REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Omega B/B FL: wymiana termostatu

Robert Kuśpiel
Usterka termostatu może doprowadzić do przegrzania silnika.
Usterka termostatu może doprowadzić do przegrzania silnika.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Usterka termostatu może doprowadzić do przegrzania silnika. Poniżej znajduje się opis wymiany termostatu w Oplu Omega B i B FL.

Zasada działania termostatu nie jest skomplikowana. Wraz z rosnącą temperaturą silnika, termostat otwiera się, przez co umożliwia przepływ cieczy chłodzącej do chłodnicy. W przypadku kiedy mamy uszkodzony termostat nie otwiera się on i może dojść do przegrzania silnika. Usterkę można rozpoznać poprzez podnoszenie się wskaźnika temperatury w czasie gdy chłodnica jest zimna.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: demontaż chłodnicy

REKLAMA

Niesprawny termostat może być ciągle otwarty, nawet jeśli ciecz została schłodzona. Objawy są również czytelne. Silnik nagrzewa się bardzo wolno a zimą ogrzewanie działa znacznie słabiej. Zaczynamy od silników 2.0 i 2.2 (benzyna i Diesel). Pierwszy krok to odłączenie minusowej klemy od akumulatora. Teraz należy spuścić płyn chłodniczy do pustego naczynia.

Nie ma konieczności opróżniania całego układu. Jeżeli poziom cieczy będzie poniżej obudowy termostatu to można przystąpić do wymiany. Znajduje się on w króćcu w głowicy cylindrów. Zdejmujemy przewód cieczy chłodzącej z obudowy termostatu. Teraz możemy zdemontować obudowę termostatu, która jest przykręcona za pomocą śrub. Termostat jest wymienny razem z obudową.

Zobacz też: Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowy instalujemy razem z uszczelką. Dokręcamy go momentem 10Nm w silnikach benzynowych i 15Nm w Dieslu. Zakładamy przewody cieczy chłodzącej na obudowę termostatu i zaciskamy je opaskami. Nalewamy odpowiednią ilość płynu, uruchamiamy silnik i czekamy aż otworzy się termostat. Na koniec ponownie sprawdzamy poziom płynu.

Teraz zajmiemy się silnikami V6. Pierwszy krok to opróżnienie układu chłodzenia. Podobnie jak w silnika 2.0 i 2.2 nie ma konieczności zlewania całej cieczy chłodzącej. Wystarczy, że poziom będzie poniżej obudowy termostatu. Następnie demontujemy przewód dolotowy razem z łącznikiem. Kolejnym krokiem jest wykręcenie z głowicy cylindrów śruby mocującej sztywny przewód cieczy chłodzącej.

Zobacz też: Jak wymienić płyn chłodniczy?

REKLAMA

Wyjmujemy przewód z obudowy termostatu. Teraz demontujemy ucho służące do podwieszania silnika razem z prowadnicą od bagnetu oleju. Kolejny krok to zdjęcie uszczelek ze sztywnego przewodu cieczy chłodzącej. Na końcu odkręcamy śruby mocujące i zdejmujemy obudowę termostatu z silnika.

Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie całą powierzchnię montażową. Zakładamy nowy pierścień uszczelniający na obudowę termostatu. Następnie przykręcamy ją do silnika z momentem 20Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego należy wykonać to z odpowiednim wyczuciem.  Teraz zakładamy sztywny przewód cieczy chłodzącej razem z nowymi pierścieniami uszczelniającymi na obudowę termostatu. Zalecamy delikatnie zwilżyć uszczelki przed montażem (płynem chłodzącym).

Zobacz też: Jak samemu naprawić spryskiwacze szyb?

Montujemy do głowicy cylindrów sztywny przewód cieczy chłodzącej razem z uchem do unoszenia silnika oraz prowadnicą bagnetu do sprawdzania poziomu oleju. Instalujemy przewód cieczy chłodzącej i zabezpieczamy go za pomocą opasek. Ostatnią częścią jaką musimy zamontować jest przewód dolotowy razem z łącznikiem dolotowym. Na końcu uzupełniamy zbiorniczek świeżym płynem chłodniczym i uruchamiamy silnik. Czekamy aż otworzy się termostat i ponownie dokonujemy kontroli.

Pozostaje nam wymiana w silniku Diesla 2.5. Pierwszy krok pozostaje niezmienny. Spuszczamy płyn chłodniczy. Tutaj również nie ma potrzeby opróżniania całego układu. Wystarczy, żeby poziom był poniżej obudowy termostatu. Teraz demontujemy górną osłonę silnika a następnie przewód powietrza doładowującego. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w klimatyzację to musimy zdemontować wentylator chłodnicy.

Odkręcamy śruby mocujące, odpinamy złącze elektryczne i wyjmujemy go z auta. Następnie odkręcamy od obudowy rozrządu, przewód cieczy chłodzącej od układu ogrzewania. Demontujemy obudowę termostatu i ściągamy z niej starą uszczelkę.

Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie miejsce, w którym zamontowana jest obudowa.

Termostat wymieniamy razem z obudową. Pamiętajmy o tym, żeby zamontować nową uszczelkę a dopiero wtedy można wsunąć termostat do obudowy. Bardzo ważne, żeby zawór odpowietrzający wszedł w prowadnicę na obudowie. Teraz możemy przykręcić obudowę termostatu do silnika. Jeżeli jesteśmy w posiadaniu klucza dynamometrycznego to wykonujemy to momentem 10Nm.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana pompy paliwa w silniku benzynowym

Montujemy do obudowy rozrządu przewód cieczy chłodzącej układu ogrzewania. W autach z klimatyzacją montujemy wentylator chłodnicy. W kolejnym kroku montujemy górną osłonę silnika wraz z przewodem doładowującym. Po zamontowaniu wszystkich elementów dolewamy płynu chłodniczego i uruchamiamy silnik. Czekamy aż otworzy się termostat i ponownie kontrolujemy stan płynu. Ewentualne braki uzupełniamy.

Zalecamy sprawdzić następnego dnia czy nie ma widocznych wycieków. Uwaga ta tyczy się każdej wersji silnikowej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA