REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać idealne auto flotowe?

© Tatiana Belova - Fotolia.com
© Tatiana Belova - Fotolia.com
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z najistotniejszych czynników determinujących wybór samochodu do parku flotowego jest jego wartość rezydualna. Im mniejsza utrata wartości i wyższa cena odkupu po założonym okresie eksploatacji, tym zakup staje się korzystniejszy.

Jak wybrać idealne auto flotowe? Cena zakupu

REKLAMA

To najważniejszy element. Im samochód droższy, tym więcej i szybciej traci na wartości. Decydując się na zakup Fiata Pandy za 32 000 zł, w pierwszym roku eksploatacji cena początkowa naszego pojazdu zmaleje o niespełna 10 000 zł. Właściciel kosztującego 500 000 zł BMW 7 lub Mercedesa klasy S po 12 miesiącach od zakupu nowego modelu musi liczyć się z utratą nawet 150 000-170 000 zł. Ponadto, modele z tańszych i popularniejszych segmentów (miejskie, kompaktowe) tracą na wartości znacznie wolniej niż auta z segmentów wyższych i mniej popularnych. Renault Clio po 36 miesiącach eksploatacji zachowa około 47 procent swojej początkowej wartości, natomiast topowy model Latitude już tylko 43 procent. 

Jak wybrać idealne auto flotowe? Niemieckie oraz japońskie

Zakup niemieckiego lub japońskiego samochodu nadal utożsamiany jest z gwarancją wysokiej jakości, długoletnią bezawaryjną eksploatacją oraz wysoką ceną odsprzedaży. Volkswageny, Audi lub Toyoty cieszą się niesłabnącą popularnością na rynku wtórnym i osiągają zazwyczaj wyższe wartości rezydualne niż produkty koreańskie, francuskie lub włoskie. Pomimo prężnej kampanii reklamowej (np. Chevrolet), atrakcyjnych i długotrwałych okresów gwarancyjnych (np. Kia) lub wysokich rabatów przy zakupie nowego pojazdu (np. Citroën), większość klientów w Polsce nadal trwa w przekonaniu, że lepszą lokatą kapitału są marki z Kraju Kwitnącej Wiśni i ojczyzny Goethego. Trzyletnia Toyota Avensis osiąga wartość rezydualną na poziomie 55 procent, podczas gdy francuski Citroën C5 lub koreański Hyundai i40 w tym samym okresie traci od kilku do nawet 10 procent więcej. 

Jak wybrać idealne auto flotowe? Funkcjonalne nadwozie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kombi oraz pięciodrzwiowe hatchbacki to najczęstszy widok w firmowych flotach. Klienci cenią praktyczność i funkcjonalność takich pojazdów, co ma odzwierciedlenie w poziomie wartości rezydualnych. Nadwozia te cechują się najmniejszą utratą wartości, znacznie niższą od mniej popularnych i poszukiwanych na rynku wtórnym sedanów, trzydrzwiowych hatchbacków, coupe czy cabrio. Popularny pięciodrzwiowy hatchback Renault Megane po trzech latach osiąga wartość rezydualną na poziomie 45 procent, a jego otwarta odmiana Coupe-Cabrio już tylko 39 procent.

Jak wybrać idealne auto flotowe? Diesel, czy benzyna

Wpływ na wartość końcową pojazdu ma również pojemność oraz rodzaj zasilania silnika. Najpopularniejsze i najbardziej pożądane na rynku wtórnym są samochody wyposażone w jednostki wysokoprężne oraz benzynowe nieprzekraczające pojemności 1600 cm3. Silniki takie oferują optymalne osiągi przy relatywnie niskim zużyciu paliwa. Wraz ze wzrostem pojemności rosną koszty eksploatacyjne i koszt zakupu pojazdu, a utrata wartości jest coraz wyższa. Škoda Octavia z silnikiem 1.2 litra po 36 miesiącach traci 35 000 zł swojej wartości początkowej, podczas gdy ten sam model wyposażony w silnik 1.8 litra aż 45 000 zł. Jeszcze do niedawna w firmowych parkach maszyn dominowały silniki Diesla. Obecnie w dobie downsizingu i rosnących cen oleju napędowego, jednostki wysokoprężne coraz częściej wypierane są przez małolitrażowe silniki benzynowe. Wyższa cena zakupu samochodu z silnikiem diesla oraz ryzyko problemów z filtrem DPF nie zawsze są w stanie zrekompensować nieznacznie niższe spalanie. 

Jak wybrać idealne auto flotowe? Komfort i bezpieczeństwo

Wyposażenie dodatkowe traci na wartości znacznie szybciej niż samochód, dlatego nie warto inwestować zbyt wysokich kwot w opcje dodatkowe. Polecamy jedynie wydatki mające na celu podniesienie komforty i bezpieczeństwa, np.: poduszki powietrzne, system kontroli trakcji, klimatyzację. Po kilku latach podnoszą one atrakcyjność pojazdu na rynku wtórnym, jednak nie mają znacznego wpływu na jego wartość.
Im bogatsza (droższa) wersja wyposażenia, tym większy ubytek wartości. Škoda Superb w podstawowej wersji wyposażenia Ambition po 36 miesiącach od zakupu nowego egzemplarza warta jest około 53 procent swojej ceny, a najbogatsza wersja Laurin&Klement osiąga w tym samym okresie wartość o 3 procent niższą. W każdym segmencie pojazdów istnieje lista elementów wyposażenia, które powinny znaleźć się w standardowej kompletacji. W niedrogich samochodach miejskich i kompaktowych klienci spodziewają się elektrycznie sterowanych szyb, czy radioodtwarzacza, natomiast w samochodach klasy premium kupujący oczekuje kompletnej listy wyposażenia i trudno będzie znaleźć nabywcę prestiżowej limuzyny nieposiadającej skórzanej tapicerki, nawigacji lub podgrzewanych siedzeń. 

Jak wybrać idealne auto flotowe? Polityka producenta

Jeszcze kilka lat temu kupując nowy samochód mogliśmy przypuszczać, że przez najbliższe 5-7 lat producent nie wprowadzi żadnych istotnych zmian w niedawno debiutującym modelu. Rynek motoryzacyjny był bardziej przewidywalny, a zmiany na nim zdecydowanie rzadsze. Dzisiaj co 2-3 lata większość koncernów dokonuje faceliftingów, a nawet zmian modelu, do czego zmusza nieustanna walka o klienta. Każdy pojazd posiada trzy etapy życia: wprowadzenie na rynek, okres sprzedaży oraz schodzenia z rynku/przygotowanie do wejścia nowego modelu. Pojawienie się, a nawet sama zapowiedź wprowadzenia na rynek nowego modelu deprecjonuje wartości rezydualne już funkcjonujących pojazdów. Niekorzystny wpływ na zachowanie wartości rezydualnych ma również stosowanie przez producentów wysokich i długotrwałych rabatów i akcji promocyjnych. Takie zachowanie przyśpiesza utratę wartości podobnych pojazdów na rynku wtórnym.

Jak wybrać idealne auto flotowe? Mały przebieg

Samochody flotowe najczęściej charakteryzują się wysokimi przebiegami. Nawet małe auta miejskie często pokonują rocznie 30 000, a nawet 50 000 kilometrów. Tak wysokie przebiegi mają znaczny wpływ na ich wartości rezydualne. VW Polo lub Opel Corsa z silnikiem 1.2 litra, które pokonują rocznie 30 000 km po 36 miesiącach będą o około 14 procent tańsze od tych samych modeli pokonujących rocznie tylko 10 000 km.

Jak wybrać idealne auto flotowe? Inny niż biały

Najpopularniejsze na świecie kolory nadwozia to srebrny i czarny. Samochody w takich i podobnych kolorach spotkają się ze znacznie większym zainteresowaniem na rynku wtórnym i uzyskają wyższe wartości odsprzedaży niż kojarzony z firmowym i wyeksploatowanym samochodem kolor biały. Odstępstwem od tej zasady są modele z segmentu Premium, w których kolor biały uważany jest za modny i nie wpływa negatywnie na obniżenie wartości.

Jak wybrać idealne auto flotowe? Podsumowanie

Najwyższe wartości rezydualne będą osiągały modele niedawno debiutujące na rynku, plasujące się w segmencie aut miejskich lub kompaktowych, kombi lub pięciodrzwiowe hatchbacki, wyprodukowane za naszą zachodnią granicą lub w Kraju Kwitnącej Wiśni, w kolorze innym niż biały, napędzane za pomocą małego diesla lub turbodoładowanego silnika benzynowego oraz posiadające podstawowe elementy z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. 

Tekst: Dariusz Wołoszka, Dział Analiz Rynku Info-Ekspert

Uwaga: wszystkie wartości kwotowe i procentowe zawarte w tekście odnoszą się do przebiegów rocznych 30 000 km.

Tekst pochodzi z magazynu Flota Auto Biznes

Wpływ komplementacji wyposażenia na wartość rezydualną

Model

Przebieg roczny

Cena nowego samochodu (zł)

Wartość rezydualna po 36 miesiącach (%)

Wartość rezydualna po 36 miesiącach (zł)

Utrata wartości po 36 miesiącach (zł)

Škoda Octavia III, 1.6 TDI-CR, Active, liftback, 77 kW

30 000

74 600

49,9

37 221

37 379

Škoda Octavia III, 1.6 TDI-CR, Ambition liftback, 77 kW

80 100

49,3

39 502

40 598

Škoda Octavia III, 1.6 TDI-CR, Elegance, liftback, 77 kW

84 100

48,9

41 161

42 939

Ford Focus, 1.6 TDCi, Ambiente, hatchback,  70 kW

70 200

49,6

34 820

35 380

Ford Focus, 1.6 TDCi, Trend, hatchback, 70 kW

74 200

48,9

36 271

37 929

Ford Focus, 1.6 TDCi, Titanium, hatchback, 70 kW

82 200

47,7

39 189

43 011

Opel Astra IV, 1.7 CDTI, Essentia, hatchback, 81 kW

76 900

46,6

35 842

41 058

Opel Astra IV, 1.7 CDTI, Enjoy, hatchback, 81 kW

80 500

46,0

37 062

43 438

Opel Astra IV, 1.7 CDTI, Sport, hatchback, 81 kW

86 200

44,9

38 715

47 485

Wpływ postrzegania marki na wartość rezydualną

Model

Przebieg roczny

Cena nowego samochodu (zł)

Wartość rezydualna po 36 miesiącach (%)

Wartość rezydualna po 36 miesiącach (zł)

Utrata wartości po 36 miesiącach (zł)

Citroën C 5 II, 2.0 HDI, Seduction, 120 kW

30 000

113 500

44,1

47 784

65 716

Ford Mondeo, 2.0 TDCi, Titanium, 120 kW

116 000

49,3

57 227

58 773

Hyundai i40, 1.7 CRDi, Premium, 100 kW

132 000

46,8

61 840

70 160

Mazda 6, 2.2 Diesel, SkyEnergy, 110 kW

135 000

54,2

75 911

59 089

Mercedes C 200, CDI BlueEfficiency, 2143 ccm, 100 kW

148 500

53,4

80 712

67 788

Peugeot 508 SW, HDI Allure, 1997 ccm, 120 kW

117 500

46,4

54 463

63 037

Škoda Superb II, 2.0 TDI-CR, Elegance, 125 kW

119 500

51,6

61 688

57 812

Toyota Avensis Wagon, 2.2 Diesel, Premium 110 kW

115 000

54,9

67 717

47 283

VW Passat B7, 2.0 TDI-CR, Comfortline BMT, 130 kW

119 500

52,8

61 923

57 577

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA