REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renault Laguna I: wymiana półosi napędowych

Robert Kuśpiel
 wymiana koła Fot. Fotolia
wymiana koła Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana uszkodzonej półosi nie jest skomplikowanym zadaniem jeśli znamy poszczególne kroki. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić półosie w Renault Laguna I.

Wymianę półosi napędowych w Renault Laguna najlepiej wykonywać korzystając z podnośnika kolumnowego lub kanału warsztatowego. W przypadku tradycyjnego lewarka, wymiana również jest możliwa jednak dostęp do wszystkich elementów jest ograniczony. Należy również pamiętać o podłożeniu klinów zabezpieczających pod tylne koła.

REKLAMA

Zobacz też: Renault Laguna I: regeneracja kolektora wydechowego

Wymiana półosi napędowych w Renault Lagunie - krok po kroku

REKLAMA

Na początku należy poluzować śrubę półosi. Najlepiej zrobić to kiedy samochód stoi na kołach. Śruba jest dokręcona bardzo dużą siłą. Jeżeli mamy alufelgi to należy wcześniej zdjąć środkowy kapsel ochronny. W przypadku kołpaków wystarczy je zdjąć z felgi. Do wykonania tego zadania będzie nam potrzebny klucz 32 na mocnej przedłużce.

Po poluzowaniu śruby półosi należy poluzować śruby koła i unieść samochód. W tym momencie sprawdzamy czy kliny zabezpieczające znajdują się pod tylnymi kołami i odkręcamy do końca śruby koła oraz nakrętkę półosi. Opuszczamy samochód na lewarku tak, żeby podeprzeć tarcze hamulcowe o drewniane klocki. Dzięki temu będziemy mogli łatwiej wymontować sworznie wahacza.

Zobacz też: Wymiana filtrów: kabinowego, filtra paliwa i filtra powietrza w Renault Laguna I

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku wymiany lewej półosi (strona kierowcy) należy spuścić olej ze skrzyni biegów. Będzie nam do tego potrzebny pusty pojemnik. Za pomocą klucza kwadratowego 8 odkręcamy śrubę spustową skrzyni biegów. Niestety nie każdy z nas posiada taki klucz (można spróbować odkręcić klamką do drzwi) w takim wypadku pozostaje nam spuszczenie oleju poprzez wystającą śrubę, która podtrzymuje wybierak od skrzyni biegów.

Do wykonania tego zadanie będzie nam potrzebny klucz nasadowy 13 na grzechotce. Spuszczanie oleju ze skrzyni biegów w taki sposób niesie za sobą pewne ryzyko. Należy uważać, żeby nie przestawić lewarka zmiany biegów. W innym przypadku można doprowadzić do rozregulowania skrzyni biegów i będziemy musieli ustawiać na nowo wszystkie pozycje wybieraka. Dlatego wykręcamy tylko śrubę i nic poza tym nie ruszamy.

Zobacz też: Jak odkręcić zapieczone bądź skorodowane śruby?

REKLAMA

Kolejny krok to odkręcenie mocowania lewej półosi od skrzyni biegów. Będzie nam do tego potrzebny klucz nasadowy 13. Teraz odkręcamy śrubę mocującą sworzeń wahacza do piasty. W tym celu będziemy potrzebować klucza nasadowego 19. Odkręcamy śrubę do końca i wkładamy łyżkę od opon pomiędzy szczelinę sworznia a przegubu i delikatnie wybijamy do momentu aż wyskoczy sworzeń. Nie należy uderzać na siłę.

Teraz możemy przejść do wyjmowania półosi. W tym celu podnosimy delikatnie samochód tak, żeby można było odchylić piastę razem z tarczą. Wyjmujemy starą półoś i montujemy nową. Należy pamiętać o wkręceniu śruby mocującej wybierak. Jest to dokładnie ta śruba, przez którą był spuszczalny olej. Nie wkręcamy jej z całej siły, tylko i wyłącznie do wyczucia delikatnego oporu. Skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności i przechodzimy do wymiany prawej półosi. Olej w skrzyni biegów zostanie uzupełniony na końcu.

W przypadku prawej półosi wymiana przebiega w taki sam sposób. Mocowanie prawej półosi jest inne. Zamiast mocowania na trzy śruby jak to miało miejsce w lewej półosi, prawa jest zwyczajnie nabita i zabezpieczona specjalnym kołkiem. Wybijamy go za pomocą cienkiego punktaka lub śrubokręta. Kolejne kroki są takie same jak w przypadku prawej półosi.

Zobacz też: Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju Renault Laguna I

Nie zapomnij o oleju w skrzyni biegów

Na końcu pozostaje nam zalanie skrzyni biegów nowym olejem. Zalecamy użyć oryginalnego oleju przekładniowego zalecanego przez firmę Renault. Można go zakupić w autoryzowanych serwisach tej marki.

W celu lepszego dostępu do wlewu skrzyni należy wymontować rurę dolotową do filtru powietrza. Wlew znajduje się na przedniej ścianie skrzyni biegów, stojąc przodem do auta. Nie powinniśmy mieć problemów z lokalizacją, wlew zakręcony jest białą plastikową nakrętką „motylkową”.

Wykręcamy ją i wkładamy wąż gumowy do otworu. Na drugi koniec węża zakładamy lejek. Olej wlewamy do momentu aż zacznie wyciekać przez wlew. Zakręcamy korek wlewowy i udajemy się na jazdę próbną. Podczas jej trwania staramy się wykorzystać każdy bieg przekładni. Jazdę kontynuujemy do momentu aż silnik osiągnie temperaturę roboczą.

Zobacz też: Kupić zamienniki czy części oryginalne?

Po powrocie przechodzimy do sprawdzenia szczelności skrzyni. Kontrolujemy dokładnie śrubę, przez którą spuszczaliśmy olej oraz miejsce montażu półosi. Jakiekolwiek wycieki oznaczają nieszczelność, którą należy jak najszybciej usunąć. Jeżeli okolice korka spustowego są wilgotne to należy spróbować bardziej go dociągnąć i skontrolować po kolejnej jeździe.

Stare półosie oddajemy na złom a przepracowany olej ze skrzyni biegów do punktu utylizacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA