REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Rozrusznik zbyt wolno obraca wałem silnika – co zrobić?

Jakubowski Ryszard
Rozrusznik możemy naprawić sami. fot. Newspress
Rozrusznik możemy naprawić sami. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Awaria rozrusznika jest kłopotliwa, ale naprawa nie jest ani skomplikowana, ani zbytnio kosztowna. Każdy, kto ma odrobinę chęci może wykonać ją we własnym zakresie.

Pierwszą czynnością jest sprawdzenie stanu styków klema – biegun akumulatora. Po kilku nieudanych próbach rozruchu należy dotknąć palcem każdej z klem, aby sprawdzić, czy się ona rozgrzała. Przedtem jednak zwrócić uwagę na ich czystość. Jeżeli są pokryte nalotem lub szaro-zielonkawym albo szarym osadem o konsystencji soli lub drobnego cukru, należy klemy oczyścić.

REKLAMA

Zobacz również: Jak sprawdzić czy akumulator jest doładowywany?

REKLAMA

Jeżeli po wykonaniu opisanych czynności nadal wał silnika obracany jest zbyt wolno, trzeba sprawdzić jakość styku pomiędzy rozrusznikiem i kablem, który łączy go z akumulatorem. Najpierw skontrolować, czy przewód jest dobrze osadzony w końcówce z oczkiem, następnie sprawdzić czy nakrętka, mocująca go do elektromagnesu na rozruszniku nie poluzował się lub nie skorodowała. Jeżeli występują na niej podejrzane wżery i ogniska korozji – wymienić na nową, łącznie z podkładkami.

Nakrętki i podkładki, jakie są stosowane w tym miejscu, są zazwyczaj pokryte specjalną powłoką galwaniczną, poprawiającą jakość styku, lub są całe wykonane z tego stopu. Poznać to można po ich barwie – są brązowe, czasem z metalicznym połyskiem. Dlatego należy stosować jedynie oryginalne, a zastąpienie ich zwykłymi, ocynkowanymi, traktować jako rozwiązanie doraźne. Zawsze przed połączeniem przewodów i ściśnięciem ich końcówek śrubami lub nakrętkami, pamiętać o pokryciu ich warstewką „Elektrosolu”. Pamiętać, aby podłączyć wszystkie dochodzące do elektromagnesu przewody. Zazwyczaj są to dwa: gruby, łączący elektromagnes z alternatorem i znacznie od niego grubszy, idący do dodatniej klemy na akumulatorze.

Prace przy rozruszniku i dochodzących do niego przewodach można wykonywać JEDYNIE przy zdjętej klemie z ujemnego bieguna akumulatora (łatwiej ją zdjąć, niż tę z dodatniego!). W przeciwnym wypadku naprawa może zakończyć się pożarem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli styk między przewodem i śrubą stykową elektromagnesu jest dobry – nie grzeje się, a rozrusznik nadal wolno kręci wałem silnika, przyczyną może być uszkodzenie rozrusznika (zużycie szczotek) albo wypalenie styków wewnątrz elektromagnesu. Przed rozebraniem rozrusznika warto sprawdzić jakość styku przewodu łączącego biegun ujemny akumulatora z korpusem silnika. W razie potrzeby odkręcić go, starannie oczyścić i przykręcić z powrotem, najlepiej tą samą śrubą z tą samą podkładką. Przed skręceniem pokryć warstewką „Elektrosolu”.

Zobacz również: Jak naprawiać połączenia elektryczne?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA