| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Rozliczenie straty powstałej na skutek likwidacji środka trwałego

Rozliczenie straty powstałej na skutek likwidacji środka trwałego

Likwidacja składników majątku podatnika może w pewnych przypadkach skutkować możliwością ujęcia w kosztach uzyskania przychodów strat powstałych z tego tytułu. Dokonując oceny w zakresie dopuszczalności pomniejszenia przychodów o wysokość niezamortyzowanej części środka trwałego należy przede wszystkim mieć na uwadze przyczyny, leżące u podstaw likwidacji

Kwestie kwalifikacji kosztów uzyskania przychodów reguluje art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP). W świetle przywołanego przepisu, za koszty uzyskania przychodów uznaje się te wydatki, których celem poniesienia jest osiągniecie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie ich źródeł. Jednocześnie ustawodawca przewidział katalog kosztów wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP).

Odwiedź nasz serwis Logistyka

Na gruncie art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o PDOP, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności. Powyższe oznacza, że podjęcie decyzji o zmianie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej i w związku z tym o unicestwieniu zbędnego składnika majątku, rodzi negatywne dla podatnika konsekwencje podatkowe. W takiej sytuacji, wartość nieumorzonego środka trwałego, nie będzie mogła zostać odniesiona do kosztów uzyskania przychodów.

Podkreślenia jednakże wymaga, że odmienne skutki podatkowe determinuje podjęcie decyzji o likwidacji środka trwałego z innych przyczyn, niż wskazane powyżej. W praktyce gospodarczej, likwidacja środków trwałych może nastąpić z uwagi na różne motywy, w tym m.in. z powodu konieczności wymiany urządzeń, których dalsze użytkowanie jest nieopłacalne, z powodu konieczności dostosowania urządzeń do odgórnie wprowadzonych norm, bądź też z powodu braku ekonomicznego uzasadnienia naprawy, uszkodzonego środka trwałego. Dokonując wykładni art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o PDOP (wnioskując z przeciwieństwa) uznać należy, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych mogą być kosztem uzyskania przychodów, jeżeli likwidacja była spowodowana innymi czynnikami niż zmiana profilu działalności podatnika.

Organy podatkowe utrzymują zatem, że w sytuacji podjęcia decyzji o likwidacji środka trwałego, z powodu utraty jego przydatności gospodarczej z innych pobudek niż zmiana rodzaju działalności prowadzonej przez podatnika, uprawnione jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów powstałej w tego tytułu straty, na zasadach ogólnych (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w łodzi z 7.01.2014 r., znak IPTPB3/423-392/13-4/KJ oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23.11.2015 r., znak IBPB-1-1/4510-210/15/ZK).

Tekst: Aleksandra Kołc Konsultant Podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Lisak

Radca prawny, ekspert w dziedzinie prawa gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »