REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Port Lotniczy Kraków-Balice - nowy terminal i połączenie kolejowe z centrum

Port Lotniczy Kraków-Balice - nowy terminal i połączenie kolejowe z centrum. Fot. Fotolia
Port Lotniczy Kraków-Balice - nowy terminal i połączenie kolejowe z centrum. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Połączenie kolejowe krakowskiego lotniska z centrum miasta zostało otwarte dla podróżnych. Ponadto pasażerowie mogą już korzystać z nowego terminala.

Od poniedziałku pasażerowie korzystają z nowej część terminala pasażerskiego w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Kraków-Balice. Otwarto też dla podróżnych połączenie kolejowe łączące lotnisko z centrum miasta. To najważniejsze inwestycje związane z rozbudową portu.

REKLAMA

Jak podkreśliła minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak, inwestycje zrealizowane w Kraków Airport to nie tylko nowy lotniskowy terminal, ale także przykład dobrej współpracy między instytucjami odpowiedzialnymi za różne rodzaje transportu, dzięki której w stolicy Małopolski zostały zintegrowany transport lotniczy i kolejowy.

„Licznie przybywający do Krakowa goście spotkają się tu z takim poziomem obsługi, na jaki zasługują zarówno podróżni, jak i miasto” - oceniła.

Zobacz też: PKP PLK zainwestuje w tym roku 11 mld złotych

Dzięki rozbudowie terminala pasażerskiego przepustowość krakowskiego lotniska wzrośnie do 8 mln pasażerów rocznie z obecnych 3,5 mln. Nowa część budynku (T4) ma 33 tys. m kw. Zlokalizowano tam część przylotową z trzema tzw. karuzelami bagażowymi, poczekalnię dla oczekujących na pasażerów, a także 11 poczekalni odlotowych ze sklepami i restauracjami. Od poniedziałku w budynku działa jeden rękaw umożliwiający bezpośrednie wsiadanie do samolotów, a kolejne dwa zostaną uruchomione do końca tego roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wartość inwestycji realizowanej od wiosny 2013 r. przez włoską firmę Astaldi S.p.A. wynosi 368,88 mln zł brutto.

Trwa już drugi etap rozbudowy terminala pasażerskiego polegający na modernizacji starej hali przylotów, a wkrótce zacznie się też przebudowa starej części odlotowej. Wszystkie prace mają się zakończyć latem 2016 r.

REKLAMA

Terminal pasażerski po rozbudowie będzie miał ponad 56 tys. m.kw. powierzchni użytkowej. Jak podkreślają władze lotniska, rozbudowa budynku została zaprojektowana tak, by zintegrować nową część obiektu z już istniejącą i stworzyć obiekt o jednolitej strukturze przestrzenno-funkcjonalnej. Znakiem identyfikującym krakowskie lotnisko jest nowa frontowa część terminalu w formie szklanego odwróconego pryzmatu.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji nową strefę odpraw biletowo-bagażowych, która została zaprojektowana na poziomie 0, częściowo jako adaptacja istniejącej części terminalu (obecna hala odbioru bagażu), a częściowo jako nowa przestrzeń. Łącznie zaprojektowano 34 stanowiska odpraw check-in oraz stanowisko odpraw bagażu ponadgabarytowego i stanowisko odprawy VIP.

Zobacz też: Koleje Mazowieckie mają ambicje stać się przewoźnikiem turystycznym

Pasażerowie przylatujący będą mieli do dyspozycji nową salę odbioru bagażu rejestrowanego, która została zaprojektowana na poziomie 0 w nowej - wschodniej części terminalu.

REKLAMA

Na poziomie pierwszego piętra zaprojektowano scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu podręcznego dla wszystkich kierunków. Po rozbudowie w terminalu będzie docelowo 18 wyjść. Dodatkowo powstaną nowe poczekalnie, które będą połączone przejściami nadziemnymi z trzema wieżami przyrękawowymi.

Integralną częścią rozbudowywanego obiektu jest kładka, która stworzyła nadziemne, kryte przejście piesze, łączące poziom +1 nowego terminalu z istniejącym garażem wielopoziomowym, stacją kolejową oraz hotelem. Powstał też nowy wewnętrzny układ komunikacyjny, z dodatkowymi pasami ruchu, który ułatwia poruszanie się wokół terminalu, parkingu wielopoziomowego, hotelu czterogwiazdkowego oraz stacji kolejowej.

Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (nowy terminal) oraz z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (układ komunikacyjny i kładka łącząca terminal z parkingiem wielopoziomowym, hotelem i przystankiem kolejki).

W poniedziałek pierwsi pasażerowie pojechali też pociągami Kolei Małopolskich po nowej linii kolejowej łączącej Kraków z lotniskiem Kraków Airport. Pociągi będą jeździć o stałych porach, co pół godziny. Przejazd w jedną stronę zajmuje 18 minut. Jak podkreślił członek zarządu PKP PLK Marcin Mochowski, to obecnie najkorzystniejszy sposób przejazdu dla pasażerów na krakowskie lotnisko.

„To też kolejny krok w budowaniu systemu kolei aglomeracyjnej w aglomeracji krakowskiej, po uruchomieniu połączenia do Wieliczki” - dodał.

Pociągi będą kursować według ustalonego wcześniej rozkładu jazdy o stałych porach, co pół godziny. Dzięki modernizacji linii Kraków – Balice pociągi dojadą bezpośrednio do terminalu lotniska. Inwestycja o wartości prawie 350 mln zł polegała na dobudowaniu drugiego toru na odcinku Kraków Mydlniki - Kraków Balice, wydłużeniu połączenia o ok. 500 m do głównego terminalu lotniskowego oraz elektryfikacji linii.

Wybudowane zostały trzy nowe przystanki: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki, Kraków Olszanica. Wszystkie są dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych oraz wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i system informacji pasażerskiej. Dodatkowo zmodernizowany został przystanek Kraków Łobzów.

Zobacz też: Kto zainwestuje w PLL LOT?

Dzięki modernizacji i elektryfikacji linii przejazd z centrum miasta do Balic zajmie 18 minut. Powstanie również możliwość zwiększenia częstotliwości kursowania składów w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Linię obsługiwać będzie 39 nowoczesnych pociągów, 33 z nich będzie kursować na trasie od stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia przez Kraków do Balic i z powrotem. Pozostałe sześć pociągów kursować będzie z Krakowa do Balic wczesnym rankiem i późnym wieczorem, kiedy nie ma kursów do Wieliczki.

Bilet normalny na trasie Kraków Główny–Balice Port Lotniczy będzie kosztował 8 zł, a bilet normalny dla pasażerów korzystających z trzech nowych przystanków: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki i Kraków Olszanica, które wybudowano na tym odcinku linii kolejowej – 3 zł.

Kraków Airport jest drugim co do wielkości portem lotniczym w Polsce. Lata do niego 17 przewoźników, w tym 11 linii tradycyjnych. W ub.r. lotnisko obsłużyło rekordową liczbę prawie 3,818 mln pasażerów. Jak zapowiedział prezes lotniska Jan Pamuła, w tym roku powinna zostać przekroczona granica 4 mln pasażerów. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA