Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki będzie rynek usług kurierskich w 2012 roku

Tomasz Dobczyński
ShutterStock
Jak będą wyglądały usługi kurierskie w roku 2012? Niestabilna sytuacja na międzynarodowych rynkach oraz planowany wzrost obciążeń podatkowych oleju napędowego, to jedne z mniejszych problemów, z którymi będzie musiał zmierzyć się rynek usług KEP w najbliższym roku.

Postępujący wzrost cen paliw to problem, z którym firmy kurierskie zmagały się w bieżącym roku. Średnia arytmetyczna ceny netto paliwa Ekodiesel liczona w początkowym, środkowym oraz końcowym punkcie miesiąca obowiązująca w PKN Orlen w styczniu 2011 roku wyniosła 3600 zł/m3. Według stanu na koniec listopada ta sama wartość obliczona jest na 4343 zł/m3. Jest to wzrost o 20,6% w stosunku do początku roku.

Przytoczony poziom cen miał wpływ na wysokość dopłaty paliwowej, która wzrosła na przestrzeni roku średnio o 3,5% w usługach krajowych oraz średnio o 3,2% w usługach międzynarodowych. Niestabilna sytuacja na międzynarodowych rynkach, planowany wzrost obciążeń podatkowych oleju napędowego wskazuje na dalszy wzrost cen paliw w roku 2012, co nie zostanie bez wpływu na wartość dopłaty paliwowej.

E-myto i co dalej?

W bieżącym roku część firm kurierskich dodała do cenników dodatkową opłatę związaną z wprowadzeniem tzw. e-myta. Dopłata doliczana jest obecnie do ceny podstawowej za usługę kurierską lub powiększa dopłatę paliwową. Wysokość dodatku drogowego waha się obecnie w przedziale od 2% do 3,5% lub wynosi 0,27 zł dopłaty do każdej wysłanej paczki. Regulaminy wykonywania usług w firmach, które zdecydowały się na wprowadzenie dopłaty drogowej wskazują, że jest to dopłata stała i jej wysokość nie zmienia się w funkcji czasu. Mimo to należy dokładnie przyglądać się w wysokości tego dodatku w roku 2012. 

Usługi kurierskie są bardzo mocno związane są z usługami e-commerce, gdzie głównymi odbiorcami paczek są klienci indywidualni. Wzrost sprzedaży w tym segmencie przekłada się równocześnie na wzrost doręczanych ładunków przez firmy kurierskie. W roku 2012 można spodziewać się dalszych działań zmierzających do uelastyczniania procesów doręczenia do klientów sklepów internetowych.

Działania te będą skupiały się na coraz bardziej elastycznych godzinach doręczeń, przejrzyście i jeszcze bardziej indywidualnie przekazanej informacji o terminie doręczenia oraz dodatkowych umiejętnościach obsługi lub instalacji doręczanego produktu przez kuriera. Szeroko wykorzystywane będą coraz przystępniejsze dla użytkowników indywidualnych urządzenia mobilnej komunikacji z nieograniczonym podłączeniem do internetu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dwa szczyty paczkowe

Rok 2012 będzie charakteryzował się dwoma szczytami paczkowymi. Prócz corocznego wzrostu wolumenów na koniec roku kalendarzowego, będziemy mieli do czynienia z kumulacją liczby wysyłanych przesyłek podczas piłkarskich mistrzostw Europy. Firmy kurierskie, które specjalizują się w usługach lokalnych muszą być przygotowane na kilkukrotny wzrost pieszego ruchu ulicznego wraz z zamknięciem centrów miast oraz miejsc w okolicach stadionów.


Może to skutkować zatrudnieniem większej liczby kurierów rowerowych i motorowerowych, a co za tym idzie rozdrobnieniem realizacji tzw. ostatniej mili. To z kolei może skutkować faktem odmawiania przyjęcia do doręczenia przesyłek o dużych gabarytach lub wadze oraz realizacji przyspieszonych (super-ekspresowych) zleceń na terenie miast.

Podczas mistrzostw Europy w ruchu międzynarodowym wzrośnie wymiana towarowa pomiędzy Polską i Ukrainą oraz Polską i krajami, których drużyny będą grały w mistrzostwach. Może to skutkować preferencyjnymi warunkami dostaw (cena i czas) w tym segmencie usług lub wręcz przeciwnie – utrudnieniami dla przesyłek niezwiązanych z Euro®2012.

Wydarzenia zewnętrzne a rynek KEP

Przyszły rok będzie ostatnim, kiedy operatorzy pocztowi (do których zaliczają się również wpisane do rejestru operatorów pocztowych firmy kurierskie) funkcjonować będą w warunkach obszaru zastrzeżonego i regulacji rynkowej na rynku pocztowym. Planowane na 1 stycznia 2013 roku uwolnienie powinno skutkować wyczekiwanymi przez operatorów zmianami w prawie pocztowym oraz ze strony firm kurierskich specjalną ofertą skierowaną do nadawców przesyłek listowych. 

Wybuch wulkanu na Islandii w 2010 roku, wiosna ludów w Afryce w 2011 pokazały, że branża przesyłek ekspresowych musi liczyć się ze zmianami w otoczeniu, w którym funkcjonują. Dotyczy to zarówno problemów międzynarodowych o charakterze społecznym, jak i również ekonomicznym. Przewidywane przez ekspertów wyjście jednego z krajów ze strefy euro będzie skutkować natychmiastową zmianą sposobu rozliczeń za usługę kurierską w usługach międzynarodowych.

Może to mieć przełożenie na zmianę przepisów celnych, co również będą musiały uwzględnić firmy kurierskie. Kolorem dominującym, bez względu na flagowe barwy charakterystyczne dla danej firmy kurierskiej, będzie kolor zielony. Klienci biznesowi firm kurierskich coraz częściej zwracają szczególną uwagę na ujęcie ekologiczne swoich usług. Wymagają i będą wymagać tego również od swoich partnerów biznesowych. Świadomość ekologiczna będzie na pewno zajmowała ważne miejsce w sposobie prezentacji usług kurierskich w 2012 roku.

Rok 2012 będzie z pewnością rokiem szans i zagrożeń dla usługi kurierskich. Z jednej strony kryzys na rynkach finansowych i rosnące ceny paliw, z drugiej wielkie światowe wydarzenia, podczas których rośnie wymiana towarowa oraz rosnący biznes e-commerce. Na koniec przyszłego roku będzie można sięgnąć do tego tekstu i punkt po punkcie sprawdzić, które z wyżej przytoczonych prognoz znalazły odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wymiana opon na letnie 2023. Kiedy, jak i za ile? Sprawdźmy

    Wymiana opon na letnie 2023, czyli dziś przygotujemy dla kierowców tabletkę wiedzy na ten temat. Kiedy zmienić opony, o czym pamiętać i ile to kosztuje w 2023 roku?

    Czy można dostać mandat z kamery? I to na kilka sposobów

    Czy można dostać mandat z kamery? Oczywiście że tak. Co więcej, sposobów zdobywania nagrań służby mają co najmniej kilka. Poznajmy je.

    Mitsubishi L200 2024. Tak będzie wyglądać nowe wcielenie pick-up`a

    Mitsubishi L200 2024, czyli kolejna generacja modelu ujrzy światło dzienne jeszcze w tym roku lub na początku kolejnego. Co wiadomo o modelu?

    Volkswagen ID.2all. Tak będzie wyglądać elektryczne Polo?

    Volkswagen ID.2all zapowiada koncepcję dostępnej, elektrycznej mobilności dla Europejczyków. Jest rozmiarów modelu Polo. Trafi zatem do segmentu B.

    Przewoźniku - dopilnuj nowego obowiązku, jeśli nie chcesz stracić zezwolenia

    Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.

    SCT Warszawa. Warszawscy rodzice chcą ostrzejszych restrykcji

    SCT w Warszawie powstanie. Siedem postulatów wobec władz Warszawy wystosowała wspólna inicjatywa rodziców i ruchów społecznych. O co wnoszą?

    Mercedes GLB 2023. Lifting mocno delikatny. Zmian zbyt wiele nie ma

    Mercedes GLB 2023, czyli SUV niemieckiej marki przeszedł właśnie lifting. Co zmieniło się w modelu? Zmian prawie nie widać. To dobrze czy źle?

    Samochód do strefy czystego transportu. O czym pamiętać kupując auto używane?

    Samochód do strefy czystego transportu to pojęcie, którym Polacy interesują się coraz mocniej. O czym powinien pamiętać podczas zakupu mieszkaniec SCT?

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa...

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa? To zdanie idealnie opisuje zeszłoroczną sytuację na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart. PHEV z rajdowym sznytem. Tylko sznytem

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart to nowa wersja japońskiego coupe SUV-a napędzanego hybrydą plug-in. Zmiany? Te dotyczą tylko stylizacji. Szkoda...

    Mercedes GLA 2023. Mały SUV z Niemiec przeszedł drobny zabieg

    Mercedes GLA 2023, czyli mniejszy z niemieckich SUV-ów przeszedł lifting. W jego ramach nieznacznie zmienił się design, ale i paleta silników.

    Toyota Hilux powstała w 1968 roku. Kończy właśnie 55 lat!

    Toyota Hilux zadebiutowała na rynku w roku 1968. A więc jak nietrudno policzyć, powoli zbliża się do wieku emerytalnego. Tyle że pick-up ani myśli się zatrzymywać!

    Abarth 695 Tributo 131 Rally. Pięćsetka z duszą Ferrari

    Abarth 695 Tributo 131 Rally waży nieco ponad 1,1 tony, a ma 180 koni. Jest sportowy, agresywny i oferuje rasowy dźwięk wydechu. To nie samochód, to spełnienie marzeń kierowcy.

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally. Ta miłość jest toksyczna. I dobrze mi z tym!

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally jest cudowny, ale nie idealny. Wad mu nie brakuje. Tak samo jak charakteru zresztą. Tym mógłby obdzielić auta w połowie dzielnicy.

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego. Tańszy, ale nie tani sposób na marzenia

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego trafi do sprzedaży 1 kwietnia 2023 roku. Auto po złożeniu wygląda po prostu cudownie! Niestety model będzie kosztować 1149,99 zł.

    Polskie drogi są dziurawe. Nawet 40 proc. wymaga remontu!

    Polskie drogi są dziurawe. Jak duża jest skala zjawiska? Potężna! Nawet 9000 km jezdni w naszym kraju pilnie wymaga remontu.

    BMW serii 5 G60. Wersja M5 będzie... elektryczna! Piekło zamarzło?

    BMW serii 5 G60 szykuje się do rynkowego debiutu. Marka przekazuje zatem pierwsze informacje o modelu. A te brzmią dość rewolucyjnie.

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? DHL kupiło właśnie pięć Volvo FM Electric

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? Powoli stają się elementem drogowego krajobrazu. A zakupy DHL nie ograniczają się do pięciu Volvo FM Electric.

    Kręci nas recykling. Oponeo i druga odsłona jego akcji

    Kręci nas recykling? Oponeo ma zamiar dokładnie dziś odpalić drugą edycję swojej akcji. W jej ramach będzie sprzątać odpady i sadzić drzewa.

    Pechowy kolor samochodu, czyli kolory o największej szkodowości

    Pechowy kolor samochodu? Dziś mamy listę kolorów aut z największym ryzykiem szkody. Zestawienie jest naprawdę ciekawe.

    Continental PremiumContact 7. Nowość letnia z Niemiec

    Continental PremiumContact 7 dopracowuje kwestią trakcji na mokrej nawierzchni. Ale nie tylko! Nowy model ogumienia można zamawiać już dziś.

    Goodyear Urbanmax Commuter, czyli opona dla autobusów

    Goodyear Urbanmax Commuter to opona przeznaczona do autobusów z napędem konwencjonalnym, hybrydowym, jak i elektrycznym.

    Zakup samochodu przez internet? Trochę tak. Od sieci zaczynają się poszukiwania

    Zakup samochodu przez internet? 80 proc. nabywców nowych aut i prawie 100 proc nabywców używanych poszukiwania zaczyna w internecie.

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Obydwaj mają problem

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Teraz konsekwencje poniosą obydwaj. Grozić im może kara nawet do 3 lat pozbawienia wolności.

    Postęp na rynku opon. Przed jakimi wyzwaniami stoją producenci?

    Postęp na rynku opon. Bo na przestrzeni ostatnich dwóch trzech dekad zmieniły się nie tylko oczekiwania kierowców, ale i samochody.