REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czujnik położenia wału, czyli czemu twoje auto gaśnie!

Czujnik położenia wału, czyli czemu twoje auto gaśnie!
Czujnik położenia wału, czyli czemu twoje auto gaśnie!

REKLAMA

REKLAMA

Silnik w samochodzie bez wyraźnej przyczyny zaczyna gasnąć podczas jazdy? A być może winna temu jest awaria czujnika położenia wału korbowego…

REKLAMA

Jednym z ważniejszych kroków w historii silników benzynowych było zastosowanie elektronicznego sterowania - rozwiązania, które zaczęło się popularyzować jeszcze w latach osiemdziesiątych. Komputer wykonuje dwie funkcje. Najpierw sprawdza parametry pracy silnika, a następnie kontroluje oczekiwania kierowcy. Otrzymując informacje dotyczące położenia przepustnicy dobiera np. dawkę paliwa do aktualnego obciążenia. Oczywiście sterownik nie byłyby w stanie pracować prawidłowo sam z siebie. Dlatego został wyposażony przez inżynierów w elektroniczne "oczy".

REKLAMA

"Oczami" silnika są czujniki stosowane w okolicy podstawowych układów. A jednym z kluczowych jest czujnik położenia wału. Jaką pełni rolę? Podczas pracy jednostki napędowej sprawdza ustawienie wału korbowego i kontroluje prędkość obrotową, z którą element obraca się. To dane są konieczne m.in. do precyzyjnego ustalenia momentu, w którym wtrysk paliwa jest konieczny oraz do sterowania zmiennymi fazami rozrządu czy nawet sposobem otwarcia zaworu EGR.

Co może uszkodzić czujnik położenia wału?

REKLAMA

Czujnik położenia wału korbowego wygląda dość niepozornie. To w większości przypadków krótki przewód, który na jednym końcu ma wtyczkę pozwalającą na wpięcie go do układu elektrycznego, a na drugim posiada miernik indukcyjny, hallotronowy lub tzw. inteligentny wraz z gniazdem dla śruby mocującej. Najczęściej sondy tego typu montuje się w dwóch miejscach - przy kole zamachowym silnika, ewentualnie kole pasowym. Czujnik położenia wału korbowego jest elementem dość delikatnym, a w efekcie w czasie eksploatacji może ulec uszkodzeniu. W takim przypadku albo zacznie wysyłać do sterownika impulsy nieprawidłowe, albo zamilknie na dobre.

Powodów awarii czujnika położenia wału korbowego może być kilka. Bardzo często o niesprawności sondy decyduje np. zwarcie pojawiające się z uwagi na występowanie wilgoci. Dodatkowo znane są przypadki uszkodzeń mechanicznych przewodu elektrycznego - chociażby w wyniku ataku gryzonia, zanieczyszczenia głowicy pomiarowej czy śniedzienia elementów wtyczki. Czasami zdarza się też, że przyczyna usterki może jest niezależna od samej sondy. Dzieje się tak chociażby w przypadku, w którym uszkodzona została tarcza pomiarowa, na której miernik dokonuje pomiaru.

Awaria czujnika położenia wału? Pojawi się check engine

Objawów awarii czujnika położenia wału korbowego może być dużo. Najczęściej jednak silnik zaraz po rozgrzaniu zaczyna gasnąć. Poza tym jednostka napędowa może nierównomiernie pracować czy mieć poważny problem z rozruchem. Niesprawność związaną z pracą sondy dość szybko wyłapie komputer sterujący pracą silnika. W takim przypadku na ogół wyrzuca kontrolkę check engine na tablicy zegarów. W przypadku usterki ignorowanej przez kierowcę sterownik może nawet wprowadzić jednostkę w tryb awaryjny oraz sygnalizować problemy z pracą zaworu EGR.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naprawa czujnika położenia wału korbowego polega w dużej mierze na jego wymianie na nowy. Cena samej sondy zależy przede wszystkim od modelu samochodu i producenta. Zamiennik dedykowany Oplowi Vectrze B potrafi kosztować zaledwie 57 złotych, podczas gdy czujnik wyprodukowany przez Boscha będzie kosztować już nawet 455 złotych. Czy wymiana czujnika położenia wału jest trudna? Nie zawsze. Zazwyczaj jednak dostęp do sondy jest utrudniony. A dodatkowo sam montaż nie wystarczy. W nowoczesnych autach do prawidłowej pracy czujnika konieczna jest komputerowa adaptacja. A to sprawia, że wykonanie naprawy najlepiej zlecić fachowemu warsztatowi. Szczególnie że cena robocizny w przypadku tej procedury startuje już od 40 - 50 złotych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA