REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyszłość rynku transportowego to konsolidacja?

Przyszłość rynku transportowego to konsolidacja? Fot. Fotolia
Przyszłość rynku transportowego to konsolidacja? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Duzi przewoźnicy mają większe możliwości i łatwiej im przetrwać wszelkiego rodzaju kryzysy. Dlatego polską branżę transportową, analogicznie do firm działających w Europie Zachodniej, czeka konsolidacja.

Na Zachodzie już od lat 70-tych obserwuje się zjawisko konsolidacji firm transportowych. W krajach tzw. starej Unii liczba firm dysponujących więcej niż 10 pojazdami systematycznie rośnie. W Polsce wciąż funkcjonuje około 130 tysięcy firm transportowych. Konsolidacja postępuje bardzo wolno, co przekłada się nie tylko na kondycję wielu przewoźników, ale i negatywnie wpływa na standard świadczonych usług.

REKLAMA

Zobacz też: Jednolity standard wpłat należności celnych

REKLAMA

Rozdrobnieniu sprzyja prawo. Rozpoczęcie działalności w branży jest dużo łatwiejsze niż w innych sektorach. Niski jest próg wejścia, do wykonywania zawodu nie jest potrzebna licencja a jedynie zezwolenie i Certyfikat Kompetencji Zawodowych, którego zdobycie nie jest trudne. Ustawa dopuszcza sytuację, w której posiadaczem certyfikatu może być nie tylko właściciel przedsiębiorstwa, ale również jeden z jego pracowników. Aby zostać przewoźnikiem nie trzeba więc nawet przystępować do egzaminu, wystarczy zatrudnić osobę, która spełnia wymogi prawne.

Sytuację komplikuje fakt, że Polacy niespecjalnie lubią się zrzeszać i ze sobą współpracować. Jesteśmy raczej indywidualistami, w kooperacji widzimy więcej zagrożeń niż szans. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat odbyliśmy setki rozmów z przewoźnikami i choć część z nich pozytywnie odnosi się do współpracy, sporo podchodzi do niej z dystansem. Firmy transportowe podchodzą nieufnie do potencjalnych partnerów biznesowych, bo często mają za sobą negatywne doświadczenia z tym związane. Konsolidacja nie jest też prostym procesem, przepisy do niej nie zachęcają. Zmiany mogłyby przyśpieszyć inicjatywy rządu takie jakie podjęto np. we Włoszech. Tam  obniżono VAT na paliwo, wprowadzono premie za kasowanie samochodów i odroczono podatki socjalne. U nas nie robi się nic, by przyśpieszyć proces konsolidacji.

Zobacz też: Eksport za pośrednictwem innego kraju członkowskiego UE, a VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydaje się, że w takiej sytuacji optymalnym modelem jest koopetycja. Nie zmusza ona do współpracy, daje przewoźnikom możliwość wyboru. Dopiero na bazie pozytywnych doświadczeń płynących z koopetycji mogą oni myśleć myśleć o bliższej kooperacji: finansowej czy operacyjnej. Konsekwencją koopetycji będzie uporządkowanie i ucywilizowanie rynku na którym obecnie działa wiele nieuczciwych firm.  Przewoźnicy sami muszą sobie uświadomić, że razem może być łatwiej, taniej, lepiej.

Tekst: Karolina Gil, Dyrektor Sprzedaży Pall-Ex Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA