REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym kierują się kobiety przy wyborze samochodów flotowych?

Jak kobiety wybierają auta do flot?
Jak kobiety wybierają auta do flot?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kobiety coraz częściej decydują o zakupie samochodów do flot firmowych. Czy podejmując decyzję o wyborze konkretnego modelu auta zwracają na inne kwestie niż mężczyźni? Poniżej wyniki badań przeprowadzonych przez Alphabet Polska.

Coraz więcej kobiet decyduje o zakupie flot

REKLAMA

Kobiety w branży flotowej stanowią rosnącą siłę. Mają one też coraz więcej do powiedzenia w temacie decyzji związanych z zakupem samochodów, czy to prywatnych, czy służbowych. Alphabet Polska postanowił dowiedzieć się, co myślą kobiety zawodowo związane z flotami oraz porównać, czy ich punkt widzenia bardzo różni się od typowo damskiego spojrzenia na samochody.

REKLAMA

Według danych CEPIK panie stanowią już 44 proc. wszystkich kierowców poruszających się po naszych drogach, co daje w sumie imponującą liczbę 8,8 mln. Niewiele mniej, bo aż 40 proc. wszystkich klientów kupujących nowe auta to właśnie przedstawicielki płci pięknej. Jeśli dodamy do tego wiedzę płynącą z badań konsumenckich, dzięki której wiemy, że panie pomagają podejmować aż 80 proc. decyzji o kupnie samochodów oraz podejmują 60 proc. ostatecznych decyzji, możemy jasno stwierdzić, że mamy do czynienia z potężną siłą, której nie wolno ignorować. 

Coraz więcej kobiet decyduje się na karierę w branży flotowej, jeszcze kilka lat temu uważanej za typową męską. Co istotne, nie tylko jest nas więcej, ale także jesteśmy coraz lepiej przygotowane i doświadczone w obsłudze flot samochodowych. Dla przykładu już blisko 20 proc. osób odpowiedzialnych za floty po stronie naszych klientów to kobiety, a proporcja wśród opiekunów flot w naszej firmie wygląda bardzo podobnie – mówi Ewa Warakomska, Doradca Klientów Korporacyjnych w Alphabet Polska. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się sprawdzić w jaki sposób praca w tej branży wpływa na opinie oraz decyzje zakupowe kobiet.

Badanie Alphabet Polska zostało przeprowadzone na początku marca br. na reprezentacyjnej grupie 45 kobiet zawodowo związanych z zarządzaniem flotami. Punktem odniesienia dla wyników sondy są rynkowe badania opinii TNS Pentor oraz Instytutu Badawczego ARC Rynek i Opinia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak stworzyć politykę flotową w firmie?

Jak kobiety wybierają auta do flot? Przede wszystkim pragmatyzm

Kupując samochód kobiety kierują się przede wszystkim względami praktycznymi. Ponad połowa najchętniej wybiera małe auta typu hatchback, które umożliwiają sprawne poruszanie się po mieście oraz ułatwiają parkowanie na zatłoczonych ulicach, czy ciasnych parkingach. Jedna trzecia pań (32 proc.) decyduje się na nadwozie typu kombi i sedan, a zaledwie 17 proc. porusza się dużymi autami typu SUV (dane TNS Pentor).

Okazuje się, że typ nadwozia najrzadziej wybierany przez ogół kobiet jest równocześnie najbardziej pożądany przez panie zawodowo związane z branżą flotową. Aż 64,4 proc. uczestniczek badania Alphabet wskazało właśnie SUV-y jako preferowany typ samochodu, argumentując swój wybór m.in. wygodną pozycją za kierownicą, dużą przestrzenią, poczuciem bezpieczeństwa na drodze oraz brakiem konieczności martwienia się o krawężniki - podsumowuje Ewa Warakomska z Alphabet Polska. Dodatkowym atutem aut typu SUV jest też z pewnością ich charakterystyczna rola we flotach pojazdów służbowych. Są to najczęściej auta wysokiej klasy, dobrze wyposażone i leasingowane dla kadry zarządzającej w firmach. Nie bez powodu więc taka kombinacja zalet szczególnie przemawia do wyobraźni naszych respondentek.

Zobacz też: Prawidłowe dokumentowanie wydatków szkoleniowych w przedsiębiorstwie

Pozostałe typy nadwozi, czyli kombi/sedan i niewielki hatchback, uzyskały w badaniu Alphabet Polska odpowiednio 20 proc. i 15,6 proc. głosów. Pragmatyczne uzasadnienie zwycięskich kategorii obu badań ma jeszcze jeden aspekt, który podziałał na niekorzyść kombi/sedana - ten typ samochodu jest najczęściej wybierany przez mężczyzn. Jedno auto tego typu w gospodarstwie domowym, pełniące często rolę pojazdu rodzinnego, daje tym samym kobietom możliwość swobodnego wyboru spośród damskich faworytów - hatchbacka lub SUV-a

Jak kobiety wybierają auta do flot? Cenią bezpieczeństwo

Niezależnie od wybranej kariery zawodowej, najistotniejszymi atrybutami samochodu dla kobiet są bezpieczeństwo i niezawodność, wybrane przez 65 proc. ogółu pań oraz 72,1 proc. uczestniczek badania Alphabet Polska.

REKLAMA

Pierwsze miejsce na liście najważniejszych cech na etapie wyboru auta nie jest zaskoczeniem. Relacje pomiędzy kobietami, a ich samochodami są tak dobre między innymi dlatego, że we współczesnych autach możemy czuć się pewnie, polegać na ich niezawodności oraz bezpieczeństwie, jakie zapewniają – mówi Ewa Warakomska. Jeśli dodatkowo jesteśmy matkami, które podróżują autem z rodziną, wybór bezpieczeństwa i niezawodności jako kluczowych cech naszego samochodu jest bezdyskusyjny.

Różnice wśród preferowanych atrybutów wybieranego przez kobiety pojazdu pojawiają się dopiero na kolejnych miejscach. W badaniach Instytutu Badawczego ARC Rynek i Opinia, przy możliwości wielokrotnego wyboru, były to kolejno: wielkość auta (39 proc.), wygląd zewnętrzny i bogate wyposażenie (po 32 proc.) oraz marka/prestiż (29 proc.)

Zobacz też: Zaawansowane systemy nawigacyjne dla ciężarówek

W przypadku naszej grupy respondentek wyraźnie widać wpływ podejścia zawodowego na kwestie związane z pożądanymi cechami auta. Na drugim miejscu, z 44,2 proc. głosów, znalazły się wygląd zewnętrzny i bogate wyposażenie, na trzecim natomiast ekonomia zakupu i eksploatacji (39,5 proc.). Wszystkie te aspekty są charakterystyczne dla wyboru auta służbowego przez pryzmat wizerunku firmy, wygody kierowcy oraz kosztów – mówi Ewa Warakomska. Dwa z trzech kluczowych aspektów, wskazanych przez próbę generalną kobiet, pozostało daleko w tyle w naszym badaniu. Wielkość auta dostała zaledwie 9,3 proc. głosów, a marka i prestiż za nią idący jedynie 4,7 proc. Nie można jednak wykluczyć, że wskazując SUV-a jako swój preferowany samochód zaledwie jedno pytanie wcześniej, nasze respondentki założyły, że te dwa aspekty mają już niejako „w pakiecie” takiego wyboru i w związku z tym skoncentrowały się na pozostałych kwestiach praktycznych.

Czy jest dla kobiet samochód?

Badania ogółu kobiet pokazują, że aż dla połowy z nich auto jest przede wszystkim miejscem, w którym lubią spędzać czas, a zaledwie ¼ pań uważa samochód jedynie za środek transportu (dane Instytutu Badawczego ARC Rynek i Opinia). Zgodnie z przewidywaniami, w przypadku kobiet zawodowo związanych z flotami i ich stosunek do samochodów jest nieco inny.

Ponad połowa respondentek naszego badania zadeklarowała, że auto to dla nich przede wszystkim środek transportu, a dla blisko 29 proc. narzędzie pracy. Takie służbowe spojrzenie na samochody sprawiło, że zaledwie 1/5 z nich wskazała samochód jako jedno z ulubionych miejsc do spędzania czasu – mówi Ewa Warakomska z Alphabet Polska.

Zobacz też: Jaki system zarządzania wybrać do floty firmy transportowej?

Samochód marzeń

Badanie, przeprowadzone przez Alphabet Polska, objęło także część warsztatową, w trakcie której uczestniczki zostały poproszone o stworzenie listy wyposażenia samochodu idealnego. Porównanie wyników pracy 5 grup warsztatowych pokazało wyraźnie, że kobiety stawiają przede wszystkim na szeroko pojętą funkcjonalność.

Na czele listy znalazł się dynamiczny silnik, dzięki któremu panie mogą nie tylko czerpać radość z jazdy, ale także czuć się pewnie w sytuacji, kiedy potrzebują wyprzedzić inne auto. Punktem wspólnym dla wszystkich grup było także przestronne wnętrze, wyposażone w wiele schowków, mogących z łatwością pomieścić również kosmetyki i dodatkowe pary butów. Na wszystkich listach znalazła się także nawigacja oraz czujniki parkowania, najchętniej uzupełnione także o kamerę cofania – mów Ewa Warakomska.

Wysokie miejsca na poszczególnych listach grup warsztatowych zajęły również: wielofunkcyjna kierownica, automatyczna skrzynia biegów oraz podgrzewane szyby i lusterka. W dalszej kolejności panie wymieniały też dobry system nagłośnienia, uprzyjemniający codzienne podróże samochodem.

Źródło: Materiały prasowe Alphabet Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA