Kategorie

Renault Laguna I: demontaż i czyszczenie nagrzewnicy

Robert Kuśpiel
nawiew, ogrzewanie Fot. Fotolia
nawiew, ogrzewanie Fot. Fotolia
W poradniku tym pokażemy jak zdemontować i wyczyścić nagrzewnicę w Renault Laguna I. Trochę problemu może sprawić wymontowanie nagrzewnicy, reszta prac jest łatwa do wykonania.

Zanim zaczniemy demontować nagrzewnicę w Renault Lagunie, powinniśmy przygotować odpowiednie narzędzia. Potrzebne nam będą:

  • Śrubokręt gwiazdkowy
  • Klucz nasadowy 6
  • Kombinerki
  • Silikon (stosowany przy wysokich temperaturach)
  • Gumowe uszczelki o średnicy 25mm i grubości 2mm
  • Płyn do chłodnic
  • Młotek
  • Kombinerki z zagiętymi końcówkami

Zobacz też: Regeneracja głowicy silnika zasilanego gazem LPG

Reklama

Pierwszym krokiem jest zlokalizowanie nagrzewnicy. Znajduje się ona w dolnej części deski rozdzielczej, a dokładnie bezpośrednio za radiem. Najlepiej wyjmować nagrzewnicę od strony kierowcy koło pedałów. Do wykonania tej operacji nie będziemy spuszczać płynu chłodzącego z chłodnicy. Rozkładamy w nogach kierowcy gazety i szmaty tak, żeby zebrać wypływający płyn chłodniczy. Nie wycieknie go zbyt dużo więc nie będziemy musieli również dużo uzupełniać.

Jeżeli dobrze zabezpieczyliśmy wykładzinę w nogach kierowcy to zabieramy się za odkręcanie śrubek mocujących nagrzewnicę w obudowie. Są to trzy śrubki, które należy odkręcić śrubokrętem gwiazdkowym. Po ich wykręceniu należy zdemontować mocowanie rurek. Będzie nam do tego potrzebny śrubokręt gwiazdkowy. Tego kroku nie należy pomicjć bez demontażu rurki nie ma możliwości wyjęcia nagrzewnicy.

Zobacz też: VW Golf IV i V z LPG

Do odkręcenia pozostaje nam ostatnia śrubka mocująca plastikowe rurki, które doprowadzają płyn chłodniczy do nagrzewnicy. Tutaj również korzystamy z śrubokręta gwiazdkowego. Podczas wykręcania tej śrubki zacznie wypływać płyn chłodniczy. Jeśli dobrze zabezpieczyliśmy wykładzinę to nie musimy się obawiać.

Po wykręceniu wszystkich mocować przechodzimy do odchylenia plastikowej rurki, która wchodzi w nagrzewnicę. Nie ma potrzeby wyciągania jej w całości, wystarczy delikatnie odgiąć w górę. W tym momencie przechodzimy do wyjęcie a nagrzewnicy z samochodu. Po delikatnym podważeniu płaskim śrubokrętem powinna zacząć wychodzić z obudowy. Nagrzewnica najpierw zawadzi o pedał gazu, a potem hamulca. W obydwu przypadkach wciskamy pedały i delikatnie wyjmujemy ją do dołu. Należy uważać, żeby nie uszkodzić aluminiowych żeberek.

Zobacz też: Instalacja LPG: fakty i mity

Reklama

Gdy uporamy się z wyjęciem nagrzewnicy, możemy zabrać się za jej rozkładanie. Na początku zdejmujemy ramkę nagrzewnicy. Kolejne kroki będą bardziej czasochłonne. W tym momencie należy odgiąć ok. trzydzieści metalowych blaszek na brzegach nagrzewnicy. Najlepiej zrobić to za pomocą cienkiego ale mocnego śrubokręta. Blaszki są dosyć mocno zagięte. Podczas wykonywania tej czynności należy uważać, żeby nie uszkodzić aluminiowych żeberek nagrzewnicy.

Po tym, jak odgięliśmy wszystkie blaszki, zdejmujemy plastikowy boczek i wyjmujemy ze środka metalowe spirale. Zalecamy je wyciągać twardym narzędziem bo są solidnie zamocowane w rurkach nagrzewnicy. Po wyjęciu szesnastu spirali(spirale czyścimy) czyścimy dokładnie kanały w których były zamocowane. Najelpiej zrobić to kilka razy pod dużym ciśnieniem wody. Najprawdopodobniej ponad połowa tych rurek będzie zapchana.

Zobacz też: Wymiana bezpiecznika

Po dokładnym wyczyszczeniu kanałów przechodzimy do złożenia wszystkich elementów nagrzewnicy. Do uszczelnienia nagrzewnicy będziemy korzystać z silikonu do wysokich temperatur. Wcześniej należy dokładnie oczyścić powierzchnię, na którą będziemy nanosić silikon. Najlepiej zrobić to za pomocą benzyny ekstrakcyjnej. Nakładamy równomiernie silikona i zakładamy plastikowy oczek po czym zaciskamy metalowe blaszki mocujące.

Po wstępnym zaciśnięciu blaszek należy wyrównać metalowe boczki stukając delikatnie młotkiem po czym ponownie dociskamy mocno blaszki kombinerkami. Nadmiar silikonu należy wytrzeć za pomocą mokrej szmatki. Po złożeniu nagrzewnicy czekamy około godziny aż wyschnie silikon i przystępujemy do montażu nagrzewnicy w samochodzie.

Zobacz też: Jak usunąć zakłócenia elektromagnetyczne, słyszalne w odbiornikach radiowych na zakresach AM?

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Obowiązkowo musimy sprawdzić w jakim stanie są gumowe uszczelki, które się znajdują na końcach rurek, które montujemy do nagrzewnicy. Uszczelki są standardowe o wymiarach 25x2. Z dostępnością nie ma najmniejszych problemów, można je zakupić w każdym sklepie motoryzacyjnym.

Po zamontowaniu nagrzewnicy należy odpowietrzyć układ. Uzupełniamy poziom płynu do oznaczenia max i odkręcamy odpowietrznik na termostacie i czekamy aż płyn chłodzący będzie wypływał bez pęcherzyków powietrza. Nastepnie odkręcamy na chłodnicy po lewej stronie plastikowey korek i również czekamy aż ciecz będzie wypływać bez pęcherzyków. Na końcu odkręcamy plastikowy wkręt na wężu wchodzącym do kabiny, czekamy aż będzie wypływał płyn bez pęcherzyków i zakręcamy.

Uruchamiamy silnik i czekam aż załączy się wentylator. Następnie sprawdzamy poziom płynu. Jeśli jest zbyt niski to dolewamy do odpowiedniego stanu.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    30 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.