REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Polo III: wymiana przednich i tylnych klocków i tarcz hamulcowych

Robert Kuśpiel
Wymiana przednich i tylnych klocków, oraz tarcz hamulcowych w Volkswagenie Polo III.
Wymiana przednich i tylnych klocków, oraz tarcz hamulcowych w Volkswagenie Polo III.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych nie jest skomplikowana. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić klocki i tarcz hamulcowe w Volkswagenie Polo III.

Cały poradnik będzie poświęcony wszystkim modelom Polo III, które zostały wyposażony w układ klocków i tarcz hamulcowych. Na początku przedstawimy wymianę obydwu elementów na przedniej osi, a na końcu przejdziemy do tylnej. Zaczynamy od zakupu odpowiednich materiałów eksploatacyjnych. Zalecamy wybrać produkty sprawdzonych firm. Od sprawności układu hamulcowego zależy nasze bezpieczeństwo, a na tym nie powinno się oszczędzać. Warto poszukać zestawów (klocki + tarcze) jeśli zamierzamy wymienić cały komplet. Pamiętajmy, że zarówno klocki jak i tarcze hamulcowe wymieniamy parami.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana łożyska koła tylnego

REKLAMA

Całą operacje możemy przeprowadzić z pozycji tradycyjnego lewarka i podstawek. Luzujemy śruby koła i podnosimy przód auta. Podstawiamy „kobyłki”, odkręcamy do końca śruby mocujące i zdejmujemy koła. Teraz wykręcamy śruby mocujące zacisk hamulca. Robimy to za pomocą klucza imbusowego 6. Odciągamy zacisk na dole i wyjmujemy go. Podwieszamy zacisk do nadwozia za pomocą drutu. Nie może on zwisać na przewodach hamulcowych.

Wyjmujemy klocki hamulcowe i zdejmujemy sprężyny mocujące. W tym momencie możemy również dokonać wymiany tarczy hamulcowej. Na początku warto wykonać krótki przegląd i sprawdzić w jakim jest stanie. Jeśli rant jest zbyt duży to odradzamy przetaczać tarcze. Zdecydowanie kupujemy nowe.

Odkręcamy śruby mocujące tarczę za pomocą śrubokręta gwiazdkowego i zdejmujemy tarczę. Jeżeli tarcza stawia wyraźny opór to należy polać odrdzewiaczem miejsce przylegania do piasty. W przypadku kiedy wielokrotne powtórzenie zabiegu nie przynosi żadnego efektu pozostaje nam zbicie tarczy za pomocą młotka. Pamiętajmy, żeby nie uderzać tylko i wyłącznie w jedno miejsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż pompy paliwa

REKLAMA

Przechodzimy do montażu. Czyścimy dokładnie miejsce montażu tarczy. Wszelkie nierówności i zanieczyszczenia wpływają na prace tarczy hamulcowej. Jeżeli wykonamy to mało starannie może się okazać, że tarcza ma duże bicie i jazda autem jest mało przyjemna. Nową tarczę przed montażem czyścimy za pomocą rozpuszczalnika nitro. Osadzamy ją na piaście i dokręcamy śrubami pod śrubokręt gwiazdkowy.

Teraz przechodzimy do zamontowania nowych klocków hamulcowych. Na początku czyścimy dokładnie powierzchnie prowadzące i gniazdo w korpusie zacisku. Wykonujemy to za pomocą miękkiej szczotki drucianej. Na końcu przecieramy całość szmatką zamoczona w spirytusie. Pod żadnym względem nie należy stosować rozpuszczalników ani ostrych narzędzi.

Następnie kontrolujemy gumowe osłony przeciwpyłowe w zacisku nie posiadają pęknięć. Jeżeli ich stan budzi podejrzenia to należy je jak najszybciej wymienić. Przedostające się zanieczyszczenia doprowadzą do nieszczelności korpusu zacisku. Teraz należy wcisnąć tłoczek. W warsztatach stosowane jest specjalne narzędzi. My skorzystamy z drewnianego trzonka młotka.

Przystawiamy go do tłoczka i wciskamy go. Należy zwrócić uwagę, żeby tłoczek nie ustawił się ukośnie. Istnieje również ryzyko uszkodzenia osłony przeciwpyłowej. Podczas wykonywania tej czynności poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym zacznie się podnosić. Należy stale go kontrolować i nadmiar odsysać za pomocą strzykawki. Płyn odsysamy do pustego pojemnika. Nie powinniśmy doprowadzić do rozlania płynu ponieważ niszczy on lakier i powoduje korozję. Zabrania się wciskania pedału hamulca, spowoduje to wypadnięcie tłoczka i konieczność wizyty w warsztacie specjalistycznym.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana tylnych bębnów i szczęk hamulcowych

Przy każdej wymianie klocków należy również zmieniać sprężyny mocujące klocki hamulcowe. Zazwyczaj producenci dołączają sprężyny do kompletów klocków hamulcowych. W przypadku braku należy kupić je oddzielnie. Montujemy je w taki sposób, żeby krótsza część była skierowana do wewnątrz. Wkładamy dolną sprężynę mocującą w ramię zacisku a następnie dokładamy górną sprężynę i instalujemy wewnętrzny klocek w ramię zacisku.

Teraz montujemy zewnętrzny klocek i zakładamy zacisk na swoje miejsce. Sprawdzamy czy jest prawidłowo osadzony i wkręcamy śruby mocujące. Moment dokręcania wynosi 25Nm. Zakładamy koło i dokręcamy śruby mocujące. Po drugiej stronie auta postępujemy w taki sam sposób. Na koniec wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca co spowoduje ustawienie klocków w odpowiedniej pozycji.

Kontrolujemy poziom płynu hamulcowego i w razie potrzeby dolewamy brakującą ilość. Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania. Klocki i tarcze musza się do siebie dopasować. Powyższy opis dotyczy zacisków montowanych do grudnia 1995 roku.

W przypadku zacisków w autach od stycznia 1996 roku należy wykonać kilka dodatkowych czynności. Należy odkręcić dwie śruby z gniazdem sześciokątnym z zacisku hamulca. Następnie odłączamy zacisk hamulca od obudowy łożyska koła. Zacisk razem z zamontowanymi klockami hamulcowymi osadzamy najpierw u dołu w obudowie łożyska koła. Odchylamy zacisk hamulca w taki sposób, żeby można było wkręcić dwie śruby z gniazdem sześciokątnym.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż skrzyni biegów

W przypadku hamulców Girling, lub Lucas również należy wykonać kilka dodatkowych czynności. Odkręcamy dolne śruby mocujące zacisk hamulca, przytrzymując jednocześnie prowadniki. Odchylamy w górę zacisk hamulca i wyjmujemy klocki hamulcowe. Podczas montażu nowych klocków należy zwrócić uwagę na to czy została zamontowana osłona termiczna na tłoku. Instalujemy nowe klocki i odchylamy zacisk hamulca do dołu i dokręcamy śruby.

Przechodzimy do tylnych klocków hamulcowych tutaj demontaż przebiega praktycznie tak samo jak w przypadku przednich klocków. Występuje jednak kilka różnic, które przedstawimy w tej części poradnika. Przede wszystkim należy wyjąć zatyczkę znajdującą się w tylnej części zacisku hamulcowego. Teraz dociskamy dźwignię hamulca i wczepiamy linkę od hamulca ręcznego.

Odkręcamy śruby mocujące zacisk hamulca jednocześnie przytrzymując odpowiedni prowadnik. Następnie zdejmujemy i podwieszamy do nadwozia zacisk hamulcowy. Demontujemy klocki hamulcowe razem ze sprężynami mocującymi. Czyścimy zacisk hamulcowy i zaczynamy wkręcać tłoczek hamulcowy. Wykonujemy to zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Wymagane jest do tego specjalne narzędzie, które możemy zastąpić kluczem francuskim.

Teraz przykręcamy zacisk hamulca do korpusu za pomocą nowych śrub samoblokujących. Dociskam dźwignię hamulca i podłączamy Linke hamulca ręcznego. Na końcu montujemy zaślepkę linki hamulca ręcznego i regulujemy go. Odpowiedni opis znajduje się w odrębnym poradniku.

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż przedniej kolumny zawieszenia

W przypadku tarcz hamulcowych wymiana przebiega w taki sam sposób jak na przedniej osi samochodu. Pamiętajmy o odtłuszczeniu powierzchni roboczej tarczy.

Wymontowane klocki i tarcze oddajemy do punktu utylizacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA