REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usunąć przyczyny niewłaściwej temperatury pracy silnika?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda z niedogrzanym silnikiem powoduje zwiększone zużycie paliwa, a w skrajnym wypadku może doprowadzić do jego awarii. Podobne skutki ma jazda z silnikiem przegrzanym.

Jeżeli silnik nie osiąga właściwej temperatury pracy nawet po dłuższym czasie, np. w wyniku dużych mrozów lub uszkodzenia termostatu, jego moc jest znacznie ograniczona i występuje dymienie z rury wydechowej.

REKLAMA

Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?

Jedną z przyczyn, na szczęście bardzo rzadkich jest gromadzenie się kamienia kotłowego w układzie chłodzenia. Zobacz: 40. Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia?. Inną powodem zbyt wysokiej temperatury, tym razem jednym z powszechniejszych, jest niewystarczająca ilość płynu w układzie chłodzącym. Należy go jak najszybciej dolać, bacząc przy tym, aby wlewać taki sam płyn, jakim jest zalany układ chłodzenia. Nie wszystkie płyny można mieszać ze sobą.

Nie dolewać płynu do chłodnicy, kiedy silnik jest gorący! Otwarcie korka wlewowego w takich warunkach grozi poparzeniem. 

REKLAMA

Bardzo często, zimową porą, kierowcy zakładają różnego rodzaju zasłony, przesłony i żaluzje na chłodnice, aby przyspieszyć w ten sposób nagrzewanie się bardzo zimnego silnika. Jest to dobra praktyka pod warunkiem, że wszystkie przysłony sprzed chłodnicy wyjmie się, gdy temperatura powietrza zaczyna wzrastać i dochodzi do zera, albo gdy zaobserwuje się, że temperatura silnika zbliża się do krytycznej. Wielu kierowców zapomina o usunięciu tych przesłon aż do pierwszych dni wiosennych i potem są zaskoczeni, że im się silnik „zagotował”. Niektórzy nie usuwają ich nawet do końca wiosny i zastanawiają się, dlaczego silnik tak strasznie się grzeje a na dodatek wzrosło zużycie oleju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przegrzewanie silnika może być wynikiem zerwania się lub zbyt dużego luzu paska, napędzającego pompę wodną. Zwykle w takim przypadku równocześnie z nagłym skokiem temperatury pojawia się alarm; „Brak ładowania akumulatora” albo akumulator jest niedostatecznie ładowany, gdy pasek się ślizga. Założenie nowego paska lub wyregulowanie jego naprężenia rozwiązuje problem.

Zobacz również: Co zrobić, gdy spod maski wydobywa się dym?

Najpoważniejszą usterką układu chłodzenia jest awaria pompy wodnej. Nie wszystkie pompy można naprawiać. Dlatego trzeba skorzystać z instrukcji serwisowej albo poprosić stację obsługi o pomoc. Wymiana pompy wodnej nie jest trudna i zbyt kosztowna.

Bywa, że uszkodzeniu ulega termostat i cały czas pozostaje zamknięty. Powodem może być rozszczelnienie się mieszka, który nim steruje. Taki termostat należy usunąć z układu chłodzenia i jak najszybciej zastąpić nowym.

REKLAMA

Termostatów nie naprawia się. Uszkodzone podlegają wymianie. Przed podjęciem takiej decyzji trzeba sprawdzić, czy nie zatkał się otworek, istniejący w wielu typach termostatów, który ułatwia odpowietrzanie układu chłodzenia podczas napełniania go płynem, a także pozwala, aby część płynu mogła przepływać z jego jednej strony na drugą.

Termostat w każdym samochodzie znajduje się w górnej części silnika, u nasady króćca, do którego podłączony jest gumowy wąż łączący głowicę silnika z chłodnicą. Bardzo rzadko znajduje się on w osobnej, cylindrycznej metalowej obudowie, która zamocowana jest w połowie długości węża, łączącego głowicę silnika z chłodnicą. Takie rozwiązania stosowano miedzy innymi w poczciwej „syrence” ale nie tylko.

Aby wyjąć uszkodzony termostat, należy poczekać, aż silnik ostygnie. Następnie spuścić do podstawionego naczynia część płynu chłodzącego. Odszukać miejsce, gdzie konstruktor umieścił termostat i odkręcić jego obudowę od głowicy silnika, pilnując, aby nie uszkodzić znajdującej się pod nią uszczelki. Termostat w każdym samochodzie znajduje się w górnej części silnika, u nasady króćca, do którego podłączony jest gumowy wąż łączący głowicę silnika z chłodnicą. Wyjąć termostat (jest on mosiężny, wykonany z cieniutkiej blachy), w razie potrzeby podważając go delikatnie wkrętakiem. Założyć na miejsce jego obudowę, pamiętając o uszczelce i starannie ją dokręcić. Jeżeli konieczne było zdjęcie z niej węża gumowego, nałożyć ten wąż i zacisnąć na nim opaskę zaciskową. Wlać do chłodnicy spuszczony wcześniej płyn i w razie potrzeby uzupełnić do wymaganego poziomu.

Zbyt zimny silnik, nie osiągający zalecanej temperatury pracy nawet po dłuższej jeździe sygnalizuje awarię termostatu. Mógł się on zaciąć w pozycji otwartej.
Jeżeli trzeba jechać dalej z otwartym termostatem, trzeba koniecznie zasłonić chłodnicę od strony wlotu powietrza wszystkim, co można znaleźć w samochodzie, a co się do tego nadaje. Mogą to być stare kartony, dywaniki z podłogi, nawet gazety i inne papiery. Podczas jazdy kontrolować temperaturę co kilka minut i w razie jej nadmiernego wzrostu szybko usunąć część zasłon.

W bardzo zimne dni przed uruchomieniem silnika należy ustawić regulacje ciepłą wewnątrz kabiny na „ZIMNO” (bez włączania klimatyzacji), wówczas dopływ płynu chłodzącego do nagrzewnicy zostaje odcięty i silnik nagrzewa się szybciej. Podobnie podczas jazdy z otwartym termostatem należy bardzo oszczędnie korzystać z nagrzewnicy, aby jak najwięcej ciepła zostawało w silniku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA