Kategorie

Pasek klinowy: co musisz o nim wiedzieć?

Kuba Brzeziński
Alternator, pasek Fot. Fotolia
Pasek klinowy być może kosztuje zaledwie kilka złotych, jego rola jest jednak ważniejsza niż kierowca mógłby się spodziewać!

Jest co najmniej kilka układów, bez których nie ma mowy o prawidłowej pracy samochodu i silnika. Przykład? To dotyczy chociażby systemu chłodzenia jednostki napędowej, układu ładowania akumulatora, wspomagania układu kierowniczego czy klimatyzacji wentylującej kabinę pasażerską. Każde z tych rozwiązań ma jeden punkt wspólny. Otóż gwarantem ich pracy staje się pasek klinowy. Co to takiego? To gumowy element, który na jednej ze stron jest gładki, a na drugiej posiada kliny ułożone w kształt litery V. Jego zadanie jest proste. Przekazuje ruch kołowy z silnika wprost na rolki napędzające poszczególne układy.

Pasek klinowy ma bardzo wiele nazw. Można go określać jako:

  • pasek wielorowkowy,
  • pasek wieloklinowy,
  • pasek wielożebrowy,
  • pasek zewnętrzny,
  • pasek osprzętu.

Układ paska klinowego składa się z co najmniej kilku kluczowych elementów. Tak, to gumowy element przenosi w nim ruch obrotowy. Do tego konieczne są jednak również rolki prowadzące - które wyznaczają kierunek przebiegu paska, sprzęgiełka jednokierunkowe w alternatorach, napinacze, dbające o właściwe naciągnięcie paska czy tłumiki drgań skrętnych - amortyzujące ruchy i drgania silnika. Pasek klinowy może napędzać poszczególne elementy osprzętu silnika za pomoc strony gładkiej, jak i wielorowkowej. Z uwagi na rolę którą pełni, w przypadku motorów montowanych poprzecznie, na ogół jest lokowany po prawej lub lewej stronie komory silnika.

Pasek klinowy wymieniaj… okresowo!

Reklama

Pasek klinowy jest poddawany wysokim obciążeniom. A to oznacza, że czas jego życia nie jest długi. Producenci zalecają wymianę elementu co 30 tysięcy kilometrów, ewentualnie 4 lata. Montaż nowego paska wielorowkowego można połączyć np. z procedurą wymiany oleju w silniku. Jakie są objawy zużycia paska osprzętu? Podstawę stanowią dziwne dźwięki występujące podczas pracy jednostki napędowej. Pisk oznacza, że pasek rozciągnął się lub ma zbyt słabe napięcie, a szum może zwiastować zużycie jednego z łożysk występujących w układzie. Jak określić stan paska? Czasami wystarczy go obejrzeć - poszukiwać uszkodzeń czy wystrzępionych krawędzi. Kierowca na wyłączonym silniku może np. sprawdzić ręką czy rowki znajdujące się po wewnętrznej stronie paska nie są popękane.

Koszt wymiany samego paska nie jest wysoki. Ceny nowych części zaczynają się już od kilku złotych. Dużo większy problem zaczyna się w sytuacji, w której wymiany wymaga nie tylko pasek, ale i elementy jego osprzętu. W takim przypadku w sklepie motoryzacyjnym można zostawić od 130 do nawet 400 - 500 złotych. A do kwoty tej trzeba doliczyć jeszcze cenę robocizny - przeciętnie 150 - 300 złotych. Warto zaznaczyć, że wycena pracy mechanika będzie w dużej mierze zależeć od konstrukcji silnika. W niektórych motorach pasek klinowy może być na tyle skutecznie schowany, że dostanie się do niego wcale nie będzie prostym zadaniem.

Pasek klinowy - a co w razie zerwania?

Zerwanie paska klinowego oznacza tak naprawdę koniec jazdy. W aucie przestanie działać wspomaganie układu kierowniczego, ustanie krążenie płynu w układzie chłodzenia, a do tego akumulator przestanie być ładowany. Kontynuowanie jazdy po zerwaniu paska osprzętu będzie zatem możliwe do momentu, w którym w silniku nie skończy się prąd, ewentualnie nie dojdzie np. do przegrzania jednostki. Pasek klinowy po zerwaniu można wymienić na nowy. Mechanik podczas wykonywania procedury powinien jednak upewnić się, że zerwanie nie było wynikiem chociażby zatarcia któregoś z łożysk rolek lub napinacza. W takim przypadku bez wymiany uszkodzonych części nie ma co montować nowego paska.

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    23 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

    Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie. No i jest problem...

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie? Kierowcę czeka wizyta w wydziale komunikacji, stacji kontroli pojazdów i znowu wydziale komunikacji.

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić auto?

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić czy używane auto nie jest obciążone prawami osób trzecich? Są na to tak naprawdę trzy sposoby.

    Zgubiłem numer PKK. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Zgubiłem numer PKK. Jak go odzyskać? No i tu pojawia się spory problem, bo kandydata na kierowcę czeka... No właśnie co?

    Sprzedaż części używanych na oku fiskusa. Ruszają kontrole.

    Sprzedaż części używanych na celowniku skarbówki. Powód? Wielu sprzedawców albo nie zarejestrowało nawet firmy, albo zaniża dochody ze sprzedaży.

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.