Kategorie

Opel Astra F: wymiana alternatora

Robert Kuśpiel
Opel Astra F  wymiana alternatora
Opel Astra F wymiana alternatora
Uszkodzony alternator pozbawia ładowania akumulator w naszym samochodzie. W poradniku tym pokażemy, jak samemu wymienić alternator w Oplu Astra F.

Awaria alternatora może skutecznie unieruchomić nasz samochód. Warto co jakiś czas sprawdzić, w jakim stanie jest alternator. W tym celu wystarczy wykonać bardzo łatwy test. W Oplu Astra F montowane były różne typy alternatorów, zaczynając od natężenia 55A do 100A. Zazwyczaj były to alternatory dostarczane przez trzech producentów: Bosch, Delco i Hitachi.

Zaczynamy od sprawdzenia napięcia alternatora. W tym celu podłączamy woltomierz między bieguny alternatora. W przypadku braku woltomierza wystarczy najprostszy multimetr dostępny w sklepach motoryzacyjnych, hipermarketach lub serwisach aukcyjnych. Teraz uruchamiamy silnik. Podczas rozruchu napięcie może spaść nawet do 9.5V. Ustawiamy silnik na 3000 obr/min i sprawdzamy napięcie, które powinno wynosić od 13.5 do 14.5V. Jeśli napięcie jest mniejsze to znak, że alternator wymaga naprawy.

Zobacz też: Jak często wymieniać łożyska alternatora?

W zależności od zamontowanego alternatora jest różne napięcie znamionowe. Dla alternatora Boscha wynosi 14V, Delco 13.6V, Hitachi 12V. Jeśli po wykonaniu testu okaże się, że czeka nas wymiana alternatora, warto przemyśleć kilka wariantów naprawy.

Możemy zdecydować się na zakup nowego alternatora. Odradzamy jednak takie rozwiązanie. Nowe, oryginalne alternatory są znacznie droższe niż te oferowane na serwisach aukcyjnych. Naturalnie są one nowe, jednak do jakości oryginału wiele im brakuje. Zazwyczaj są to tanie, chińskie podróbki, które w większości przypadków nie wytrzymują do końca okresu gwarancyjnego co wiąże się z powtórzeniem całej pracy montażu i demontażu.

Drugim wariantem może być zakup używanego alternatora. Jest to o tyle dobre rozwiązanie, że dostajemy oryginalny alternator, najczęściej w niższej cenie niż nowe nieoryginalne. Minusem tego wyboru jest niewiadomy stan takiego elementu. Należy pamiętać, że Opel Astra F nie jest nowym samochodem i po tylu latach, części mogą być w różnym stanie. Jeżeli mamy dostęp do sprawdzonego źródła, można zdecydować się taki zakup.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana rozrusznika

Ostatni wariant jest najczęściej wybierany. Mamy tutaj na myśli regenerację naszego alternatora. Cenowo wychodzi podobnie jak zakup używanego. Jeżeli wybierzemy solidny zakład regenerujący to mamy pewność, że alternator posłuży nam przez dłuższy czas. Jeżeli wiemy już jakie kroki podjąć, nadszedł czas na demontaż alternatora.

Pierwszy krok to demontaż paska klinowego. Na początku przedstawimy demontaż w autach z paskiem klinowym.

W celu ułatwienia dostępu, zalecamy wymontować przewód dolotowy powietrza pomiędzy filtrem powietrza a silnikiem. W tylu celu należy poluzować opaski zaciskowe na przewodzie. Następnie luzujemy dolną śrubę alternatora. Dotyczy to wszystkich silników oprócz jednostki wysokoprężnej 1.7 TD. Teraz luzujemy górną śrubę mocowania alternatora do napinacza i odchylamy alternator w kierunku silnika. W taki sposób luzujemy pasek klinowy.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż skrzyni biegów

W przypadku, kiedy zamontowany jest mniejszy alternator, na napinaczu umiejscowiona jest śruba napinająca. Poluzowanie jej powoduje odsuwanie się alternatora. W silniku 1.7TD luzujemy mocowanie alternatora do wspornika napinacza i odchylamy na bok. Teraz możemy zdjąć pasek klinowy.

Pasek wieloklinowy

Zaczynamy od silników 8-zaworowych, które były produkowane do sierpnia 1992 roku. Na początku luzujemy dwie śruby mocujące alternator do wspornika (na dole). W przypadku, kiedy będą problemy z demontażem, zalecamy wymontować przewód dolotowy powietrza. Luzujemy górną śrubę zaciskową i odchylamy alternator do silnika. W taki sposób poluzujemy pasek wieloklinowy.

Zobacz też: Jak wymienić szczotki w alternatorze?

Kolejny krok to podwieszenie silnika. Do tego jest wykorzystywana specjalna belka. Niestety nie każdy ma dostęp do takiego urządzenia. W takim przypadku należy użyć rury o odpowiedniej długości, którą oprzemy na drewnianych podstawkach. Podstawki opieramy o rynienki w błotnikach. Pamiętajmy, żeby nie opierać bezpośrednio o błotnik, ponieważ możemy doprowadzić do jego uszkodzenia.

Podwieszamy silnik do rury za pomocą łańcucha, luzujemy prawe mocowanie silnika i unosimy go delikatnie do góry. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w klimatyzację, należy całkowicie zdemontować prawe mocowanie silnika. W tym momencie możemy swobodnie wyjąć pasek wieloklinowy.

Wymiana: silniki 8-zaworowe od września 1992 roku oraz silniki 16-zaworowe

Na początku obracamy rolkę napinacza zgodnie z ruchem wskazówek zegara i zwalniamy naciąg paska wieloklinowego. Zdejmujemy go i podwieszamy silnik. Będzie nam do tego potrzebna rura o odpowiedniej długości, którą oprzemy na drewnianych podstawkach. Podstawki opieramy o rynienki w błotnikach. Pamiętajmy, żeby nie opierać bezpośrednio o błotnik, w ten sposób doprowadzimy do jego uszkodzenia.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana czujnika poziomu paliwa

Podwieszamy silnik do rury za pomocą łańcucha, luzujemy prawe mocowanie silnika i unosimy go delikatnie do góry. Teraz możemy wyjąć pasek wieloklinowy.

Kolejne kroki są takie same dla każdej wersji silnikowej.

Odłączamy przewód masowy akumulatora i odłączamy wszystkie przewody elektryczne od alternatora. W silniku 1.7 TD należy zdemontować pompę podciśnienia. Znajduje się ona z tyłu alternatora. Odkręcamy przewód podciśnienia oraz olejowy przewód zasilający. Luzujemy opaskę zaciskową i zdejmujemy powrotny przewód olejowy. Odkręcamy wkręty mocujące pompę podciśnienia i wyjmujemy pompę razem z gumowym pierścieniem uszczelniającym. Odkręcamy alternator od górnej listwy napinacza oraz dolnego wspornika. W tym momencie możemy wyjąć alternator.

Przystępujemy do montażu. Instalujemy alternator na swoje miejsce i wkręcamy ręcznie śruby górnego i dolnego mocowania. Następnie podpinamy wszystkie przewody elektryczne, zwracając szczególną uwagę na przewód masowy. W jednostce 1.7 TD montujemy pompę podciśnienia. Zanim ją zamontujemy zalecamy skontrolować, czy pierścień uszczelniający pompę nie jest uszkodzony.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż zegarów

Osadzamy pompę na swoje miejsce i dokręcamy śruby mocujące. Wlewamy 19 kropli oleju silnikowego w otwór doprowadzania oleju do pompy. Zakładamy powrotny przewód olejowy i zabezpieczamy go za pomocą opaski. Podłączamy olejowy przewód zasilający i solidnie dokręcamy. Na końcu podłączamy przewody podciśnienia.

Teraz przechodzimy do montażu paska klinowego i wieloklinowego. Najpierw zakładamy pasek klinowy na koła pasowe i odsuwamy alternator od silnika. Najlepiej zrobić to za pomocą łyżki monterskiej do opon. Przykręcamy górne mocowanie alternatora. Jeżeli mamy zamontowany alternator o mniejszych rozmiarach, należy obracać śrubę napinającą do momentu, aż pasek klinowy zostanie naciągnięty. Na końcu sprawdzamy naciąg paska klinowego. Niezależnie od paska i wersji silnika, sprawdzanie naciągu wykonujemy w taki sam sposób.

Pasek wieloklinowy

Montaż silniki 8-zaworowe do sierpnia 1992 roku

Na początku przekładamy pasek poprzez zawieszenie silnika. Dokręcamy prawe mocowanie silnika, przekładamy pasek przez koła pasowe i naciągamy go. Podczas przykręcania alternatora zawsze dokręcamy górną śrubę zaciskową, a następnie dwie dolne śruby przy wsporniku.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż radia i głośników

Montaż silniki 8-zaworowe od września 1992 roku oraz silniki 16-zaworowe

Przekładamy pasek przez zawieszenie silnika i dokręcamy prawą podporę silnika. Obracamy rolkę napinacza w lewo i układamy dokładnie pasek na kołach pasowych. Zwracajmy uwagę, żeby pasek nie wychodził z boku poza koła. Zwalniamy rolkę napinacza, co powoduje ustalenie odpowiedniego naciągu paska. Warto zwrócić uwagę na ułożenie nadlewu. Jeśli dotyka lewego ogranicznika to należy wymienić pasek klinowy oraz ewentualnie napinacz.

Dokręcamy dolne i górne mocowanie alternatora, a następnie montujemy przewód dolotowy powietrza. Podłączamy akumulator przy wyłączonym zapłonie i uruchamiamy silnik. Nie powinno być problemów z rozruchem.

Dodatkową czynnością jaką zaprezentujemy w tym poradniku będzie wymiana szczotek regulatora napięcia. Jeśli nasz alternator wymaga wymiany szczotek to możemy spróbować sami go zregenerować.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana półosi napędowych

Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora. Następnie odkręcamy z tyłu alternatora cały regulator napięcia razem ze szczotkami węglowymi. Oglądamy dokładnie szczotki węglowe oceniając ich stan. Jeśli są krótsze niż 5mm to należy je wymienić. W tym celu należy odlutować dochodzące przewody plecione. Sprawdzamy, w jakim stopniu są zużyte pierścienie ślizgowe. Jeśli zachodzi taka potrzeba, należy je delikatnie przetoczyć i wypolerować. Czyścimy dokładnie powierzchnie przylegania i sprawdzamy wstępne napięcie sprężyn, ewentualnie wymieniamy na nowe.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Wkładamy sprężyny i szczotki węglowe w szczotko-trzymacz i przylutowujemy przewody. Zalecamy złapać przewód za pomocą szczypiec. W ten sposób unikniemy zbyt dużego przeniknięcia cyny do plecionki. Duża ilość cyny spowodowałaby zesztywnienie przewodu, co doprowadziłoby do konieczności wymiany szczotek.

Obok miejsca lutowania zaciskamy izolację przewodu. Dokręcamy regulator napięcia i podłączamy przewód masowy akumulatora. Nie powinno być problemów z rozruchem silnika.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    26 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.