reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna

Budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna

Ponad 20 burmistrzów, wójtów, posłów i senatorów podpisało petycję, w której apelują by budowa nowel linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna została dodana na podstawową listę projektu Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r.

Petycję do premier Ewy Kopacz o umieszczenie budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna na listę podstawową projektu Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. podpisało w poniedziałek ponad 30 burmistrzów, wójtów, posłów i senatorów.

Pod koniec zeszłego miesiąca PKP PLK SA zdecydowały o wyborze wariantu budowy nowej linii oraz modernizacji istniejącej linii Chabówka - Nowy Sącz w woj. małopolskim. Szacowana wartość inwestycji to ok. 6 mld zł. Jest to najkosztowniejsze zadanie zawarte w Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski. Z kolei w projekcie Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. inwestycja została umieszczona na liście rezerwowej.

Petycję przyjęto w poniedziałek podczas specjalnego spotkania samorządowców, które odbyło się w niedawno wyremontowanej stacji kolejowej w Rabce-Zdroju. Gospodyni spotkania burmistrz Rabki Ewa Przybyło podkreśliła, że nowa linia ma strategiczne znaczenie dla całej południowej części Małopolski.

Zobacz też: Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. - konsultacje

„Realizacja inwestycji jest szansą na rozwiązanie problemów komunikacyjnych aż trzech regionów: Beskidu Wyspowego, Podhala i Sądecczyzny. Umożliwi stworzenie konkurencyjnych czasów przejazdu pociągów, w stosunku do transportu drogowego, w relacjach Kraków - Nowy Sącz/Zakopane” - napisano w apelu.

Jak podkreślają jego sygnatariusze, przedsięwzięcie jest zgodne ze Strategią Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-2020, bowiem przyczyni się do wzrostu udziału podróży wykonywanych transportem zbiorowym w regionach, w których aktualnie transport kolejowy ma znaczenie marginalne. Inwestycja będzie też dotyczyć regionów o dużej gęstości zaludnienia.

Przedsięwzięcie potocznie nazywane "Podłęże - Piekiełko" zakłada wybudowanie 58,5 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia będzie się rozgałęziać i biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie zmodernizowana.

Komitet Inwestycyjny PKP Polskie Linie Kolejowe SA do dalszych analiz wybrał wariant rekomendowany przez autorów studium wykonalności. Obejmuje on wariant 1A budowy nowych linii nr 622 i 623 Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz opcję 4 modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.

Wariant 1A zakłada wybudowanie 58,5 km nowych torów kolejowych. Na trasie będzie zlokalizowanych 11 tuneli o łącznej długości ok. 11,7 km oraz 7 estakad o łącznej długości ok. 6,4 km. Nowe linie kolejowe nr 622 i 623 będą liniami dwutorowymi z wyjątkiem jednotorowych odcinków Szczyrzyc – Tymbark oraz Szczyrzyc – Mszana Dolna. Ich parametry techniczne pozwolą na jazdę pociągów z prędkością 160 km/h.

reklama

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Mycka

ekspert specjalizujący się w tematyce samorządowej, działacz polityczny. Specjalizuje się głównie w polityce społecznej oraz ekonomice pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama