REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samoloty ultralekkie nie będą pod nadzorem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego?

Samoloty ultralekkie nie będą pod nadzorem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego?
Samoloty ultralekkie nie będą pod nadzorem Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zamierza zmienić przepisy dotyczące samolotów ultralekkich. Według założeń ma to umożliwić lepszy rozwój lotnictwa rekreacyjnego i sportowego.

Samoloty ultralekkie, czy takie których masa startowa nie przekracza 600 kg

Przepisy dotyczące samolotów ultralekkich, czyli takich, których masa startowa nie przekracza 600 kg, chce zmienić Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Nowe prawo ma zapewnić rozwój lotnictwa amatorskiego, sportowego i rekreacyjnego - podał PAP resort.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany przepisów w ustawie Prawo Lotnicze zmierzają do tego, by zgodnie z wnioskami płynącymi od przedstawicieli środowiska lotniczego wyłączyć spod nadzoru Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego tak zwane general aviation, czyli tę część lotnictwa cywilnego, które nie jest objęte wspólnymi wymogami unijnymi oraz związane z wykonywaniem działalności lotniczej amatorsko, rekreacyjnie i sportowo - powiedział PAP dyrektor Departamentu do spraw lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Marek Kachaniak.

W myśl nowych przepisów, minister właściwy do spraw transportu może wyznaczyć inne organy do wykonywania nadzoru nad urządzeniami latającymi, a chodzi m.in. o wydawanie i cofanie dokumentów poświadczających zdatność do lotu, dopuszczenie do lotu, kwalifikacje i uprawnienia personelu do wykonywania operacji lotniczych i do obsługi. Wyznaczony przez ministra podmiot będzie także prowadził ewidencję urządzeń latających i personelu, sprawował nadzór nad projektowaniem, budową, oceną zdatności do lotu, szkoleniem i eksploatacją oraz kontrolą przestrzegania przepisów dotyczących urządzeń latających. Minister wyznaczy podmiot na 5 lat, ale w przypadku, gdy nie będzie on wypełniał powierzonych zadań minister może mu cofnąć mu uprawnienia.

Zobacz też: Lotnisko Chopina i port w Modlinie - powstanie duoport?

Zamiana przepisów na wzór czeski

"Mamy nadzieję, że dzięki takim rozwiązaniom więcej ultralekkich statków powietrznych będzie mogło być rejestrowanych. Proponując zmiany w przepisach przyjęliśmy model, jaki został sprawdzony w Czechach. Mimo że Czechy mają kilkakrotnie mniejszą powierzchnię kraju, to liczba statków powietrznych ultralekkich i świadectw kwalifikacyjnych jest tam nawet kilkanaście razy większa niż w Polsce" - powiedział PAP dyr. Kachaniak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Polsce zarejestrowanych jest ok. 1000 powietrznych statków ultralekkich, w tym wydano ok. 370 świadectw kwalifikacyjnych na samoloty ultralekkie, reszta to paralotnie, motolotnie. W Czechach zarejestrowanych jest ok. 10 tys. statków powietrznych ultralekkich. Polacy rejestrują samoloty ultralekkie za granicą, np. właśnie w Czechach.

"Nawet specjaliści nie są w stanie powiedzieć, ile powietrznych statków ultralekkich lata po polskim niebie na obcych znakach" - wyjaśnił dyrektor Kachaniak.

REKLAMA

Nowe przepisy mają dopuścić zwiększenie masy startowej samolotów ultralekkich z przyjętych obecnie 495 kg do proponowanych 600 kg. Jak wyjaśnił Kachaniak każda oszczędność kilogramów powoduje zmniejszenie buforów bezpieczeństwa. Jak dodał, bezpieczeństwu nie sprzyjają delikatne, lekkie konstrukcje samolotów oraz małe zbiorniki paliwa. Ten postulat pochodzący ze środowiska lotniczego także został uwzględniony - dodał.

Obecnie rozpoczęły się wstępne konsultacje założeń projektu ustawy ze środowiskiem użytkowników i właścicieli powietrznych statków ultralekkich. Następnie projekt wróci do ministerstwa infrastruktury, a potem nowe przepisy będą skierowane do uzgodnień międzyresortowych. Nie jest wykluczone, że nowa ustawa niewyłączająca bezpieczeństwa w general aviation wejdzie w życie pod koniec roku - dodał dyr. Kachaniak.

Resort proponuje, aby wyłączenie spod nadzoru Prezesa Urzędu nie dotyczyło statków powietrznych kategorii specjalnej bez względu na wagę oraz statków powietrznych objętych przepisami prawa Unii Europejskiej, w tym przede wszystkim objętych nadzorem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, a także spadochronów będących obowiązkowym lub zabudowanym na stałe wyposażeniem przeznaczonym do użycia w celach ratowniczych na takich statkach powietrznych oraz bezzałogowych statków powietrznych.(PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

REKLAMA