REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 206: kontrola i regulacja hamulca ręcznego

Robert Kuśpiel
Peugeot 206 kontrola i regulacja hamulca ręcznego
Peugeot 206 kontrola i regulacja hamulca ręcznego

REKLAMA

REKLAMA

Niewielu kierowców pamięta o regularnej kontroli hamulca ręcznego. W poradniku tym pokażemy jak ją przeprowadzić oraz przy okazji dokonamy regulacji hamulca awaryjnego.

Na początku zaczynamy od zabezpieczenia samochodu hamulcem awaryjnym. Pozwoli to uniknąć niespodziewanego przetoczenia auta. Hamulec awaryjny, potocznie zwany „ręcznym”, oddziałuje na dwa tylne koła. Podczas gdy ciągniemy jego dźwignię cięgno znajdujące się po środku podwozia przesuwa się do przodu. Dociśnięcie szczęki przeciwbieżnej do powierzchni roboczej bębna hamulcowego zachodzi za pomocą linek hamulca, które przemieszczają siłę napinającą z dźwigni ręcznej, którą to obsługuje kierowca, do dźwigni umieszczonej w hamulcach tylnych kół.

REKLAMA

Zobacz też: Peugeot 206: wymiana klocków i tarcz przednich

REKLAMA

Mechanizm regulacji na dźwigni hamulca awaryjnego służy do podstawowej regulacji hamulca. Chcąc sprawdzić działanie ręcznego musimy najpierw umieścić auto na podłożu o niewielkim spadku i nie reagujemy na jego toczenie się. Uruchamiamy dźwignię hamulca ręcznego w taki sposób, aby zatrzymała się na pierwszej zapadce. Zaciągamy hamulec do końca i na trzeciej bądź czwartej zapadce koła muszą się zablokować. Zużyte okładziny cierne to znak, że dźwignia hamulca ma dłuższy skok.

W celu regulacji hamulca ręcznego należy wyłączyć hamulec awaryjny. Następnie podnosimy tył samochodu i podkładamy pod nim podpórki. Natomiast przednie koła zabezpieczamy, aby nie auto się nie stoczyło. Teraz wyjmujemy osłonę ze sztucznego tworzywa za dźwignią hamulca awaryjnego. Znajdziemy tam śrubę regulacyjną. Następnie ciągniemy dźwignię aż zatrzyma się na drugiej zapadce. Potem przykręcamy nakrętkę regulacyjną, aby tylne koła zaczęły hamować.

Zobacz też: Peugeot 206: odpowietrzenie układu i wymiana płynu hamulcowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym momencie zaciągamy dźwignię na trzecią zapadkę. Jeśli wykonaliśmy to poprawnie koła powinny być zablokowane. Nakładamy niewielką ilość smaru na miejsce mocowania dźwigni hamulca awaryjnego. Na koniec montujemy z powrotem osłonę. W przypadku, kiedy po krótkim okresie od regulacji luz szybko się zwiększa, zdejmujemy bęben hamulcowy i sprawdzamy czy mechanizm samoczynnej regulacji luzu szczęk ma swobodny ruch.

Jeżeli dźwignia hamulca nie zmienia swojego położenia pomimo zmiany regulacji naciągu linki może to oznaczać, że jedna lub obydwie linki się zacinają. Poprawna regulacja może okazać się dosyć kłopotliwa, jednak nie należy lekceważyć tego problemu. Poprawnie działający hamulec ręczny jest bardzo ważny, jeśli chodzi o nasze bezpieczeństwo.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA