REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowa łącznicy zagrozi modernizacji linii Warszawa-Radom?

Budowa łącznicy zagrozi modernizacji linii Warszawa-Radom?
Budowa łącznicy zagrozi modernizacji linii Warszawa-Radom?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Władze Radomia niepokoją się, że budowa łącznicy kolejowej, która połączy Centralną Magistralę kolejową z linią Kielce-Częstochowa zagrozi modernizacji linii kolejowej Warszawa-Radom.

Czas podróży koleją na trasie Kilce Warszawa ma trwać ok. 2 godz. 35 min.

Łącznica kolejowa umożliwiająca połączenie trasy Kielce - Częstochowa z Centralną Magistralą Kolejową ma powstać do 2017 roku. Inwestycja ma zapewnić szybsze połączenie Kielc z Warszawą; podróż ma trwać około 2 godzin i 35 minut. Obecnie bezpośrednim pociągiem z Kielc do Warszawy, ale przez Radom, jedzie się ponad 3 godziny. Czas przejazdu na tej trasie ma się skrócić dopiero w 2020 roku, kiedy zakończy się modernizacja linii kolejowej nr 8 z Radomia do Warszawy.

REKLAMA

Zobacz też: Kolejne Pendolino do odbioru do połowy listopada

REKLAMA

Władze Radomia obawiają się, że budowa łącznicy kolejowej w woj. świętokrzyskim zagrozi realizacji długo oczekiwanej przez mieszkańców Radomia modernizacji linii kolejowej z tego miasta do stolicy. "Po wybudowaniu łącznicy Kielc z Centralną Magistralą Kolejową, już tylko Radomiowi zależeć będzie na szybkim remoncie linii nr 8, a wówczas w PKP lub w ministerstwie ktoś może dojść do wniosku, że dla samego Radomia nie opłaca się realizować modernizacji trasy kolejowej do stolicy" – powiedział w środę na konferencji prasowej Kosztowniak.

W ocenie prezydenta Radomia, po wybudowaniu łącznicy przewoźnicy kolejowi przekierują znaczną część swoich połączeń Kielce-Warszawa-Kielce na CMK. "Radom w oczywisty sposób utraci dotychczasowe połączenia nie tylko z Kielcami, Skarżyskiem-Kamienną, ale także z Warszawą i innymi miejscowościami leżącymi przy trasie" – mówił Kosztowniak.

Według niego, powstanie połączenia kolejowego z Kielc do Warszawy, z ominięciem Radomia, spowoduje "dalszą degradację regionu radomskiego”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: LOT dużo zyska na umowie TTIP między UE a USA?

Ministerstwo infrastruktury: inwestycje są komplementarne

Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Piotr Popa poinformował PAP w środę, że linia nr 8 oraz CMK mają odmienny charakter pod względem relacji pociągów. "Są to linie komplementarne, a nie wykluczające się" - zapewnił.

REKLAMA

Obaw władz Radomia nie podziela także członek zarządu województwa świętokrzyskiego Jan Maćkowiak, który zabiegał o budowę połączenia w Czarncy pod Włoszczową; Maćkowiak jako kandydat PO startuje w wyborach na prezydenta leżącego przy linii nr 8 Skarżyska-Kamiennej.

"Jestem przekonany, że obie inwestycje – łącznica z CMK w Czarncy oraz linia kolejowa nr 8 (przez Skarżysko i Radom) są potrzebne i konieczne" – powiedział w środę PAP Maćkowiak. Według niego obie inwestycje "są komplementarne i nie są do siebie w opozycji".

"Tym bardziej, że +ósemka+ - według planów PKP PLK - będzie remontowana jeszcze co najmniej kilka lat. Mamy szansę wybudować łącznicę w krótszym czasie i na pewno, na czas remontu linii nr 8, będzie ona alternatywą" – ocenił. Zdaniem Maćkowiaka nawet po zakończeniu inwestycji na tzw. starej trasie przez Radom, obie linie będą się uzupełniały.

"Na pewno dla mieszkańców zachodniej części Świętokrzyskiego do Warszawy bliżej będzie CMK-ą, a dla mieszkańców Kielc czy Skarżyska bliżej będzie przez linię nr 8" - podkreślił.

Zobacz też: Szykuje się nowelizacja ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji

Wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Klepacki w ubiegłym tygodniu powiedział w Kielcach, że planowana łącznica kolejowa "jest inwestycją o tyle istotną, że tworzy alternatywną drogę połączenia kolejowego Kielc z Warszawą". Pod Czarncą (gmina Włoszczowa) krzyżuje się linia Kielce – Częstochowa z Centralną Magistralą Kolejową łączącą Warszawę z Górnym Śląskiem oraz Krakowem. Szacuje się, że inwestycja będzie kosztowała około 42 mln zł. Obecnie PKP PLK wspólnie z samorządem województwa świętokrzyskiego finalizują jej studium wykonalności. Inwestycja ma się zakończyć w 2017 r.

Z kolei wyczekiwana od lat przez radomian dojeżdżających do pracy w stolicy modernizacja linii kolejowej nr 8 z Radomia do Warszawy jest opóźniona w stosunku do wcześniejszych planów o dwa lata; obecnie jej finał planowany jest na 2020 r.

Inwestycję podzielono na kilka etapów. Największy problem stanowi odcinek z Warszawy Czachówek do Radomia. Ze względu na duże opóźnienia, PKP odstąpiło od umowy z projektantem modernizacji na tym odcinku. Procedurę trzeba będzie powtórzyć od nowa. Trwają natomiast już prace przy budowie systemu sterowania ruchem kolejowym na całej trasie z Radomia do Warszawy. Do końca roku ma być podpisana umowa z wykonawcą prac na odcinku Warszawa Okęcie – Warszawa Czachówek (roboty potrwają dwadzieścia miesięcy). Wkrótce ma się też rozpocząć modernizacja stacji kolejowej w Radomiu. (PAP)

ilp/ mjk/ mhr/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA