REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniejsze kolejki na przejściach z Białorusią

Mniejsze kolejki na przejściach z Białorusią. Fot. Fotolia
Mniejsze kolejki na przejściach z Białorusią. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki zwiększonej częstotliwości odpraw dokonywanych przez białoruskich celników zmniejszyły się kolejki na przejściach granicznych w woj. Podlaskim.

W sobotę wczesnym popołudniem w Kuźnicy kierowcy ciężarówek oczekiwali w kolejce na wyjazd na Białoruś 13 godz., w Bobrownikach - 14 godz. Dobę wcześniej - odpowiednio 6 i 5 godz.

REKLAMA

Na obu przejściach kolejki ciężarówek są tradycyjnie dłuższe w weekendy, a w minionych latach dodatkowo czas oczekiwania na wyjazd z Polski znacznie wydłużał się przed Bożym Narodzeniem, bo wiele firm chciało zdążyć z realizacją kontraktów przed końcem roku.

Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Do tej pory przejścia graniczne z Białorusią były zakorkowane

REKLAMA

Rok temu, na kilka dni przed świętami, w Kuźnicy i Bobrownikach w kolejce tirów trzeba było czekać ok. doby. Zaś ze statystyk Izby Celnej w Białymstoku wynika, że w 2013 roku maksymalny czas oczekiwania na wyjazd z Polski w okresie przedświątecznym wyniósł dla tych przejść odpowiednio: 43 godz. i 36 godz.

Jeszcze gorzej było w 2012 roku. Wtedy spiętrzenie ruchu przedświątecznego miało miejsce w weekend w połowie grudnia, gdy w zimowych warunkach czas oczekiwania sięgał nawet trzech dób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym roku kolejki są krótsze na tyle, że służby graniczne i policja nie musiały jeszcze ani razu tworzyć na drogach dojazdowych tzw. stref buforowych. To rozwiązanie w sytuacji, gdy liczba ciężarówek dojeżdżających do przejść wzrośnie powyżej określonej liczby. W przypadku Kuźnicy - przy liczbie powyżej 550 ciężarówek w kolejce, w przypadku Bobrownik - powyżej 450.

Kolejka jest wówczas dzielona na dwie części. Pierwsza jej część jest sukcesywnie odprawiana, pozostała wstrzymywana. Rozwiązanie ma poprawiać bezpieczeństwo ruchu i stworzyć kierowcom możliwość kilkugodzinnego odpoczynku, bez konieczności stałego pilnowania miejsca w kolejce.

Zobacz też: VAT- stawka 0% dla usługi dopełnienia formalności celnych związanych z eksportem towarów

Na przejściach granicznych z Białorusią kolejki są krótsze choć ruch nie zmalał

REKLAMA

Według danych Izby Celnej w Białymstoku, kolejki są krótsze, ale ruch ciężarówek nie zmalał, co mogłoby mieć związek z embargiem rosyjskim na niektóre towary z Polski. Od 1 stycznia do 15 grudnia wyjechało bowiem z Polski przez przejście w Kuźnicy 163 tys. ciężarówek, zaś przez Bobrowniki - 146 tys. ciężarówek. "To dane praktycznie identyczne z 2013 rokiem" - powiedział PAP rzecznik IC w Białymstoku Maciej Czarnecki.

W ocenie celników, kolejki są krótsze, bo więcej odpraw dokonują służby po stronie białoruskiej. "Widzimy dobrą pracę służb granicznych i celników białoruskich, którzy odbierają to, co my odprawiamy" - dodał Czarnecki. W przeszłości bowiem często było tak, że ciężarówki po odprawie polskiej musiały oczekiwać na terminalach na odprawę białoruską. Czas się wydłużał, bo po zapełnieniu terminalu nie można było dokonywać też odpraw po polskiej stronie.

Czarnecki podał przykład porozumienia służb celnych dotyczącego Bobrownik, gdzie za optymalną liczbę odpraw ciężarówek w czasie 12-godzinnej zmiany przyjęto 220 aut wyjeżdżających z Polski. Obecnie Białorusini potrafią odprawić w czasie weekendu ok. 300 samochodów w czasie jednej zmiany. "Wzmocnienie kadrowe po stronie białoruskiej daje widoczne efekty. My zresztą też wzmocniliśmy kadrowo nasze przejścia graniczne, zawsze w okresie przedświątecznym przygotowujemy się na ten duży ruch" - dodał rzecznik.

Czarnecki przypomniał, że od kilku lat wdrażane są różne rozwiązania, by można było sprawniej przekraczać granicę zarówno w ruchu osobowym, jak i ciężarówką. To m.in. szybsza ścieżka odpraw dla samochodów bez ładunku, internetowa informacja o granicach (strona internetowa www.granica.gov.pl oraz aplikacja na urządzenia mobilne), możliwość zarezerwowania odprawy autokaru czy wydzielone pasy dla podróżnych, którzy elektronicznie zgłaszają dokumenty tax free.

W przyszłym roku na dwóch przejściach granicznych w kraju planowany jest pilotaż projektu e-booking truck, czyli wprowadzenie systemu elektronicznej rezerwacji terminu odprawy ciężarówek, bo pomogłoby zlikwidować ich kolejki przed przejściami. (PAP)

rof/ je/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA