Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie flotą - case study

Zarządzanie flotą - case study.
Zarządzanie flotą - case study.
ShutterStock
Szybkość, niezawodność, rzetelność – to trzy słowa, które powtarzały się podczas mojej rozmowy z menedżerem firmy Express Botam Transport. Podkreślał on, że celem kierowanej przez niego firmy jest działanie pozwalające na możliwie szybkie odebranie zleconego do transportu towaru i możliwie szybkie dostarczenie go do odbiorcy. Skuteczność w realizacji tego celu ma zapewniać oprócz sprawnej floty pojazdów i doświadczonych kierowców specjalistyczne oprogramowanie i monitoring usprawniający logistyczne planowanie.

Wrocławska firma Botam dysponuje blisko trzydziestoma pojazdami dostawczymi, zarówno busami odpowiednio przystosowanymi do transportu różnego rodzaju przesyłek drobnych i wielkogabarytowych, jak i dużymi ciągnikami siodłowymi i naczepami służącymi do transportu dużych przesyłek. Tych pierwszych aut, a więc typowych dużych pojazdów dostawczych, jeździ we flocie wrocławskiego przewoźnika dwadzieścia. Są wśród nich głównie Renault Mastery, ale także kilka innych modeli zbliżonych wielkością do francuskiego auta. Ciągniki siodłowe natomiast reprezentują markę Volvo.

Zobacz też: Wpływ czujników parkowania na koszty eksploatacji floty

Sprostać wymaganiom rynku

– Dysponujemy flotą pojazdów, która umożliwia nam podjęcie towaru od naszego klienta w każdym miejscu w Europie w ciągu 45 minut od momentu zgłoszenia zlecenia transportowego naszym dyspozytorom – mówi Marcin Bobik, menedżer firmy Botam. – Nasi specjaliści dbają, aby proces dostawy towaru przebiegał na najwyższym poziomie pod względem jakości i terminowości – dodaje. Ta niezwykła prędkość w podejmowaniu towaru, coraz częściej wymagana przez klientów sprawia, że firma rozwija się dynamicznie, a pozyskując coraz większą liczbę zleceń, potrzebuje do ich obsługi nowych pojazdów. Te natomiast są pozyskiwane do firmy głównie w formie leasingu, którego główną zaletą jest oczywiście możliwość nieangażowania własnych środków finansowych w zakup niezwykle drogich przecież samochodów ciężarowych.

Zobacz też: Jak zlokalizować kierowcę auta flotowego?

Sposób na finansowanie samochodów do floty

– O księgowych zaletach leasingu w zasadzie nie trzeba nikogo przekonywać – mówi Marcin Bobik. – Oczywiście pozwala on na wciągnięcie comiesięcznych rat leasingowych do kosztów uzyskania przychodu, co z powodów księgowych ma oczywiście ogromne znaczenie i pozwala zaoszczędzić na podatku – dodaje. Menedżer wrocławskiej firmy podkreśla także zalety leasingu związane z przewidywalnością kosztów związanych z funkcjonowaniem floty, a także odciążeniem klienta w niektórych czynnościach związanych z obsługą firmowej floty.

Standardowo samochody po okresie umowy leasingowej wykupywane są prze firmę i użytkowane jeszcze przez kilka lat. Firmowe życie pojazdu po upływie umowy leasingowej najczęściej nie jest jednak bardzo długie. Wynika to z faktu, że roczne przebiegi samochodów są na tyle duże, że po kilku latach użytkowania nie są autami niezawodnymi i bezgranicznie bezpiecznymi.

Zobacz też: Test KIA Sportage 1.6 GDI

Marcin Bobik podkreśla także, że oferta leasingowa innej ofercie jest nierówna i że nie każdy leasing jest korzystną alternatywą wobec innego sposobu pozyskiwania samochodów do firmy. Warto więc zawsze przeliczyć realne koszty związane z umową leasingową i zadecydować, czy to narzędzie biznesowe istotnie jest korzystniejsze niż zakup za gotówkę lub choćby sfinansowanie zakupu pojazdu z kredytu bankowego. – Ja mam poczucie, że obecnie mam bardzo dobre warunki umowy leasingowej na korzystanie z samochodów firmy Renault – mówi Bobik. – Mam wrażenie, że wynegocjowałem naprawdę dobre oprocentowanie, a także zyskałem kilka dodatkowych przywilejów, m.in. darmowe ubezpieczenie użytkowanych pojazdów, a także bardzo dobre wyposażenie dodatkowe leasingowanych aut – dodaje. I o tych zaletach leasingu mówią często także i inni klienci korzystający z tej usługi. Firmy leasingowe jako spółki koncernów motoryzacyjnych lub po prostu firmy ściśle współpracujące z producentami aut zwykle zyskują o wiele korzystniejsze warunki zakupu samochodów niż niewielcy klienci instytucjonalni. Dzięki temu są w stanie zaoferować swoim klientom pojazdy z wyposażeniem zdecydowanie wykraczającym poza standardową wersję danego modelu.

Zobacz też: Umowa wynajmu długoterminowego - o co pytać?

Leasing finansowy

Leasing realizowany przez wrocławską firmę jest przykładem klasycznego leasingu finansowego. Firma korzysta bowiem wyłącznie z finansowania auta. Chodzi głównie o uniknięcie konieczności angażowania własnych środków na zakup pojazdów. Wszelkie obowiązki związane z administrowaniem firmowymi autami spoczywają natomiast na pracownikach firmy. Do ich obowiązków należą więc m.in. stała kontrola serwisowa pojazdów, kontrola kosztów floty, szeroko rozumiany monitoring floty oraz likwidacja ewentualnych szkód komunikacyjnych. Przy stosunkowo niewielkiej flocie, jaką dysponuje firma Botam, nie ma potrzeby zatrudniania osoby, która miałaby być wyłącznie opiekunem pojazdów. Dlatego też poszczególne czynności związane z zarządzaniem autami należą do obowiązków pracownika, który piastuje także stanowisko dystrybutora przejazdów firmowych aut. Wspomaga go jednak system informatyczny zbudowany specjalnie pod wymagania firmy Botam, który informuje o ważnych terminach wynikających z umowy leasingowej, o obowiązkowych przeglądach technicznych aut oraz wielu innych czynnościach, których wykonanie zapewnia sprawne funkcjonowanie firmowej floty.

Zobacz też: Pracodawca nie chce zwrócić kosztów za użytkowanie samochodu

Monitoring GPS w zarządzaniu flotą

Wszystkie samochody transportowe firmy Botam są objęte systemem monitoringu GPS. – Korzystamy z tego rozwiązania z dwóch podstawowych powodów – mówi Marcin Bobik. – Po pierwsze monitoring GPS naszych pojazdów sprawia, że nasi klienci mogą śledzić każdy etap realizacji zlecenia transportowego, zaczynając od momentu załadunku towaru, przez tranzyt, kończąc na fazie dostawy i rozładunku towaru. W czasie trwania procesu transportowego nasi specjaliści czuwają nad prawidłowością jego przebiegu. Po drugie system monitoringu GPS pełni funkcję kontrolną w stosunku do naszych pracowników – dodaje. Podkreśla także, że świadomość kierowców, że objęci są systemem monitoringu sprawia, że w zasadzie nie zdarzają się próby oszustw. Te ostatnie należą do sporadycznych sytuacji, które równocześnie dość łatwo wyjaśnić dzięki raportom powstałym z systemu monitorującego. – Choć mogę mieć zaufanie do swoich pracowników, to jest wiele prawdy w powiedzeniu, że pańskie oko konia tuczy – podsumowuje zalety narzędzi monitorujących menedżer firmy Botam.

Zobacz też: Co to jest Shell FuelSave Partner?

Karty paliwowe

Wszyscy firmowi kierowcy wyposażeni są karty paliwowe. Marcin Bobik podkreśla, że w zasadzie w jego firmie nie było dylematu, czy z oferty ich emitentów korzystać, czy nie. Karty bowiem w oczywisty sposób usprawniają pracę nie tylko kierowców, ale także działu księgowego, który zwłaszcza w sytuacji tankowania paliwa w wielu różnych krajach przy pomocy gotówki musiałby zmierzyć się z potwornie skomplikowanymi procedurami rozliczania kosztów paliwowych. Dzięki karcie paliwowej do opłacenia pozostają natomiast dwie faktury w miesiącu opiewające na sumaryczną kwotę wyrażoną w jednej walucie. Proces wyboru emitenta karty także nie należał do szczególnie problematycznych. Z racji tego, że samochody wrocławskiego przedsiębiorstwa poruszają się po drogach całej Europy, wybór padł na firmę DKV, która gwarantuje możliwość bezgotówkowych transakcji w ponad 42 krajach Europy, na ponad 54 tysiącach stacji paliw.

Autor: Paweł Stachowiak, tekst pochodzi z magazynu BiznesCar

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandat za jazdę po lesie, czyli jak dostać 500 zł grzywny
    Mandat za jazdę po lesie? Tak, jest możliwy. A do tego jego kwota okazuje się niemała! Kierowca dostanie co najmniej 500 zł.
    Wywóz auta na Ukrainę. Rośnie eksport pojazdów z Polski
    Wywóz auta na Ukrainę, czyli Ukraińcy będący w Polsce chętnie eksportują kupione u nas pojazdy. Ile pojazdów z Ukrainy przyjeżdża nad Wisłę?
    Badanie czystości powietrza? Wykonuje je... van kuriera!
    Badanie czystości powietrza może być realizowane nie tylko przez instytucje. I udowadnia to DPD. Firma wyposażyła swoje auta w specjalne czujniki.
    Jak zmniejszyć wydatki na paliwo?
    Jak zmniejszyć wydatki na paliwo? To pytanie, które w dobie rosnących cen benzyny, oleju napędowego i LPG szczególnie często zadają kierowcy.
    Rowery elektryczne. Ile kosztują, jak działają, jakie dają korzyści?
    Rowery elektryczne cieszą się rosnącą popularnością na rynku jednośladów. Co powinieneś o nich wiedzieć przed zakupem? Oto nasz poradnik.
    Mandat za jazdę na zderzaku 2022. Jaką karę dostanie kierowca?
    Mandat za jazdę na zderzaku 2022. Nowe przepisy weszły w życie w roku 2021. W roku 2022 w pełni usankcjonowana została kara. I wynosi...
    Autostradą do Siedlec w 2023 r. No nie do końca...
    Autostradą do Siedlec w 2023 r.? To pytanie często zadawane przez internautów. I choć A2 w tym rejonie powstanie, raczej nie do 2023 roku.
    Prawo jazdy w 0,3 sekund po zdaniu egzaminu. Możliwe?
    Prawo jazdy w 0,3 sekund po zdaniu egzaminu, czyli rząd mówi o nowych opcjach mObywatela. Aplikacja w wersji 2.0 może zaskoczyć.
    Wycena szkody? Sztuczna inteligencja w akcji
    Wycena szkody? Sztuczna inteligencja teraz zajmie się ocenieniem skali uszkodzeń i przygotowaniem wartości odszkodowania. I to w Polsce!
    Gdzie jest najwięcej wypadków? Lista powiatów.
    Gdzie jest najwięcej wypadków? To pytanie postanowił zadać sobie GUS. Odpowiadając na nie, przygotował listę najniebezpieczniejszych powiatów.
    Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego 2022
    Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego 2022. Czyli o co chodzi w tym dokumencie i jak go zdobyć?
    Bentley Bentayga EWB. Brytyjski SUV z długimi drzwiami
    Bentley Bentayga EWB, czyli auto, które można skonfigurować na 24 miliardy sposobów. Co wiadomo o dłuższej wersji hitowego modelu Bentley`a?
    Eko jazda dieslem. Jak oszczędzać paliwo?
    Eko jazda dieslem: czy różni się od eko jazdy benzyniakiem? O jakich zasadach powinien pamiętać kierowca? O tym opowiemy w naszym materiale.
    Licencja wspólnotowa, brak przewoźników i paraliż w Europie?
    Licencja wspólnotowa brak przewoźników. Pytanie na dziś brzmi: czy nowe przepisy mogą sparaliżować transport w Europie? Mogą. To realne widmo!
    Obowiązkowe naklejki na samochód. Mandat to 500 zł!
    Obowiązkowe naklejki na samochód? 4 maja 2022 roku w Polsce zaczął obowiązywać wzór naklejki dotyczącej strefy zeroemisyjnej.
    P-21 powierzchnia wyłączona. Mandat w roku 2022 będzie wysoki?
    P-21 powierzchnia wyłączona. Mandat w przypadku zignorowania tego znaku będzie wysoki? Zajrzyjmy do nowego taryfikatora.
    Dwucyfrowy kod prawa jazdy. Dwie cyfry to za mało!
    Dwucyfrowy kod prawa jazdy sprawia, że choć kierowcy powinny dotyczyć ograniczenia w prowadzeniu, de facto go nie dotyczą. I zaraz powiemy czemu.
    Serwis poza ASO a gwarancja. Przeglądy tylko w ASO?
    Serwis poza ASO a gwarancja. Czy niekorzystanie z usług autoryzowanych stacji oznacza problem z gwarancją? Już nie. Prezes UOKiK interweniował.
    Ukraińcy w Polsce a ubezpieczenie samochodu i... nie tylko
    Ukraińcy w Polsce a ubezpieczenie samochodu i... nie tylko. Co warto wiedzieć? Oto pięć podstawowych pytań, na które poznaliśmy odpowiedź.
    Oświadczenie sprawcy kolizji polsko-ukraińskie
    Oświadczenie sprawcy kolizji polsko-ukraińskie. W tym materiale zamieszczamy gotowy druk, który może ułatwić kierowcom rozliczenie szkody.
    Linia bezwzględnego zatrzymania P-12. Co oznacza?
    Linia bezwzględnego zatrzymania P-12. Jak się zachować w przypadku jej pojawienia się na drodze? Co powinien o niej wiedzieć kierowca?
    Znak B-25. Taryfikator przewiduje mandat...
    Znak B-25. Taryfikator za wyprzedzanie za tym znakiem przewiduje wysoki mandat. Jak wysoki? O tym opowiemy w naszym tekście.
    Podróż pociągiem z rowerem. Co musisz wiedzieć?
    Podróż pociągiem z rowerem. Czyli dziś zestaw porad dla wszystkich wielbicieli wycieczek rowerowych. Co warto wiedzieć o rowerze w pociągu?
    W jakiej kolejności odpalić samochód?
    W jakiej kolejności odpalić samochód? Niby wiedza ta może się wydawać oczywista, ale... Czasami o oczywistych oczywistościach warto przypominać.
    Czy system start-stop oszczędza paliwo?
    Czy system start-stop oszczędza paliwo? To pytanie, które coraz częściej zadają sobie kierowcy. Jak brzmi odpowiedź na nie? Sprawdźmy.