczek. W serwisach stosuje się do tego specjalny przyrząd. My postaramy się zrobić to za pomocą zacisku lub innego narzędzie pozwalającego na jednoczesne ściśnięcie i obrót.

Chcąc wyjąć klocki musimy odłączyć zacisk od korpusu. Odkręcamy górną śrubę w taki sam sposób jak dolną i wyjmujemy go z korpusu. Zalecamy powiesić go do nadwozia za pomocą drutu tak, żeby nie zwisał na przewodzie hamulcowym. Przed zamontowaniem klocków zalecamy oczyścić dokładnie zacisk i wszystkie powierzchnie stykowe. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o zamocowaniu linki hamulca ręcznego.

Po wymianie klocków hamulcowych należy wcisnąć kilkukrotnie pedał hamulca. Następnie sprawdzamy poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku. Jeżeli jest go za mało to dolewamy świeżego. W ostateczności można zalać tym, który wcześniej został odciągnięty ze zbiorniczka. Przez pierwsze 200 – 300 kilometrów musimy unikać gwałtownego hamowania. Należy pozwolić na swobodne dotarcie się klocka do tarczy.

Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: wymiana płynu chłodzącego i kontrola układu chłodzenia

Wymiana tarcz hamulcowych

Jeżeli podczas wymiany klocków stwierdzimy, że tarcza hamulcowa również wymaga wymiany nie należy z tym czekać. Montując nowe klocki oraz tarcze unikniemy podwójnego wydatku jakim jest zakup klocków hamulcowych. Nie można pozwolić na zamontowanie nowej tarczy i starych klocków. Wymieniając jednocześnie tarcze i klocki wykonamy w ten sposób jedną pracę.

Początek jest taki sam jak w przypadku wymiany klocków hamulcowych. Podnosimy samochód po tej stronie gdzie będzie prowadzona wymiana. W przypadku przedniej tarczy należy wyjąć giętki przewód hamulcowy z mocowania na kolumnie zawieszenia. Jeśli chodzi o tylne tarcze należy wymontować klocki. Opis został przedstawiony powyżej. Dla przedniej tarczy nie ma takiej potrzeby.

Podwieszamy cały korpus zacisku do nadwozia tak, żeby nie wisiał na przewodzie hamulcowym. Teraz odkręcamy śrubę zabezpieczającą tarczę i zdejmujemy ją z piasty koła. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na początku należy dokładnie wyczyścić powierzchnie styku tarczy z piastą. Wszelkie zanieczyszczenia mogą negatywnie wpłynąć na pracę tarczy.

Czyszczenie przeprowadzamy za pomocą szczotki drucianej. Po zamontowaniu tarczy należy ją odtłuścić. Najlepiej zrobić to za pomocą spirytusu. Stosowanie innych preparatów może przyczynić się do spadku skuteczności hamowania. Montując wszystkie części należy zwrócić uwagę czy wszystkie mocowania są prawidłowo dokręcone. Wszelkie niedociągnięcia w montażu mogą być tragiczne w skutkach podczas jazdy. Warto również skontrolować poziom płynu hamulcowego. Nadmiar odciągamy za pomocą strzykawki. Brakującą ilość dolewamy, kierując się wskazaniami na zbiorniczku wyrównawczym.

Po wymianie kompletu, czyli tarcze przednie i tylne należy wcisnąć kilka razy pedał hamulca. Trzeba mieć tą świadomość, że przez pierwsze kilka kilometrów skuteczność hamowania będzie bardzo mała.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA