REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport stali – zasady opodatkowania VAT

Transport stali – zasady opodatkowania VAT.
Transport stali – zasady opodatkowania VAT.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Spółka X zarejestrowana w Polsce dla celów VAT zamówiła wyroby stalowe (symbol PKWiU: 24.10.31.0) od innej polskiej spółki Y. Wyroby te, na podstawie złożonego zamówienia, zostały przetransportowane przez dostawcę do zakładu spółki X . Dostawę zrealizowano na warunkach DAP zgodnie z Incoterms 2010. Całość świadczenia została wykonana na podstawie jednej umowy. Sprzedawca Y wystawił fakturę na rzecz X, w której dostawa wyrobów stalowych została wykazana jako objęta mechanizmem odwrotnego obciążenia, natomiast usługa transportowa została opodatkowana stawką 23%. Czy podatnik Y postąpił prawidłowo?

REKLAMA

Podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej (art. 29a ust. 1 ustawy o VAT). Jednocześnie, podstawa ta obejmuje także koszty dodatkowe, takie jak koszty transportu, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy (art. 29a ust. 6 lit. b) ustawy o VAT).

REKLAMA

Oznacza to, że podstawa opodatkowania obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy, w tym wszelkie koszty bezpośrednio związane z określoną dostawą towarów czy świadczeniem usług (tj. takie koszty, które wpływają bezpośrednio na wysokość kwoty należnej). Jak wynika ze stanu faktycznego, strony zawarły umowę, na podstawie której spółka Y dokonała dostawy wyrobów stalowych na rzecz podmiotu X oraz przetransportowała te towary do zakładu  nabywcy. Usługa transportowa została wykonana na rachunek sprzedawcy, gdyż zgodnie z warunkami dostawy (DAP), podmiot ten był odpowiedzialny za dostarczenie towarów do określonego w umowie miejsca. Przy czym, spółka Y obciążyła kontrahenta kosztami usługi transportu na podstawie wystawionej faktury. W związku z powyższym, należy zauważyć, że strony nie zawarły odrębnych umów na dostawę wyrobów stalowych i wykonanie usługi transportowej. Usługa transportowa nie stanowiła dla spółki X celu samego w sobie, lecz jedynie służyła realizacji zasadniczego świadczenia w postaci dostawy towarów stalowych (wraz z ich transportem wg zasad Incoterms 2010). Biorąc więc pod uwagę ww. argumenty, należy stwierdzić, iż wartość usługi transportowej powinna stanowić element kalkulacyjny podstawy opodatkowania dostawy wyrobów stalowych. 

Zobacz też: VAT- stawka 0% dla usługi dopełnienia formalności celnych związanych z eksportem towarów

REKLAMA

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami (czyli podmiotami zobowiązanymi do rozliczenia podatku VAT) są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy (towary objęte mechanizmem odwrotnego rozliczenia), jeżeli dokonującym ich dostawy jest -  w uproszczeniu – przedsiębiorca (a sprzedaż nie jest zwolniona od podatku VAT).

Jeżeli wszystkie te warunki są spełnione łącznie, wówczas dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT (m.in. wyrobów stalowych) objęta jest mechanizmem odwrotnego obciążenia. Jak wynika zaś ze stanu faktycznego spółka X zamówiła wyroby stalowe, oznaczone symbolem PKWiU 24.10.31.0, tj. towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Zakładając zatem, że w przedmiotowej sprawie są spełnione pozostałe wymagania określone w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, należy stwierdzić, że dostawa wyrobów stalowych dokonana przez spółkę Y słusznie została objęta mechanizmem odwrotnego obciążenia towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Stawka VAT dla usługi transportowej wykonywanej na terytorium kraju będącej częścią usługi transportu międzynarodowego

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, np. w interpretacji  z dnia 17.12.2014 r., sygn. IPTPP1/443-598/14-4/ŻR Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w stwierdził w podobnej sprawie: „W związku z powyższym, w przypadku gdy Wnioskodawca dokonuje dostawy towarów objętych załącznikiem nr 11 opodatkowanych na zasadach określnych w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, to należy wskazać, że świadczone przez Wnioskodawcę (zlecone osobom trzecim) usługi transportu tych towarów - jako elementu transakcji zasadniczej - powinny być także opodatkowane na tych samych zasadach co dostawa towarów objętych załącznikiem nr 11 do ustawy, tj. na zasadach o których mowa w powołanym wyżej art. 17 ust.1 pkt 7 ustawy, czyli z zastosowaniem "mechanizmu odwrotnego obciążenia". (podobnie w interpretacji  Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7.10.2014 r., sygn. IPPP3/443-610/14-4/RD oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 4.03.2014 r., sygn. ILPP2/443-1181/13-2/JK).

Zobacz też: Usługa transportu towarów realizowana na życzenie klienta – podatek VAT

W związku z powyższym należy stwierdzić, że sprzedawca Y postąpił nieprawidłowo. Powinien był wystawić fakturę dokumentującą dokonanie kompleksowej transakcji objętej mechanizmem odwrotnego obciążenia: zarówno w zakresie dostawy wyrobów stalowych, jak i usługi transportowej. Oznacza to, że usługa transportowa nie powinna być wykazana jako odrębna pozycja na fakturze, podlegająca opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Właściwym postępowaniem byłoby natomiast wkalkulowanie kosztów transportu w cenę dostawy wyrobów stalowych i objęcie całej transakcji odwrotnym obciążeniem.

Tekst: Ewelina Kalita - Młodszy konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o., Paweł Barnik - Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT w ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA