Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renault Laguna I: wymiana półosi napędowych

Robert Kuśpiel
 wymiana koła Fot. Fotolia
wymiana koła Fot. Fotolia
Wymiana uszkodzonej półosi nie jest skomplikowanym zadaniem jeśli znamy poszczególne kroki. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić półosie w Renault Laguna I.

Wymianę półosi napędowych w Renault Laguna najlepiej wykonywać korzystając z podnośnika kolumnowego lub kanału warsztatowego. W przypadku tradycyjnego lewarka, wymiana również jest możliwa jednak dostęp do wszystkich elementów jest ograniczony. Należy również pamiętać o podłożeniu klinów zabezpieczających pod tylne koła.

Zobacz też: Renault Laguna I: regeneracja kolektora wydechowego

Wymiana półosi napędowych w Renault Lagunie - krok po kroku

Na początku należy poluzować śrubę półosi. Najlepiej zrobić to kiedy samochód stoi na kołach. Śruba jest dokręcona bardzo dużą siłą. Jeżeli mamy alufelgi to należy wcześniej zdjąć środkowy kapsel ochronny. W przypadku kołpaków wystarczy je zdjąć z felgi. Do wykonania tego zadania będzie nam potrzebny klucz 32 na mocnej przedłużce.

Po poluzowaniu śruby półosi należy poluzować śruby koła i unieść samochód. W tym momencie sprawdzamy czy kliny zabezpieczające znajdują się pod tylnymi kołami i odkręcamy do końca śruby koła oraz nakrętkę półosi. Opuszczamy samochód na lewarku tak, żeby podeprzeć tarcze hamulcowe o drewniane klocki. Dzięki temu będziemy mogli łatwiej wymontować sworznie wahacza.

Zobacz też: Wymiana filtrów: kabinowego, filtra paliwa i filtra powietrza w Renault Laguna I

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku wymiany lewej półosi (strona kierowcy) należy spuścić olej ze skrzyni biegów. Będzie nam do tego potrzebny pusty pojemnik. Za pomocą klucza kwadratowego 8 odkręcamy śrubę spustową skrzyni biegów. Niestety nie każdy z nas posiada taki klucz (można spróbować odkręcić klamką do drzwi) w takim wypadku pozostaje nam spuszczenie oleju poprzez wystającą śrubę, która podtrzymuje wybierak od skrzyni biegów.

Do wykonania tego zadanie będzie nam potrzebny klucz nasadowy 13 na grzechotce. Spuszczanie oleju ze skrzyni biegów w taki sposób niesie za sobą pewne ryzyko. Należy uważać, żeby nie przestawić lewarka zmiany biegów. W innym przypadku można doprowadzić do rozregulowania skrzyni biegów i będziemy musieli ustawiać na nowo wszystkie pozycje wybieraka. Dlatego wykręcamy tylko śrubę i nic poza tym nie ruszamy.

Zobacz też: Jak odkręcić zapieczone bądź skorodowane śruby?

Kolejny krok to odkręcenie mocowania lewej półosi od skrzyni biegów. Będzie nam do tego potrzebny klucz nasadowy 13. Teraz odkręcamy śrubę mocującą sworzeń wahacza do piasty. W tym celu będziemy potrzebować klucza nasadowego 19. Odkręcamy śrubę do końca i wkładamy łyżkę od opon pomiędzy szczelinę sworznia a przegubu i delikatnie wybijamy do momentu aż wyskoczy sworzeń. Nie należy uderzać na siłę.

Teraz możemy przejść do wyjmowania półosi. W tym celu podnosimy delikatnie samochód tak, żeby można było odchylić piastę razem z tarczą. Wyjmujemy starą półoś i montujemy nową. Należy pamiętać o wkręceniu śruby mocującej wybierak. Jest to dokładnie ta śruba, przez którą był spuszczalny olej. Nie wkręcamy jej z całej siły, tylko i wyłącznie do wyczucia delikatnego oporu. Skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności i przechodzimy do wymiany prawej półosi. Olej w skrzyni biegów zostanie uzupełniony na końcu.

W przypadku prawej półosi wymiana przebiega w taki sam sposób. Mocowanie prawej półosi jest inne. Zamiast mocowania na trzy śruby jak to miało miejsce w lewej półosi, prawa jest zwyczajnie nabita i zabezpieczona specjalnym kołkiem. Wybijamy go za pomocą cienkiego punktaka lub śrubokręta. Kolejne kroki są takie same jak w przypadku prawej półosi.

Zobacz też: Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju Renault Laguna I

Nie zapomnij o oleju w skrzyni biegów

Na końcu pozostaje nam zalanie skrzyni biegów nowym olejem. Zalecamy użyć oryginalnego oleju przekładniowego zalecanego przez firmę Renault. Można go zakupić w autoryzowanych serwisach tej marki.

W celu lepszego dostępu do wlewu skrzyni należy wymontować rurę dolotową do filtru powietrza. Wlew znajduje się na przedniej ścianie skrzyni biegów, stojąc przodem do auta. Nie powinniśmy mieć problemów z lokalizacją, wlew zakręcony jest białą plastikową nakrętką „motylkową”.

Wykręcamy ją i wkładamy wąż gumowy do otworu. Na drugi koniec węża zakładamy lejek. Olej wlewamy do momentu aż zacznie wyciekać przez wlew. Zakręcamy korek wlewowy i udajemy się na jazdę próbną. Podczas jej trwania staramy się wykorzystać każdy bieg przekładni. Jazdę kontynuujemy do momentu aż silnik osiągnie temperaturę roboczą.

Zobacz też: Kupić zamienniki czy części oryginalne?

Po powrocie przechodzimy do sprawdzenia szczelności skrzyni. Kontrolujemy dokładnie śrubę, przez którą spuszczaliśmy olej oraz miejsce montażu półosi. Jakiekolwiek wycieki oznaczają nieszczelność, którą należy jak najszybciej usunąć. Jeżeli okolice korka spustowego są wilgotne to należy spróbować bardziej go dociągnąć i skontrolować po kolejnej jeździe.

Stare półosie oddajemy na złom a przepracowany olej ze skrzyni biegów do punktu utylizacji.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...