REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna działalność gospodarcza w pracy kierowcy – wady i zalety

Własna działalność gospodarcza w pracy kierowcy – wady i zalety
Własna działalność gospodarcza w pracy kierowcy – wady i zalety

REKLAMA

REKLAMA

Zawodowi kierowcy coraz częściej stają przed dylematem, czy decydować się na samozatrudnienie. Jakie są zalety i wady prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej w branży transportowej?

Jakie są zalety i wady prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej w branży transportowej?

REKLAMA

Atrakcyjniejsza pensja i samodzielność versus odpowiedzialność i niepewna przyszłość – tak w skrócie można zestawić największe korzyści i wątpliwości związane z zakładaniem własnej działalności gospodarczej. Trend ten nie ominął również branży transportowej, gdzie kierowcy coraz częściej stają się zarazem jednoosobowymi firmami. Jakie są przyczyny i konsekwencje takiego stanu rzeczy?

REKLAMA

Na rynku pracy znacznie wyższą renomą cieszą się oferty gwarantujące umowę o pracę na pełny etat. Rosnące z roku na rok koszty zatrudniania pracowników na takich zasadach powodują, że nasilającą się tendencją jest nakłanianie pracowników do zakładania własnej działalności, co zapewnia im samodzielność i wyższe zarobki, ale i nakłada większą odpowiedzialność. Działanie na własny rachunek ma swoje plusy i minusy. Zasadniczą korzyścią jest swoboda działania, wyższa pensja, jak również brak zależności służbowej szef-podwładny. Do grona słabych punktów klasyfikuje się troska o zdobywanie zleceń oraz przede wszystkim konieczność dopilnowania całej dokumentacji i znacznie większa odpowiedzialność. W ostatnich latach trend polegający na samozatrudnieniu jest szczególnie widoczny w branży transportowej.

Zobacz też: Kary za obowiązek rejestracji kierowcy przed wjazdem do Austrii

Jednoosobowa działalność gospodarcza kierowcy - zalety

Warto zacząć od najbardziej oczywistych plusów takiej sytuacji. – Własna działalność gospodarcza to zdecydowanie niższe koszty, jakie ponosi jej właściciel w stosunku do kwot opłacanych przez pracodawcę zatrudniającego na umowę o pracę. Przykładowo, przy zarobkach rzędu 5 tys. zł opłaty jakie pracodawca musi ponieść przy umowie o pracę wynoszą około 8 537,97 zł, a przy umowie zleceniu 8056,55 zł. Zakładając działalność gospodarczą zleceniobiorca zarobi 5 tys. zł wystawiając fakturę na kwotę 7060,52 zł. Jest to tańsze, i co za tym idzie, atrakcyjniejsze dla zleceniodawcy, a samemu właścicielowi działalności daje duże możliwości negocjacji ceny i ustalenia wyższej stawki, niż wynosiłaby jego standardowa pensja (w tym wypadku nawias ten wynosi około 1500 zł) – mówi ekspert z kancelarii transportowej ITD-PIP, Mariusz Hendzel. Ponadto dla przedsiębiorcy znacznie korzystniejsze jest zatrudnienie kierowcy z własną działalnością, gdyż zdejmuje z niego ciężar odpowiedzialności. Z kolei kierowca może pozwolić sobie na dowolną selekcję zleceń oraz przyjmować jedynie te najbardziej intratne.

Zobacz też: Usługi transportu towarów na rzecz kontrahenta spoza UE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mylące pozory

Gdy forma pracy, bazująca na działalności gospodarczej i umowie zleceniu jest realizowana zgodnie z prawem, ciężko doszukać się większych wad, skoro obie strony dobrowolnie się na nią decydują. W istocie niechęć do samozatrudnienia wynika raczej z mentalności osób zatrudnianych, które z zasady czują się bezpieczniej i stabilniej, posiadając umowę o pracę. Bardziej problematyczne są praktyki z rejonu tzw. „szarej strefy”. Zdarza się bowiem, że zatrudnienie zleceniodawca-zleceniobiorca jest pozorne, a w istocie ma generować całkowitą zależność kierowcy od przedsiębiorcy minimalizując jednocześnie koszty ponoszone przez pracodawcę. - Opracowane zostały procedury mające na celu ograniczenie takiego stanu rzeczy. Przede wszystkim Państwowa Inspekcja Pracy weryfikuje, czy pracownik tuż po zwolnieniu nie założył własnej działalności i nie zaczął realizować zleceń dla swojego wcześniejszego pracodawcy. Okres karencji w zatrudnieniu byłego pracownika wynosi 30 dni, co i tak można uznać za czas dość krótki. W przypadku wykazania takiej zależności PIP wnioskuje do sądu o stwierdzenie próby omijania stosunku pracy i zatrudnienie takiego pracownika ponownie na podstawie umowy o pracę. Wprowadzono również minimalną stawkę godzinową dla samozatrudnionych, która wynosi 13 zł. Dzięki temu pracodawca nie może zaniżyć wartości wykonania zlecenia i za wykonanie, np. 200 godzin pracy, wymaga wypłaty na poziomie 2600 zł brutto a nie przysłowiowych 500 zł. Także Unia Europejska weryfikuje poprawność zawieranych umów sprawdzając, czy tak pojazd, jak i zlecenie wystawione są na kierowcę. Jeśli zarówno własność auta, jak i zlecenie przewozu dotyczy innego przedsiębiorcy, wymagane jest rozlicznie w zgodzie z obowiązującą w danym kraju płacą minimalną – wyjaśnia ekspert z kancelarii transportowej ITD-PIP.

Zobacz też: Zasady jazdy po węgierskich drogach - poradnik dla przewoźników

Czy działalność gospodarcza kierowcy wymusza zakup własnego samochodu?

Założona działalność gospodarcza nie wiąże się automatycznie z koniecznością zakupu własnego pojazdu. Firmy transportowe często zlecają podwykonawcom jedynie usługę przewozu ładunku. Wtedy też pojazd należy wciąż do firmy zlecającej, rodzi to niemniej pewne komplikacje dla samego kierowcy, który odpowiada za ewentualne uszkodzenia, zarówno auta, jak i ładunku, a dodatkowo zobowiązany jest świadczyć usługę na poziomie oczekiwanym przez zleceniodawcę, co często jest trudne do zweryfikowania. - Aby zabezpieczyć się przed roszczeniami przedsiębiorstw zlecających warto, by kierowca samodzielnie wykupił ubezpieczenie OC. Rozliczaniem ewidencji czasu pracy (w stosunku płacy wynoszącym nie mniej niż 13 zł/h) zajmuje się z kolei pracodawca. Gdy kierowca posiada własny pojazd i, zakładając działalność gospodarczą staje się jednocześnie podwykonawcą i przewoźnikiem, dochodzi do tego szereg dodatkowych kwestii, których trzeba dopilnować. Należą do nich między innymi stan techniczny pojazdu, prawidłowe zabezpieczenie ładunku, pasy z odpowiednim atestem oraz, w przypadku kursów zagranicznych, rejestr pracy kierowcy (kontrollbuch) – mówi ekspert.

Jakie mogą być konsekwencje utrzymywania się tendencji związanej z samozatrudnieniem w branży transportowej? Większość kierowców wciąż wyżej stawia umowę o pracę. Dlatego też konieczność zakładania własnej działalności może ich skłonić do zatrudnienia się w firmach zagranicznych (np. niemieckich), gdzie kierowcy są tylko i wyłącznie zatrudniani w oparciu o taką umowę i dodatkowo otrzymują atrakcyjniejsze wynagrodzenie.

Źródło: Newseria

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA