REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Polo III: wymiana przednich i tylnych klocków i tarcz hamulcowych

Robert Kuśpiel
Wymiana przednich i tylnych klocków, oraz tarcz hamulcowych w Volkswagenie Polo III.
Wymiana przednich i tylnych klocków, oraz tarcz hamulcowych w Volkswagenie Polo III.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych nie jest skomplikowana. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić klocki i tarcz hamulcowe w Volkswagenie Polo III.

Cały poradnik będzie poświęcony wszystkim modelom Polo III, które zostały wyposażony w układ klocków i tarcz hamulcowych. Na początku przedstawimy wymianę obydwu elementów na przedniej osi, a na końcu przejdziemy do tylnej. Zaczynamy od zakupu odpowiednich materiałów eksploatacyjnych. Zalecamy wybrać produkty sprawdzonych firm. Od sprawności układu hamulcowego zależy nasze bezpieczeństwo, a na tym nie powinno się oszczędzać. Warto poszukać zestawów (klocki + tarcze) jeśli zamierzamy wymienić cały komplet. Pamiętajmy, że zarówno klocki jak i tarcze hamulcowe wymieniamy parami.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana łożyska koła tylnego

REKLAMA

Całą operacje możemy przeprowadzić z pozycji tradycyjnego lewarka i podstawek. Luzujemy śruby koła i podnosimy przód auta. Podstawiamy „kobyłki”, odkręcamy do końca śruby mocujące i zdejmujemy koła. Teraz wykręcamy śruby mocujące zacisk hamulca. Robimy to za pomocą klucza imbusowego 6. Odciągamy zacisk na dole i wyjmujemy go. Podwieszamy zacisk do nadwozia za pomocą drutu. Nie może on zwisać na przewodach hamulcowych.

Wyjmujemy klocki hamulcowe i zdejmujemy sprężyny mocujące. W tym momencie możemy również dokonać wymiany tarczy hamulcowej. Na początku warto wykonać krótki przegląd i sprawdzić w jakim jest stanie. Jeśli rant jest zbyt duży to odradzamy przetaczać tarcze. Zdecydowanie kupujemy nowe.

Odkręcamy śruby mocujące tarczę za pomocą śrubokręta gwiazdkowego i zdejmujemy tarczę. Jeżeli tarcza stawia wyraźny opór to należy polać odrdzewiaczem miejsce przylegania do piasty. W przypadku kiedy wielokrotne powtórzenie zabiegu nie przynosi żadnego efektu pozostaje nam zbicie tarczy za pomocą młotka. Pamiętajmy, żeby nie uderzać tylko i wyłącznie w jedno miejsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż pompy paliwa

REKLAMA

Przechodzimy do montażu. Czyścimy dokładnie miejsce montażu tarczy. Wszelkie nierówności i zanieczyszczenia wpływają na prace tarczy hamulcowej. Jeżeli wykonamy to mało starannie może się okazać, że tarcza ma duże bicie i jazda autem jest mało przyjemna. Nową tarczę przed montażem czyścimy za pomocą rozpuszczalnika nitro. Osadzamy ją na piaście i dokręcamy śrubami pod śrubokręt gwiazdkowy.

Teraz przechodzimy do zamontowania nowych klocków hamulcowych. Na początku czyścimy dokładnie powierzchnie prowadzące i gniazdo w korpusie zacisku. Wykonujemy to za pomocą miękkiej szczotki drucianej. Na końcu przecieramy całość szmatką zamoczona w spirytusie. Pod żadnym względem nie należy stosować rozpuszczalników ani ostrych narzędzi.

Następnie kontrolujemy gumowe osłony przeciwpyłowe w zacisku nie posiadają pęknięć. Jeżeli ich stan budzi podejrzenia to należy je jak najszybciej wymienić. Przedostające się zanieczyszczenia doprowadzą do nieszczelności korpusu zacisku. Teraz należy wcisnąć tłoczek. W warsztatach stosowane jest specjalne narzędzi. My skorzystamy z drewnianego trzonka młotka.

Przystawiamy go do tłoczka i wciskamy go. Należy zwrócić uwagę, żeby tłoczek nie ustawił się ukośnie. Istnieje również ryzyko uszkodzenia osłony przeciwpyłowej. Podczas wykonywania tej czynności poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym zacznie się podnosić. Należy stale go kontrolować i nadmiar odsysać za pomocą strzykawki. Płyn odsysamy do pustego pojemnika. Nie powinniśmy doprowadzić do rozlania płynu ponieważ niszczy on lakier i powoduje korozję. Zabrania się wciskania pedału hamulca, spowoduje to wypadnięcie tłoczka i konieczność wizyty w warsztacie specjalistycznym.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana tylnych bębnów i szczęk hamulcowych

Przy każdej wymianie klocków należy również zmieniać sprężyny mocujące klocki hamulcowe. Zazwyczaj producenci dołączają sprężyny do kompletów klocków hamulcowych. W przypadku braku należy kupić je oddzielnie. Montujemy je w taki sposób, żeby krótsza część była skierowana do wewnątrz. Wkładamy dolną sprężynę mocującą w ramię zacisku a następnie dokładamy górną sprężynę i instalujemy wewnętrzny klocek w ramię zacisku.

Teraz montujemy zewnętrzny klocek i zakładamy zacisk na swoje miejsce. Sprawdzamy czy jest prawidłowo osadzony i wkręcamy śruby mocujące. Moment dokręcania wynosi 25Nm. Zakładamy koło i dokręcamy śruby mocujące. Po drugiej stronie auta postępujemy w taki sam sposób. Na koniec wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca co spowoduje ustawienie klocków w odpowiedniej pozycji.

Kontrolujemy poziom płynu hamulcowego i w razie potrzeby dolewamy brakującą ilość. Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania. Klocki i tarcze musza się do siebie dopasować. Powyższy opis dotyczy zacisków montowanych do grudnia 1995 roku.

W przypadku zacisków w autach od stycznia 1996 roku należy wykonać kilka dodatkowych czynności. Należy odkręcić dwie śruby z gniazdem sześciokątnym z zacisku hamulca. Następnie odłączamy zacisk hamulca od obudowy łożyska koła. Zacisk razem z zamontowanymi klockami hamulcowymi osadzamy najpierw u dołu w obudowie łożyska koła. Odchylamy zacisk hamulca w taki sposób, żeby można było wkręcić dwie śruby z gniazdem sześciokątnym.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż skrzyni biegów

W przypadku hamulców Girling, lub Lucas również należy wykonać kilka dodatkowych czynności. Odkręcamy dolne śruby mocujące zacisk hamulca, przytrzymując jednocześnie prowadniki. Odchylamy w górę zacisk hamulca i wyjmujemy klocki hamulcowe. Podczas montażu nowych klocków należy zwrócić uwagę na to czy została zamontowana osłona termiczna na tłoku. Instalujemy nowe klocki i odchylamy zacisk hamulca do dołu i dokręcamy śruby.

Przechodzimy do tylnych klocków hamulcowych tutaj demontaż przebiega praktycznie tak samo jak w przypadku przednich klocków. Występuje jednak kilka różnic, które przedstawimy w tej części poradnika. Przede wszystkim należy wyjąć zatyczkę znajdującą się w tylnej części zacisku hamulcowego. Teraz dociskamy dźwignię hamulca i wczepiamy linkę od hamulca ręcznego.

Odkręcamy śruby mocujące zacisk hamulca jednocześnie przytrzymując odpowiedni prowadnik. Następnie zdejmujemy i podwieszamy do nadwozia zacisk hamulcowy. Demontujemy klocki hamulcowe razem ze sprężynami mocującymi. Czyścimy zacisk hamulcowy i zaczynamy wkręcać tłoczek hamulcowy. Wykonujemy to zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Wymagane jest do tego specjalne narzędzie, które możemy zastąpić kluczem francuskim.

Teraz przykręcamy zacisk hamulca do korpusu za pomocą nowych śrub samoblokujących. Dociskam dźwignię hamulca i podłączamy Linke hamulca ręcznego. Na końcu montujemy zaślepkę linki hamulca ręcznego i regulujemy go. Odpowiedni opis znajduje się w odrębnym poradniku.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż przedniej kolumny zawieszenia

W przypadku tarcz hamulcowych wymiana przebiega w taki sam sposób jak na przedniej osi samochodu. Pamiętajmy o odtłuszczeniu powierzchni roboczej tarczy.

Wymontowane klocki i tarcze oddajemy do punktu utylizacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA