REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

"Strategia rozwoju Transportu do 2020 roku", komentarz eksperta

REKLAMA

REKLAMA

"Strategia rozwoju transportu do 2020 roku" wskazuje na wiele zaniedbań dotyczących budowy infrastruktury transportowej w Polsce. Czy dalszy rozwój sieci dróg i połączeń kolejowych odkorkuje polskie miasta?

PKB Polski rośnie szybciej niż gęstnieje sieć dróg

REKLAMA

Stan polskich dróg oglądany zza szyby samochodu nie wygląda ciekawie, jednak spojrzenie na sprawę z szerszej perspektywy może przyprawić o dreszcze. Raport stwierdza wprost, że infrastruktura drogowa jest niewystarczająco rozwinięta w stosunku do potrzeb użytkowników. Sieć drogową stanowią głównie drogi gminne i powiatowe (82 procent), których stan pozostawia wiele do życzenia. Na nieszczęście, przyrost liczby dróg utwardzanych nie nadążał nad wzrastającą liczbą samochodów. Nawet wzrost naszego PKB jest szybszy niż poprawa infrastruktury. Nie dziwi zatem, że ogólnej poprawie warunków życia nie towarzyszyła większa poprawa komfortu podróżowania. - To o czym czytamy w raporcie, kierowcy odczuwają na własnej skórze jadąc do pracy, wyjeżdżając na weekend czy na wakacje – komentuje Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl – niewydolne kanały komunikacyjne w najlepszym przypadku powodują korki a w najgorszym sprzyjają wypadkom drogowym – tłumaczy Florkowska.

Korki przyczyną frustracji społeczeństwa

Jak wynika z badań, Polska stoi na czele Państw europejskich jeżeli chodzi o ofiary śmiertelne w wypadkach drogowych. Według Raportu Komisji Europejskiej w 2011 roku, Polska zajęła 1 miejsce pod względem liczby wypadków. Przyczyną kolizji jest zwykle nadmierna prędkość, choć nie da się ukryć, że krzywe i połatane drogi też mają w tym udział. Mniej dotkliwym, ale bardzo powszechnym dla kierowców problemem są pospolite … korki. To zmora kierowców. Specjaliści z serwisu Korkowo.pl wyliczyli, że, mieszkańcy dużych miast spędzają rocznie w korkach nawet kilkanaście dni (Warszawa – 16 dni, Wrocław – 14 dni, Poznań 13 dni). Zatłoczone ulice oznaczają straty czasowe, a co za tym idzie także finansowe. Spaliny wydzielane przez wlokące się pojazdy szkodzą jakości powietrza jakim oddychamy. Warto zwrócić uwagę na często pomijany aspekt sprawy: korki są dla zmotoryzowanych bardzo frustrujące. Psychologowie społeczni już dawno dowiedli, że niewygoda, stres i ograniczone pole manewru sprzyjają agresywnym zachowaniom. To dlatego nawet spokojni na co dzień ludzie, wsiadając za kierownicę mogą zamienić się w awanturniczych uczestników ruchu.

Rozbudowa sieci dróg zwiększa przepustowość miast

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Sytuacja wyjściowa jest nieciekawa, budowa dróg jest opóźniona. Plany na przyszłość zaprezentowane w „Strategii” są w tym kontekście dosyć ambitne. Do 2020 roku mamy nadrobić zaległości infrastrukturalne i stworzyć dogodne połączenia między miastami wojewódzkimi. Już teraz wiadomo, że będzie to bardzo kosztowne, zwłaszcza jeżeli mielibyśmy dokończyć także budowę autostrad. Z badań przeprowadzonych przez specjalistów z serwisu Korkowo.pl wynika, że kierowcy częściej wybierają drogi krajowe niż autostrady, a przyczyną takiego wyboru jest m.in. cena za przejazd (średnio 25 zł za 100 km). Czy rozbudowa sieci autostrad zmieni ten stan rzeczy? Czas pokaże. Póki co, z punktu widzenia kierowców interesujące są rekomendowane zmiany dotyczące transportu miejskiego. Mówiąc wprost: mamy przestawić się na transport zbiorowy czyli podróżować komunikacją miejską i przekonać się do carpoolingu (wspólną jazdę samochodem do celu, np. do pracy). Czy zmiany takie są w stanie odkorkować centra miast? Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl – Trudno oczekiwać, ze kierowcy porzucą swoje samochody na rzecz transportu miejskiego z dnia na dzień. Ceny biletów wykazują tendencje wzrostowe, a połączenia tramwajowe i autobusowe nie zawsze są wystarczająco dogodne. Kierowcom z pewnością pomóc mogą remonty usprawniające ruch w najbardziej newralgicznych punktach miasta – tłumaczy Florkowska.

Choć jest źle, to w tunelu widać jasne światełko, przynajmniej dla kierowców z dużych miasta. Jeśli porównać Ranking Najwolniejszych Miast z grudnia 2011 do grudnia 2012 to widać wyraźnie, że średnie prędkości w ścisłych centrach miast znacząco wzrosły. Średnio o ok. 12 km/h. Kierunek i cele wyznaczone – czas na wprowadzenie planów w życie.

Źródło: Materiały prasowe Creandi.pl na podstawie raportu Korkowo.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA