REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dwa warianty rozliczeń podatku VAT przy usługach transportowych i spedycyjnych

Dwa warianty rozliczeń podatku VAT przy usługach transportowych i spedycyjnych
Dwa warianty rozliczeń podatku VAT przy usługach transportowych i spedycyjnych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W związku z wydaną przez Ministra Finansów interpretacją ogólną z dnia 8 sierpnia 2013 r. (sygn. PT3/033/2/323/AEW/13/RD/82408) podatnicy świadczący usługi transportowe i spedycyjne mogą do końca 2013 r. rozpoznawać obowiązek podatkowy na gruncie podatku VAT, z tytułu wykonywania tego typu usług, albo według ogólnej zasady, albo na podstawie regulacji szczególnej.

Minister Finansów wydał interpretację ogólną odnosząc się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 16 maja 2013 r. w sprawie TNT Express Worldwide (Poland) Sp. z o.o. (sygn. C-169/12). W wyroku tym TSUE uznał, że przepis art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a i b ustawy o podatku od towarów i usług jest sprzeczny z dyrektywą 2006/112/WE. Powyższy przepis przewiduje powstanie obowiązku podatkowego od usług transportowych i spedycyjnych w momencie otrzymania całości lub części zapłaty, ale nie później niż 30 dni od wykonania usługi. Mając na uwadze stwierdzenie przez TSUE niezgodności wspomnianego przepisu z regulacjami unijnymi, Minister Finansów wskazał, że od podatnika zależy wybór czy do świadczenia usług transportowych i spedycyjnych zastosowanie znajdą szczególne zasady określające moment powstania obowiązku podatkowego, czy też zasady ogólne.

REKLAMA

Kiedy powstanie obowiązek podatkowy?

W przypadku wyboru pierwszego z wariantów (zasady szczególne), obowiązek podatkowy w zakresie świadczonych przez podatnika usług transportowych i spedycyjnych powstanie w momencie otrzymania całości lub części zapłaty, ale nie później niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi. W drugim wariancie (zasady ogólne), podatnik, który nie jest zobowiązany do wystawiania faktury powinien rozpoznać obowiązek podatkowy w momencie wykonania usługi. Z kolei podatnik, który jest zobowiązywany do wystawienia faktury (a zatem jeżeli usługa świadczona jest na rzecz przedsiębiorcy) powinien rozpoznać obowiązek podatkowy z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7. dniu, licząc od dnia wykonania usługi. Przy czym, w obu przypadkach mowa tutaj o usługach wykonywanych na rzecz polskich kontrahentów (gdzie na fakturze wykazuje się stawkę i kwotę podatku).

Kiedy wystawić fakturę?

REKLAMA

Konsekwencją wyboru jednego z przedstawionych wyżej wariantów, określających moment powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do usług transportowych i spedycyjnych, jest konieczność wystawienia faktury w odpowiednim terminie. W tym przypadku zastosowanie znajdą przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli podatnik rozpoznaje obowiązek podatkowy na zasadach szczególnych (w momencie otrzymania całości lub części zapłaty, ale nie później niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi) faktury dokumentujące świadczenie tego typu usług powinny być wystawione nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i jednocześnie nie wcześniej niż 30 dni przed tą datą.

Przykład

Podatnik wykonał usługę transportową na rzecz swojego kontrahenta w dniu 10 lipca 2013 r. Faktura dokumentująca usługę została wystawiona 11 lipca 2013 r. Nabywca usługi transportowej dokonał zapłaty w dniu 15 lipca 2013 r. W przedstawionym stanie faktycznym faktura wystawiona została we właściwym terminie.

Z kolei, w przypadku wyboru drugiej opcji, polegającej na określeniu momentu powstania obowiązku podatkowego na zasadach ogólnych (z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wykonania usługi), faktury dokumentujące świadczenie tego typu usług powinny być wystawione nie później niż 7. dnia od dnia wykonania usługi.

Przykład

Podatnik wykonał na rzecz kontrahenta usługę transportową dnia 10 lipca 2013 r. Faktura dokumentująca wykonanie usługi powinna zostać wystawiona najpóźniej w 7. dniu licząc od dnia wykonania usługi, a więc 17 lipca 2013 r.

Również w tych przypadkach mowa tutaj o usługach wykonywanych na rzecz polskich kontrahentów (gdzie na fakturze wykazuje się stawkę i kwotę podatku), bo do tego typu czynności odnosi się wskazane na wstępie orzeczenie.

Zmiany w roku 2014

Przedstawiona interpretacja ogólna Ministra Finansów będzie miała zastosowanie wyłącznie do usług transportowych i spedycyjnych wykonanych do końca 2013 r. Po tej dacie zakwestionowany przez TSUE przepis przestanie obowiązywać. Z dniem 1 stycznia 2014 r. w życie wejdzie ustawa z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, na mocy której zasady dotyczące powstania obowiązku podatkowego zostaną ujednolicone. Ustawa ta uchyli m.in. art. 19 ustawy o podatku od towarów i usług dodając w to miejsce art. 19a określający nowe zasady powstawania obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT. Począwszy od tej daty, z nielicznymi tylko wyjątkami, obowiązek podatkowy powstawał będzie z chwilą wydania towaru bądź wykonania usługi.

Tekst: Ewelina Błądek, Młodszy Konsultant Podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA