REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Główne zasady oraz poziom cen na polskim i europejskim rynku usług pocztowych

Tomasz Dobczyński
Kurier Siódemka
Kurier Siódemka
Photographer Marek Lazowski

REKLAMA

REKLAMA

Dziś o doręczaniu przesyłek, które charakteryzują rynek usług pocztowych. Ten segment usług logistycznych podlegać będzie dużym zmianom związanym z liberalizacją przepisów.

Zgodnie z raportem Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) o stanie rynku usług pocztowych w 2011 roku na rynku funkcjonowało 247 operatorów pocztowych, z czego liczba aktywnych operatorów w tym okresie wyniosła 154 (62,3%).

REKLAMA

Wśród aktywnych operatorów należy wyróżnić przede wszystkim narodowego operatora pocztowego – Pocztę Polską S.A., ale także ogólnopolskich operatorów niepublicznych, których specyfika działalności skupia się przede wszystkim na przesyłkach listowych oraz firmy kurierskie których cele biznesowe realizowane są poprzez ekspresowe doręczanie paczek o różnych gabarytach i wadze.

Poczta Polska do końca roku 2012 ma prawo do wykonywania tzw. usług zastrzeżonych, o których mowa w art. 47. Ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. – Prawo pocztowe.

REKLAMA

Ten akt prawny ma pierwszoplanowe znaczenie wśród aktów prawa pocztowego w Polsce. Dokonuje przede wszystkim regulacji świadczenia usługi pocztowej w polskim porządku prawnym, z drugiej strony dostosowuje normy prawa polskiego do prawa europejskiego. Granica wagowa usług zastrzeżonych dla operatora publicznego wynosi obecnie 50 g z zastrzeżeniem ust. 2. w art. 47 Prawa pocztowego.

Formalne operatorzy niepubliczni nie naruszają przepisów dotyczących usługi zastrzeżonej doręczając przesyłki o masie mniejszej niż 50 g, pod warunkiem, że opłata za tą usługę będzie nie mniejsza niż dwu i półkrotność opłaty za doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych Poczty Polskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W praktyce jest to 2,5 razy większa cena za przesyłkę listową nierejestrowaną wysłaną w trybie „priorytet”, czyli 4,88 zł.

Granica wagowa i cenowa usług zastrzeżonych była w Polsce stopniowo obniżana. Do końca kwietnia 2004 roku określono ją na 500 g oraz pięciokrotność opłaty, do końca 2005 roku - 350 g oraz trzykrotność opłaty. Granica 50 g oraz dwu i półkrotność opłaty obowiązuje od 1 stycznia 2006 roku i musi być stosowana do dnia 31 grudnia 2012.

REKLAMA

Po tej dacie obszar zastrzeżony zostanie usunięty, co jest koniecznością związaną z implementowaniem w Polsce zaleceń polityki Unii Europejskiej w zakresie usług pocztowych, które zostały spisane w formie dyrektyw. Ten typ dokumentu zawiera obligatoryjne postanowienia, które kraje członkowskie UE mają obowiązek implementować do swojego porządku prawnego.

Pod koniec 2006 roku Komisja Europejska przedstawiła projekt dyrektywy, w którym opowiedziała się za pełnym otwarciem rynku usług pocztowych na konkurencję.
Nowa (trzecia już) dyrektywa o nazwie 2008/6/WE została przyjęta dnia 20 lutego 2008 r. Polska, podobnie jak Czechy, Grecja, Cypr, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Słowacja oraz Rumunia na zasadzie odstępstwa skorzystała z prawa przesunięcia terminu wdrożenia tego dokumentu do wewnętrznego porządku prawnego do dnia 31 grudnia 2012 r. 


Usługi powszechne realizowane przez narodowego operatora pocztowego zgodnie z obowiązującymi regulacjami polegają przede wszystkim na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek listowych do 2000 g (w tym przesyłek poleconych oraz z zadeklarowaną wartością), paczek pocztowych do 10000 g oraz przesyłek dla ociemniałych.

Warto przyjrzeć się cenom usług powszechnych w Polsce na tle cen w Unii Europejskiej. Poniżej przedstawiłem zestawienie cen za usługę doręczenia listu nierejestrowanego (zwykłego) o wadze do 50 g, które obowiązują w Polsce dla klienta indywidualnego dla listów wysłanych w trybie ekonomicznym , w gabarycie A lub B w odniesieniu do cen obowiązujących w UE.

Cena krajowego doręczenia tego typu listu w Polsce wynosi 1,55 zł. Przeliczając na walutę Euro po kursie 4,2885 zł, cena ta wynosi 0,36 €.

Odnosząc tą cenę do kwot europejskich, jednocześnie przeliczając według aktualnych kursów cen na walutę Euro jeśli w danym kraju obowiązuje waluta narodowa, należy stwierdzić, iż:

• niższa cena niż w Polsce obowiązuje: na Malcie, w Słowenii i w Bułgarii;

• cena w przedziale 0,36 € - 0,50 € obowiązuje: na Słowacji, w Czechach, na Cyprze, w Estonii, na Litwie, w Rumunii, na Węgrzech oraz w Wielkiej Brytanii;

• wyższe niż 0,50 € ceny obowiązują w 15 krajach Unii Europejskiej - należą do nich: Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Luksemburg, Łotwa, Niemcy, Portugalia, Szwecja oraz Włochy.

Warto zapoznać się z powyższymi regulacjami obowiązującymi na polskim i europejskim rynku usług pocztowych. Jest to o tyle istotne, iż za kilka miesięcy rynek ten znajdzie się w warunkach, które będą nowością dla wszystkich jego uczestników. Należy mieć nadzieję, że na zmianie skorzystają przede wszystkim klienci – zarówno jeśli chodzi o ceny, jak i terminowość doręczeń przesyłek listowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA