REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność kurierska - w oparciu o jakie przepisy prawa?

Przemysław Wierzbicki
Przemysław Wierzbicki
Kurier Siódemka
Kurier Siódemka
Photographer Marek Lazowski

REKLAMA

REKLAMA

Usługi kurierskie nie zostały wprost uregulowane w prawie polskim. Na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy o łączności z dnia 23 listopada 1990 r., funkcjonowała definicja, która stanowiła, iż usługi kurierskie to „usługi nie mające charakteru powszechnego, polegające na zarobkowym, przyspieszonym przewozie i doręczaniu w gwarantowanym terminie przesyłek”.

Ustawa ta została zastąpiona przez ustawę Prawo pocztowe z dnia 12 czerwca 2003 r. (2011 r. Nr 171, poz. 1016), w której brak jest jakiejkolwiek wzmianki o usługach kurierskich. Ustawodawca nie uregulował kwestii definicji tych usług także w ustawie Prawo przewozowe z 15 listopada 1984 r. (Dz.U Z 2000, Nr 50 poz. 501).

REKLAMA

Usługa poczta a usługa przewozu

REKLAMA

Na gruncie wyżej wymienionych ustaw obowiązują natomiast definicje usługi pocztowej i usługi przewozu. I tak usługą pocztową jest wykonywane w obrocie krajowym lub tez zagranicznym odpłatne przyjmowanie, przemieszczanie i dostarczanie przesyłek nieopatrzonych adresem.

Świadczona jest przy nadawaniu korespondencji. Zaś usługa przewozu to przyjęcie oraz przemieszczenie z jednego miejsca w drugie przesyłki towarowej na podstawie dokumentu przewozowego. Umowa przewozu zawierana jest wtedy, gdy przesyłka nie zawiera korespondencji. Definicje te nie przystają do rzeczywistości, gdyż na ich podstawie nie ma możliwości ustalenia różnicy pomiędzy usługą pocztową a przewozową i w rezultacie jednoznacznego zakwalifikowania usługi kurierskiej do jednego rodzaju działalności. W związku z powyższym firmy kurierskie w Polsce wykonują działalność w większości w oparciu o Prawo przewozowe, w części - w oparciu o Prawo pocztowe.

Usług kurierskie w oparciu o prawo przewozowe 

Dla firm kurierskich wykonywanie działalności na podstawie Prawa przewozowego jest zdecydowanie bardziej korzystne pod względem ponoszenia odpowiedzialności za nie wykonanie lub nienależyte wykonanie usługi. W przypadku usług pocztowych operator ponosi pełną odpowiedzialność za realizowana usługę. Zgodnie z treścią art. 57 ust. 2 Operator publiczny odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie powszechnej usługi pocztowej, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie nastąpiło wskutek siły wyższej; wyłącznie z powodu naruszenia przez nadawcę lub adresata przepisów ustawy albo regulaminu świadczenia powszechnych usług pocztowych; wyłącznie z powodu szczególnej podatności przesyłanej rzeczy na uszkodzenia wynikającej z jej wad lub naturalnych właściwości.


W przypadku natomiast usług przewozowych odpowiedzialność jest ograniczona przepisami prawa przewozowego, które stanowi, iż przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki. Ustawa zawiera oczywiści wyłączenia następującej treści: przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności określonej w ust. 1, jeżeli utrata, ubytek lub uszkodzenie albo opóźnienie w przewozie przesyłki powstały z przyczyn występujących po stronie nadawcy lub odbiorcy, nie wywołanych winą przewoźnika, z właściwości towaru albo wskutek siły wyższej. Dowód, że szkoda lub przekroczenie terminu przewozu przesyłki wynikło z jednej z wymienionych okoliczności, ciąży na przewoźniku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działalność w oparciu o prawo pocztowe 

Aby rozpocząć działalność pocztową należy spełnić określone warunki. Prawo pocztowe zawiera dwa rodzaje uprawnień do wykonywania działalności pocztowej:

- zezwolenie na wykonywanie działalności pocztowej wydane przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, oraz

- wpis do Rejestru operatorów pocztowych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Regułą jest prowadzenie działalności na podstawie wpisu do rejestru, ponieważ zezwolenia wymaga (zgodnie z art. 6 ust 1 Prawa pocztowego) wykonywanie działalności pocztowej w zakresie przyjmowania, przemieszczania i doręczania w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek: dla ociemniałych, przesyłek z korespondencją do 2000 g (z pewnymi wyłączeniami).


REKLAMA

Jeżeli natomiast przedsiębiorca zamierza wykonywać działalność niewymagającą zezwolenia to w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, będzie wykonywał działalność regulowaną i podlegał tym samym wpisowi do rejestru operatorów pocztowych na podstawie pisemnego wniosku (art. 6 ust. 2 Prawa pocztowego). Przepis ten nie zawiera żadnego katalogu, wskazującego na to jakie przesyłki mogą być przez przedsiębiorcę przyjmowane, przemieszczane i doręczane na podstawie wpisu do rejestru operatorów pocztowych. Dlatego też podmiot może wykonywać działalność na podstawie wpisu w zakresie wszystkich przesyłek, co do których nie jest wymagane uzyskanie zezwolenia.

Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dane przedsiębiorcy, oświadczenie o tym iż wskazane dane są prawdziwe i kompletne a także, iż przedsiębiorca spełnia warunki wykonywania działalności gospodarczej objętej obowiązkiem uzyskania wpisu do rejestru operatorów pocztowych.

Warunki te spełnia przedsiębiorca, który:

- zapewnia warunki do przestrzegania tajemnicy pocztowej, o której mowa w art. 39 ust. 1 Prawa pocztowego;

- zapewnia bezpieczeństwo przesyłek na poszczególnych etapach świadczenia usługi w zakresie, o którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz 5 Prawa pocztowego;

- określa w regulaminie świadczenia usług okoliczności uznania usługi pocztowej za niewykonaną lub nienależycie wykonaną oraz przejrzyste i niedyskryminujące warunki postępowania reklamacyjnego i rozpatrywania skarg;

- nie był prawomocnie skazany za umyślne przestępstwo przeciwko ochronie informacji, wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub umyślne przestępstwo skarbowe - dotyczy to osób fizycznych wykonujących we własnym imieniu działalność gospodarczą lub osób kierujących działalnością osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niebędących osobą prawną, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną;

- zapewnia, że wykonywanie działalności objętej wpisem do rejestru nie zagraża obronności, bezpieczeństwu państwa lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.

Do świadczenia usług kurierskich nie jest natomiast wymagana licencja na transport drogowy. W prawdzie od 4 grudnia 2012 roku obowiązują trzy Rozporządzenia EU nr 1071, 1072 i 1073 regulujące wykonywanie usług przewozowych drogowych. Nie mają one jednak zastosowania do wykonujących przewóz rzeczy nie przekraczający 3,5 tony oraz do wykonujących przewozy krajowe, które mają jedynie nikły wpływ na rynek transportowy z uwagi na rodzaj przewożonych rzeczy lub niewielką odległość.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA