REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skład podatkowy receptą na banderolowanie wina za granicą?

Skład podatkowy receptą na banderolowanie wina za granicą?
Skład podatkowy receptą na banderolowanie wina za granicą?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Mali importerzy wina niejednokrotnie muszą słono płacić zagranicznym producentom wina za naklejenie banderol zanim butelki trafią do Polski. Czy receptą na niedogodności okażą się składy podatkowe?

Niespodzianki czyhające na osoby zamierzające sprowadzać wino do Polski

REKLAMA

Na osoby, które chciałyby zostać importerami win, czeka wiele przykrych niespodzianek. Koszty banderolowania nie są wcale największą przeszkodą. Największym zaskoczeniem są czas i złożoność procedur akcyzowych.

Najwięksi importerzy mają własne składy celne z procedurą odroczonej płatności, która pozwala im na znaczne obniżenie kosztów całego procesu sprowadzania win do Polski, a także daje przewagę rynkową ze względu na podniesienie płynności finansowej. Akcyzę mogą bowiem płacić 25 dni po wysłaniu towaru na półki sklepowe, co nierzadko oznacza, że finansują ją z pieniędzy ze sprzedaży wina konsumentom.

Mniejsze firmy nie tylko muszą wysyłać banderole do producentów za granicę w specjalnej procedurze przesyłkowej, ale też tracą czas na ręczne banderolowanie produktów, co niejednokrotnie trwa kilka lub kilkanaście dni.

Usługowy skład podatkowy ułatwi import wina?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaledwie od kilku tygodni działa pierwszy w Polsce usługowy skład podatkowy dający średnim i małym importerom alkoholi możliwość sprowadzania towaru bezpośrednio do składu, banderolowania na miejscu oraz płacenia akcyzy dopiero 25 dni po wyjechaniu towaru ze składu do sklepów. Otwarty skład daje możliwość precyzyjnego zaplanowania procesu importu alkoholu – skrócenia i uproszczenia procesu banderolowania oraz obniżenia kosztów logistyki towaru, a także podwyższenia płynności finansowej poprzez odroczoną płatność akcyzy.

Wpływ konieczności banderolowania na rynek win w Polsce - badanie

Spółka Pro-Log SA, która rusza właśnie z usługą ogólnodostępnego składu podatkowego, zleciła badanie dotyczące wpływu banderolowania win na rynek. Przeprowadzono je za pomocą ankiety telefonicznej wśród 76 importerów win w Polsce. Objęło ono wyłącznie małe i średnie firmy, czyli te, które nie mają własnego składu celnego na terenie Polski i zgodnie z prawem banderolują wino u producenta.

Francuzi niechętni polskim przepisom akcyzowym

Jak wynika z badania, francuscy winiarze wykazują się najmniejszym zrozumieniem dla polskich przepisów akcyzowych. Polscy importerzy narzekają, że poza nielicznymi wyjątkami Francuzi nie używają etykieciarek ani nie mają rozwiązań organizacyjnych do szybkiego banderolowania nawet niewielkich partii wina. Koszty banderolowania wahają się pomiędzy 15 a 40 eurocentów, ale dwóch importerów mówiło nawet o cenie 1 euro za naklejenie jednej banderoli u producenta. W niektórych przypadkach to aż 30% kosztu butelki wina! Dla porównania: skład podatkowy Pro-Log SA wykonuje taką usługę za 28 groszy (0,07 euro!). Francuskie wina w Polsce szeroko dostępne są w sieci E.Lecrerc, która jest niekwestionowanym liderem ich sprzedaży.

We Włoszech koszt banderolowania jest wliczony w cenę wina

W trakcie rozmów z 26 importerami win włoskich nie padł ani jeden głos krytyczny na temat banderolowania produktów alkoholowych we Włoszech. Importerzy nie byli również w stanie odpowiedzieć na pytanie dotyczące kosztów takiej dodatkowej usługi, ponieważ w każdym przypadku jest ona wliczona w cenę i pojawia się jedynie w czasie negocjacji dotyczących samego wina. – Wszyscy producenci, z którymi współpracujemy, są przygotowani na banderolowanie produktów na rynek polski, robią to sprawnie i bez dodatkowych kosztów – mówi Daniele Demuro, właściciel firmy Vini Italiani. – Po naszej stronie pozostaje jedynie dostarczenie producentom odpowiednich banderol – wyjaśnia Pan Demuro.

Niemcy zazwyczaj ze zrozumieniem podchodzą do kwestii banderol

REKLAMA

Niemcy, przyzwyczajeni do precyzji, technologii i przestrzegania przepisów, zdaniem importerów polskich nie wyrażają zdziwienia takimi wymaganiami swojego sąsiada ze wschodu. Najchętniej jednak zasięgają języka wśród swoich kolegów z branży winnej na miejscu i w ten sposób przyjmują nowe procedury.

Niektórzy importerzy przygotowują tłumaczone na języki obce specjalne podręczniki, w których przedstawiają wszystkie wymogi formalne tego procesu, a także instrukcję postępowania, procedurę – z opisem kleju używanego do banderolowania i ze zdjęciami prawidłowo i nieprawidłowo przyklejonych znaków akcyzowych. Dotyczy to jednak większych firm, które działają na dużą skalę i mają własne działy kontroli jakości.

Poza Biedronką z Portugalii nikt nie importuje?

Faktycznie to portugalska Biedronka, która jest obecnie największą siecią spożywczą w Polsce, jest niekwestionowanym liderem w imporcie win z tego kraju. Tego typu sytuacja nie zachęca mniejszych importerów do konkurowania z nią produktami portugalskimi. Wśród biorących udział w badaniu napotkaliśmy tylko jednego importera win z tego kraju.

Słoneczna Hiszpania – elastyczna

Również na Hiszpanów nie skarżą się polscy importerzy win. Tam nasze banderole będą naklejone bez większych trudności, a koszty albo zawierają się w cenie wina, albo są nieznaczne, 15-20 eurocentów.

Sprowadzanie wina na indywidualne zamówienie

Importerzy wskazują, że niszowe wina najczęściej zamawiane są dla branży gastronomicznej. Restauracje i hotele chcą wyróżniać się ciekawym winem, którego nie można kupić nigdzie indziej, zwłaszcza w sklepach, nawet tych specjalistycznych. Dlatego sprowadzający wino raz po raz dostają zamówienia na wina od małych producentów, którzy nie są zaznajomieni z polskim prawem, przepisami akcyzowymi i którzy nie mają urządzeń do banderolowania. Zwykle jest to kwestia wyższej ceny zakupu dla odbiorcy ostatecznego, czasami jednak czas jest na wagę złota. Tak było w przypadku zamówienia 300 butelek drogiego wina z Francji w cenie hurtowej 15 euro za butelkę na wesele polsko-belgijskiej pary, która potrzebowała go na wystawną uroczystość w ekskluzywnym lokalu w Krakowie.

Źródło: Pro-Log SA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA