REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy tunel na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich?

Nowy tunel na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. fot. Fotolia
Nowy tunel na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samorządowcy z Warmińsko-Mazurskiego są zainteresowani zwiększeniem atrakcyjności wodnego Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Odradza się pomysł połączenia tunelem jezior Tyrkło i Buwełno w okolicy Orzysza. Według zamysłu nowa droga wodna nazywana Pętlą Mazurską ma połączyć jeziora Niegocin i Śniardwy od wschodniej strony Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, przez jeziora Niałk Duży, Niałk Mały, Wojnowo, Buwełno i Tyrkło.

Połączenie jezior Tyrkło i Buwełno to pomysł sprzed wojny

REKLAMA

"Nie zarzucamy pomysłu połączenia tych jezior. To nie jest wymysł ostatnich lat, naszych poprzedników. O połączeniu tych jezior myślano jeszcze przed wojną, a po niej wciąż ten pomysł był dyskutowany. Teraz nie odcinamy się od niego" - powiedział PAP burmistrz Orzysza Zbigniew Włodkowski. Przyznał, że także samorządowcy z innych gmin zaangażowanych przed ostatnimi wyborami w ten projekt (tj. Miłek i Giżycka) chcą jego kontynuacji.

REKLAMA

Zbudowanie połączenia między Tyrkłem a Buwełnem pozwoliłoby żeglarzom na opłynięcie jezior, m.in. Niegocin, Jagodne, Tałty, Mikołajskie i Śniardwy w pętli, co teraz jest niemożliwe bez przenoszenia łodzi lądem. Zdaniem żeglarzy, którzy od kilkudziesięciu lat postulują taką inwestycję, rozładowałaby ona letni tłok na Szlaku Wielkich Jezior. Wiązałoby się to także ze znacznym wzrostem atrakcyjności turystycznej Orzysza, który teraz leży na uboczu Szlaku Wielkich Jezior, a po zbudowaniu nowej drogi wodnej byłby jednym z kluczowych punktów na trasie.

Zobacz też: Lotnisko w Szymanach wystartuje w 2016 r.

Nowa droga wodna nazywana Pętlą Mazurską ma połączyć jeziora Niegocin i Śniardwy od wschodniej strony Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, przez jeziora Niałk Duży, Niałk Mały, Wojnowo, Buwełno i Tyrkło. Pierwszym etapem budowy tej drogi wodnej ma być połączenie oddalonych od siebie o ok. 2 km jezior Tyrkło i Buwełno.

REKLAMA

Jak przyznała PAP pełnomocnik mazurskich samorządów ds. tej inwestycji Agnieszka Kombel rozważanych jest kilka wariantów połączenia jezior Tyrkło i Buwełno, przy czym najbardziej realnym - podkreśliła - wydaje się być połączenie ich podziemnym tunelem. Teraz między oboma jeziorami znajduje się wzniesienie o wysokości ok. 60 metrów. Tunel miałby przebiegać we wnętrzu wzniesienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Na organizowane przez nas spotkanie na temat tej inwestycji i jej przebiegu stawili się przedstawiciele branży budowlanej, którzy zapewnili nas, że z technicznej strony nie ma żadnych przeszkód do zbudowania takiego tunelu. Nie jest to coś, czego przy obecnych technologiach nie da się zrobić" - przyznała Kombel.

Także burmistrz Orzysza składnia się ku tunelowi. Jak podkreślił, podobnej atrakcji dla żeglarzy nie ma dotąd w kraju. "Z jednej strony mielibyśmy poszerzony mazurski szlak, z drugiej wielką atrakcję" - powiedział PAP Włodkowski.

Czy zbudowanie tunelu między Tyrkłem a Buwełnem będzie możliwe wskażą analizy środowiskowa i geologiczna, które są opracowywane. Będą one gotowe do lata.

Zobacz też: PKP - nowa strategia dotycząca dworców

Szlak Wielkich Jezior Mazurskich sięgnie Augustowa?

W ocenie Włodkowskiego i Kombel sama budowa tunelu wyniosłaby ok. 150 mln zł. Z tego powodu burmistrz Orzysza uważa, że należy rozszerzyć perspektywy tej inwestycji aż do połączenia mazurskich jezior z Augustowem (pierwotnie właśnie tak szeroką inwestycję rozważano - PAP).

"Gdyby to była inwestycja ponadregionalna wówczas łatwiej by było o centralne jej finansowanie" - przyznał Włodkowski. Jak dodał, umówił się w tej sprawie na spotkanie z marszałkiem woj. podlaskiego.

Włodkowski i Kombel zastrzegli, że ewentualne zrealizowanie tych inwestycji będzie nie tylko kosztowne ale także odległe w czasie. (PAP)

jwo/ par/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA