Kategorie

Nowoczesne technologie wykorzystywane w usługach pocztowych i kurierskich

Nowoczesne technologie wykorzystywane w usłgach pocztowych i kurierskich
Nowoczesne technologie wykorzystywane w usłgach pocztowych i kurierskich
ShutterStock
Rynek usług kurierskich i pocztowych rozwija się bardzo dynamicznie głównie ze względu na rosnącą popularność branży e-commerce. Jednocześnie firmy kurierskie i pocztowe stają przed coraz większymi wyzwaniami, którym mogą sprostać m.in. dzięki rozwojowi technologii.

Usługi pocztowe i kurierskie to dynamiczny sektor. Firmy kurierskie dostosowują swoje działania do zmieniających się potrzeb rynkowych. W wyniku rozpowszechnienia komunikacji elektronicznej liczba przesyłek listowych spadła  w skali światowej w ubiegłym roku o 3,9 proc.[1] Z kolei e-handel sprawia, że liczba wysyłanych paczek rośnie – w 2015 r. nastąpił wzrost o 6,7 proc.[2] Rośnie również konkurencja. Za przykład posłużyć mogą działania firmy Amazon, która kupiła Colis Privé we Francji[3], ma udziały w Yodel w Wielkiej Brytanii oraz jest przed kolejnym krokiem, który według oczekiwań ma stanowić dalszą ekspansję firmy w tym sektorze. W przypadku wielu dużych klientów, zwłaszcza w sektorze handlu detalicznego, widoczne jest natomiast dążenie do przyspieszenia dostaw w celu zapewnienia konsumentom większej wygody – niektóre firmy zaczynają nawet oferować realizację zamówień tego samego dnia. Dostosowanie działania przedsiębiorstwa do wszystkich tych wyzwań wymaga dalszego usprawniania przepływu pracy, które pomoże przyspieszyć realizację zamówień, obniży koszty, zwiększy przychody i wesprze w znalezieniu nowych sposobów skutecznego doręczenia przesyłek już przy pierwszej próbie. W poniższym artykule Daniel Dombach, dyrektor ds. rozwiązań branżowych w regionie EMEA w Zebra Technologies, mówi o tym, jak rozwijająca się technologia i nowe usługi pomagają firmom pocztowym osiągać te cele.

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Rozwój technologii ułatwia funkcjonowanie branży kurierskiej

Wzrost liczby wysyłanych paczek, dążenie do skrócenia czasu dostaw oraz potrzeba ograniczania kosztów generują większe zapotrzebowanie na widoczność procesów w czasie rzeczywistym. Firmy pocztowe i kurierskie poprawiają ją za pomocą technologii cyfrowych. Narzędzia, w tym etykietowanie i czujniki, sieci bezprzewodowe, skanery i komputery mobilne, rozwiązania logistyczne (np. systemy planowania tras i nawigacja) oraz aplikacje takie jak oprogramowanie do przetwarzania wielkich zbiorów danych (do usprawniania pracy) mogą zapewniać firmom pocztowym i kurierskim lepszą widoczność procesów i działań w całym przedsiębiorstwie. Szersze wykorzystanie technologii prowadzi do zwiększenia wydajności, gdyż pracownicy mają zawsze zapewniony dostęp do właściwych informacji w odpowiednim czasie, a przesyłki można śledzić od przyjęcia – przez sortowanie i transport – aż do doręczenia klientowi. Poniżej znajdują się przykłady zastosowań technologii na poszczególnych etapach podróży przesyłki.

Sortowanie

Sortownie mają teraz „pełną łączność”. Niezawodne i wydajne sieci Wi-Fi zapewniają natychmiastową łączność między pracownikami i systemami zaplecza – zarówno w składzie czy magazynie, jak i na zewnątrz siedziby. Pracownicy mają dostęp do właściwych informacji w odpowiednim czasie: gdy rozładowują przesyłki, sortują je, pakują do samochodów dostawczych lub wiozą do klientów.

Optymalizacja tras i zarządzanie flotą

Systemy planowania rozkładów dostaw oraz optymalizacji przejazdu pomagają firmom pocztowym ograniczać koszty i przyspieszać dostawy dzięki bardziej efektywnemu planowaniu tras dla kierowców doręczających i odbierających przesyłki. Ponadto dane z inteligentnych systemów ruchu drogowego, zapewniające w czasie rzeczywistym informacje o warunkach drogowych, są coraz częściej wykorzystywane do bieżącej modyfikacji tras, w celu uniknięcia zakorkowanych dróg. Spodziewamy się także szerszego wykorzystania systemów analizujących dane dotyczące pojazdów. Przesyłają one strumieniowo dane telemetryczne pokazujące parametry jazdy samochodów – od prędkości po siłę hamowania. Może to pomóc w szkoleniu kierowców. Niektóre firmy ubezpieczeniowe myślą również o zastosowaniu takich systemów pod kątem gradacji składek ubezpieczeniowych – im lepszy kierowca, tym niższy koszt.

Śledzenie przesyłek

Większe przesyłki, takie jak paczki, można śledzić, kiedy docierają do punktów przeładunkowych, są ładowane do samochodów dostawczych i doręczane odbiorcy końcowemu – wystarczy do tego odczyt kodu kreskowego na każdym etapie. Oprócz tego za pomocą komputerów mobilnych można wygenerować dowód dostawy z podpisem klienta na ekranie. Jeśli klienta nie ma w domu, ale polecił wcześniej, żeby zostawić przesyłkę w bezpiecznym miejscu, kierowcy mogą użyć systemu lokalizacji GPS i zrobić zdjęcie, żeby mieć dowód doręczenia przesyłki. Natomiast specjalne przesyłki – np. produkty nietrwałe lub wrażliwe na temperaturę – można oznaczyć inteligentnym czujnikiem. Takie czujniki mogą przesyłać przez sieć komórkową ciągły strumień danych do centrali firmy. Za pomocą takiego rozwiązania możliwe jest spełnienie wymagań dotyczących dostawy (informacje dotyczące np. tego czy temperatura chłodziarki w samochodzie pozostaje powyżej wyznaczonego poziomu). Czujniki mogą także ostrzegać o pojawieniu się problemu (zmiana temperatury), co umożliwia zabezpieczenie towaru przed zepsuciem.

Strumień danych z etykiet i inteligentnych czujników znacznie ogranicza liczbę czynności administracyjnych, a równocześnie zmniejsza użycie papieru co pozwala na oszczędzenie pieniędzy i zmniejszenie niekorzystnego wpływu na środowisko. Pozwala również klientom przeglądać status zamówień w internecie.

Zmniejsza się przy tym ilość dokumentacji papierowej w przypadku problemów z przesyłką (np. w razie uszkodzenia towaru), gdyż o wszystkich problemach można informować w czasie rzeczywistym w celu podjęcia w razie potrzeby działań zaradczych. Ponadto kierowcy mogą korzystać z aparatu fotograficznego i wygodnych formularzy w swoich komputerach mobilnych w celu zaraportowania naruszonych przesyłek i natychmiastowego poinformowania działu obsługi klienta o zaistniałym  problemie.

Zobacz też: Moment wykonania usługi spedycyjnej w podatku od towarów i usług

Poprawa skuteczności doręczeń już za pierwszym razem

Powszechne stosowanie skanerów i komputerów mobilnych zwiększa dokładność danych i zapewnia ich natychmiastową dostępność w firmach pocztowych i kurierskich. Takie informacje są wykorzystywane do ciągłej komunikacji z klientami końcowymi, którym można rano wysłać wiadomość z informacją o szacunkowym czasie dostawy, a potem uaktualniać te informacje na bieżąco, jeśli wystąpią opóźnienia. Wcześniejsze powiadomienie klienta daje mu możliwość odpowiedniego zareagowania – coraz częściej klientom stwarza się możliwość zmiany informacji dotyczących doręczenia przesyłki. Mogą na przykład zmienić preferowany czas dostawy i poprosić, żeby paczkę zostawiono u sąsiada lub w pobliskim sklepiku. Firmy pocztowe inwestują też w inne sposoby zwiększenia skuteczności doręczeń.

Innowacyjne dostawy

Widocznym elementem dążenia do ulepszenia skuteczności dostaw już za pierwszym razem jest wykorzystanie skrytek, które często znajdują się na dworcach lub w dużych centrach handlowych. Klient może otrzymać wiadomość SMS ze specjalnym kodem umożliwiającym otwarcie skrytki. Automatyczne czujniki są w stanie potwierdzić odbiór przesyłki. Skrytki mogą być także wykorzystane w celu odbioru zwracanych towarów.

Zastosowanie skrytek to efektywny sposób na skrócenie czasu dostaw. W takich sektorach jak handel detaliczny – gdzie klienci oczekują możliwości wygodnego zakupu, wypróbowania i zwrócenia produktów oraz chcą otrzymać zakupy jak najszybciej – skrytki są ważnym elementem systemu dostaw. Cieszą się również popularnością – w Niemczech już 5 mln ludzi zarejestrowało się, żeby korzystać z 2700 paczkomatów Deutsche Post DHL. Ponadto firmy handlowe posiadające wiele oddziałów tradycyjnych sklepów zaczynają oferować swoje sklepy jako punkty odbioru i zwrotu przesyłek. Na przykład sieć Argos w Wielkiej Brytanii wprowadziła niedawno usługę ToYou, która pozwala klientom odbierać i zwracać produkty zamówione w innych firmach – dodatkowo każda przesyłka śledzona jest w systemie internetowym.

Zwiększanie przychodów

Mobilne komputery i drukarki są także coraz częściej używane w firmach pocztowych i kurierskich, po to, by kierowcy mogli oferować dodatkowe usługi i produkty, dostarczając zamówienia. Takie mobilne sklepy firm pocztowych mogą sprzedawać najróżniejsze produkty, od znaczków po ubezpieczenia i waluty.

Zobacz też: Węgry wprowadzą płacę minimalną m.in. dla polskich kierowców?

Zwiększenie wydajności to jeden z kluczy do sukcesu

Wykorzystanie komputerów mobilnych i technologii śledzenia przesyłek pomogło firmom pocztowym i kurierskim płynnie dostosować się do obsługi większej liczby paczek. Ponadto  większa efektywność doprowadziła do wzrostu przychodów z doręczania poczty o 1,5 proc. w czasie, kiedy liczba przesyłek zmalała.[4]

Spodziewamy się kolejnych zmian, ponieważ firmy doręczające przesyłki interesują się technologiami, które będę je wspierać w zwiększaniu wydajności oraz podnoszeniu poziomu obsługi.

Jedną z takich technologii są systemy rozpoznawania mowy, które mogą pomóc pracownikom intuicyjnie wykonywać instrukcje głosowe oraz łatwiej rejestrować i udostępniać dane w celu szybszego i bardziej elastycznego wykonywania zadań. Oprócz tego rozwiązania warto zwrócić również uwagę na systemy rzeczywistości rozszerzonej, wykorzystujące wyświetlacze przezierne w inteligentnych okularach. Umożliwiają one nakładanie cyfrowych informacji na fizyczne otoczenie użytkownika, wspomagając tym samym płynny przepływ pracy. Jest to możliwe technologii funkcjonującej w tle:  dane i aplikacje wykorzystywane są przy minimalnej interwencji manualnej, dostarczają potrzebnych informacji we właściwym czasie i w odpowiedni sposób. Patrząc w przyszłość, z tą i innymi technologiami wiążą się możliwości osiągania jeszcze większej wydajności i spójności w wykonywaniu zadań w przedsiębiorstwie.

[1]Raport „Global Postal Industry” (Światowy rynek pocztowy) 2015 r., International Post Corporation

[2]Raport „Global Postal Industry” (Światowy rynek pocztowy) 2015 r., International Post Corporation

[3] http://uk.businessinsider.com/amazon-buys-the-remaining-75-stake-in-colis-prive-2016-1

[4]Raport „Global Postal Industry” (Światowy rynek pocztowy) 2015 r., International Post Corporation

Źródło: Zebra Technologies

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    22 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?