REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowa linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna

Budowa linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna.
Budowa linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższym czasie PKP PLK S.A. zdecyduje o wariancie budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz.

Przedsięwzięcie potocznie nazywane „Podłęże – Piekiełko” zakłada budowę ok. 57 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia będzie się rozgałęziać i biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 76 -kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie modernizowana.

REKLAMA

REKLAMA

Jak poinformowała PAP w środę Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w najbliższych miesiącach planowane jest podjęcie decyzji w zakresie ostatecznego wariantu realizacji zadania (m.in. przebieg nowej linii) i rozpoczęcie analiz uszczegóławiających dla wybranego wariantu.

Następnie, po opracowaniu modeli finansowania i realizacji inwestycji, zostanie podjęta decyzja o sposobie finansowania zadania. W Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski przedsięwzięcie to zostało wycenione na 6 mld zł. To najkosztowniejsze zadanie zawarte w tym dokumencie na liście podstawowej.

Zobacz też: Inwestycje PKP w 2015 r.

Na całym odcinku Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna pociągi będą mogły jechać z prędkością 160 km/h

Zgodnie z przyjętymi założeniami na całym odcinku Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna powstanie linia dwutorowa wyposażona w nowoczesną infrastrukturę techniczną, o parametrach umożliwiających jazdę pociągów z prędkością 160 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Według Szalachy rozpatrywane są dwa warianty budowy nowej linii na odcinku Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna. Na większości trasy przebieg obu wariantów jest wspólny – różnice dotyczą okolic miejscowości Suchoraba, Gruszów, Bojańczyce oraz rozjazdu w okolicach miejscowości Szczyrzyc.

Pierwszy z wariantów zakłada minimalizację budowy tuneli i estakad (długość tuneli w tym wariancie wynosi ok. 12,5 km, a estakad ok. 5 km). Wariant drugi przewiduje łagodniejszą geometrię trasy, ale wymaga budowy dłuższych estakad i tuneli (ok. 14,2 km tuneli oraz ok. 7,8 km estakad). Rozpatrywany jest także podwariant, którego przebieg jest identyczny jak w wariancie pierwszym, jednakże od Szczyrzyca do Tymbarku zakłada budowę linii jednotorowej.

Zobacz też: Test Citroen C1 1.0 VTI Airscape

W projekcie modernizacji istniejącej linii Chabówka - Nowy Sącz rozpatrywane są cztery opcje, w tym jedna całkowicie bez budowy tuneli i estakad. Zakłada ona jedynie drobną korektę przebiegu trasy w celu zwiększenia minimalnej prędkości do 60 km/h, a na około 30 proc. trasy do 80 km/h.

W opcji drugiej zakłada się prędkość 60 - 80 km/h na odcinku Chabówka – Tymbark oraz 120 km/h na odcinku Tymbark – Nowy Sącz, gdzie linia będzie dwutorowa. Wymaga ona budowy ok 5,7 km tuneli i ok. 1,1 km estakad.

Opcja trzecia zakłada korektę trasy umożliwiającą osiągnięcie na całej długości prędkości 120 km/h. Wymaga to budowy trzech tuneli o łącznej długości ok. 7,4 km i ok. 1,1 km estakad. W opcji czwartej również przyjęto korektę trasy w celu osiągnięcia na całej linii prędkości 120 km/h (z lokalnymi ograniczeniami). Planuje się w niej wybudowanie ok. 5,7 km tuneli i ok. 1,1 km estakad.

Jak podkreślają przedstawiciele inwestora, głównym celem inwestycji jest usprawnienie komunikacji w tej części Małopolski i skrócenie czasów przejazdu pociągów na trasach między Krakowem, Mszaną Dolną, Chabówką i Zakopanem, Krakowem i Nowym Sączem oraz Chabówką i Nowym Sączem.

Zobacz też: PKP Cargo kupi 20 lokomotyw wielosystemowych

Prognoza czasu przejazdu na odcinku Kraków - Mszana Dolna

Według wstępnych prognoz, czasy przejazdu na odcinku Kraków - Mszana Dolna wyniesie ok. 45 min. Do około jednej godziny skróci się czas przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza. Podróż z Krakowa do Zakopanego ma zająć poniżej dwóch godzin.

Kolejnym etapem inwestycji miałaby być modernizacja odcinka linii kolejowej wiodącej z Nowego Sącza przez Muszynę do granicy państwa ze Słowacją. Połączenie to stanowiłoby najkrótszą drogę kolejową z południowej Polski do portów Morza Czarnego. Pozwoliłoby na usprawnienie ruchu towarowego między Polską, Rumunią, Słowacją i Węgrami.

PKP PLK zakłada, że projekt ten będzie realizowany po zakończeniu obecnego. Nie jest on objęty zakresem opracowywanego obecnie studium wykonalności oraz dokumentacji technicznej i środowiskowej. (PAP)

rgr/ pz/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA