REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKP PLK podniesie stawki - reakcja z rynku

REKLAMA

REKLAMA

Christian Schreyer, prezes Zarządu DB Schenker Rail Polska S.A krytycznie odnosi się do propozycji PKP PLK dot. podnoszenia średnich stawek jednostkowych opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej na lata 2014-2016.

Oświadczenie:

REKLAMA

REKLAMA

"(...) PKP PLK jako zarządca infrastruktury informuje, że średnia stawka sieciowa w przedłożonym do zatwierdzenia cenniku na rok 2014 wzrośnie o 3,7% wobec 4,8 % wzrostu w roku ubiegłym. Pragnę, zwrócić uwagę na fakt, że rzeczywista podwyżka dla przewozów towarowych w roku 2013 wyniosła średnio 10%, a nie jak zapowiadano 4,8%. Nie zmienia to faktu, że proponowana podwyżka stawek za dostęp do infrastruktury jest powyżej oczekiwanego poziomu inflacji w Polsce na rok 2013, tj. 1,3-1,9 % wg Raportu o inflacji NBP oraz planowanego poziomu inflacji na poziomie ok. 0,8-2,4% na rok 2014.

Brakuje mi uzasadnienia i zrozumienia dla planów PKP PLK na lata 2014-2016. Podzielam opinię Pana Jakuba Karnowskiego, Prezesa PKP SA, który w listopadzie 2012 roku przyznał, że wysoki poziom stawek ma bezpośredni i negatywny wpływ na konkurencyjność transportu kolejowego w stosunku do innych gałęzi transportu. Prezes Karnowski podkreślił także, że PKP SA będzie dokładał wszelkich starań, żeby redukcje kosztów w PKP PLK przyniosły efekty już w 2013 roku, przy zachowaniu niezbędnego poziomu bezpieczeństwa na zarządzanej infrastrukturze. Istnieją zawsze dwie możliwości rozwiązania: można nieustannie podnosić stawki dostępu, ale można też iść w kierunku optymalizacji kosztów. Te drugie rozwiązanie jest o wiele bardziej skuteczne, bo jego efekty są długofalowe. Jego wdrożenie w grupie PKP jest możliwe, co udowodniła chociażby spółka PKP Cargo. I choć trudno mi to przychodzi, to wyrażam moje ogromne uznanie do podjętych i zrealizowanych przez PKP Cargo działań w obszarze optymalizacji kosztów. Tym samym spodziewam się po wypowiedziach Prezesa PKP SA, Pana Jakuba Karnowskiego, stosownych działań, zgodnie ze złożonymi obietnicami, mających na celu odwrócenie, albo co najmniej zahamowanie niekorzystnego trendu postępującej degradacji kolejowych przewozów towarowych w Polsce. 

REKLAMA

Branża kolejowych przewozów towarowych od lat traci na znaczeniu na korzyść transportu samochodowego ze względu na bardzo niską jakość infrastruktury i wysokie stawki dostępu, które mają wpływ na koszty przewoźników, a tym samym wpływają na dalsze obniżanie konkurencyjności kolei w stosunku do przewozów drogowych. Spadek przychodów będzie spowodowany obniżaniem wolumenów przewozów w wyniku podnoszonych opłat za dostęp do infrastruktury. Tym samym PKP PLK wpada w tzw. błędne koło, a koszty ponoszą klienci, a przez to cała gospodarka Polski, społeczeństwo i środowisko.
Ciągle wzrastające koszty dostępu do infrastruktury negatywnie wpływają na rynek przewozów kolejowych, a w szczególności hamują rozwój przewozów intermodalnych w Polsce, które w innych krajach europejskich są lokomotywą przewozów kolejowych. Udział intermodalnych przewozów kolejowych w Polsce nadal wynosi zaledwie 4,5%, podczas gdy średnia europejska to 30%. 

Najwyższy czas przerwać te błędne koło: coraz wyższe stawki dostępu, coraz mniejsze wolumeny przewozów i dramatycznie spadające przychody. Aby odwrócić negatywny proces ostatnich lat, proponowałbym zastanowić się nad wdrożeniem następujących kroków:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. Przygotowanie i wdrożenie długoterminowego planu rozwoju i utrzymania infrastruktury dopasowanego do sytuacji gospodarczej kraju, opracowanego we współpracy ze wszystkimi decydentami i interesariuszami rynku oraz zapewnienie długofalowego finansowania, w szczególności z wykorzystaniem środków unijnych.

2. Przygotowanie i wdrożenie planu optymalizacji kosztów w PKP PLK zamiast ciągłego podnoszenia stawek dostępu do infrastruktury.
DB Schenker Rail Polska od początku aktywnie i merytorycznie uczestniczy w dyskusji na temat stawek dostępu do infrastruktury kolejowej i cały czas podkreślamy, że dalszy rozwój transportu kolejowego w Polsce wymaga obniżenia stawek, a w najgorszym razie ich zamrożeniu na najbliższe lata. W przeciwnym razie nadal będziemy mieli do czynienia z przyspieszeniem spadającego udziału przewozów kolejowych w rynku przewozów towarowych. Można odnieść wrażenie, że PKP PLK nie bierze pod uwagę faktu, że podcina gałąź, na której siedzi."

Christian Schreyer, prezes Zarządu DB Schenker Rail Polska S.A

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA