Kategorie

Transport produktów łatwo psujących tylko pod ścisłą kontrolą

Dariusz Cegielski
fot. Trans Polonia S.A.
fot. Trans Polonia S.A.
Czas przebywania produktów łatwo psujących się w łańcuchu dostaw musi być ograniczony do minimum. Logistyka tych produktów podlega też bardzo restrykcyjnym i ściśle określonym warunkom oraz procedurom transportu. Nieprawidłowe warunki podczas przewozu czy nieodpowiednio przygotowane cysterny mogą być przyczyną obniżenia jakości przewożonych produktów. 

Niesie to za sobą konsekwencje nie tylko w postaci ogromnych strat finansowych, ale również może stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumentów.

Jednym z ważniejszych i niezbędnych elementów sukcesu w transportach spożywczych jest nowoczesny, regularnie serwisowany tabor, w tym specjalistyczne autocysterny z dodatkowym wyposażeniem i funkcjami grzania, chłodzenia, podwójną izolacją, różnym zestawieniem komór.

Reklama

Nowoczesna flota do przewozu płynnej żywności, którą np. dysponuje Trans Polonia, składa się z jedno i wielokomorowych cystern oraz tank-kontenerów o pojemności od 26.000 do 31.000 litrów. W zależności od wymogów klienta ważna jest elastyczność w dostosowaniu warunków przewozu do potrzeb związanych z produktem, w szczególności z temperaturą, stopniem hermetyczności czy wymogami dotyczącymi koszerności i przewozu niebezpiecznych produktów spożywczych zgodnie z konwencją ADR.

Czynnikiem bezdyskusyjnym jest przestrzeganie stosownych przepisów. Transport artykułów spożywczych pod względem prawnym reguluje ATP – umowa o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów oraz konwencja CMR, która reguluje wszystkie kwestie formalno-prawne związane z wykonywaniem międzynarodowego transportu drogowego towarów. Przepisy zawarte w umowie ATP określają warunki przewozu produktów spożywczych oraz wymagania dotyczące kontroli nadwozi. Umowa ATP określa m.in. warunki oraz temperatury podczas transportu artykułów spożywczych schłodzonych, kwestie kontroli oraz klasyfikacji pojazdów do transportu żywności, metody pomiarów i badań jak i znakowania pojazdów.

Konwencja CMR wprowadza i ujednolica m.in. takie kwestie jak warunki umowy o przewóz drogowy towarów, dokumentację przewozową, odpowiedzialność przewoźnika, tryb skarg i reklamacji czy roszczenia wynikające z przewozu. W przypadku Trans Polonii potwierdzeniem wysokiej jakości usług są również wdrożone procedury w ramach ISO 9001:2008 oraz SQAS.

Ponadto gwarantem najwyższego poziomu usług jest doświadczona kadra, wykwalifikowana w zakresie kompleksowej obsługi logistycznej. Najważniejsza jest profesjonalna i przyjazna opieka oraz kompetencje spedytorów czy kierowców, którzy będą w stanie szybko i elastycznie reagować na wszelkie zaistniałe zmiany i sytuacje.


Reklama

Wiedza kierownictwa Trans Polonii jest potwierdzona Certyfikatem Kompetencji Zawodowych, zespół spedytorów posiada duże doświadczenie oraz doskonałą znajomość języków, a kierowcy poddawani są systematycznym szkoleniom i testom. Dodatkowo wdrożony jest system oceny pracy kierowców oparty o najlepsze światowe wzorce.

Obecnie klienci wymagają bardzo szybkich reakcji na każdym poziomie procesu logistycznego. Konieczna jest elastyczność i szybkość w odbiorach produktów. Warunkiem koniecznym w takich przewozach jest nie tylko wzorowa terminowość, ale również bardzo krótki czas tranzytu.

Jednym z najważniejszych czynników jest bezwzględne przestrzeganie list przed-produktów, których przewóz jest zabroniony przed załadunkiem kolejnego produktu. Dla przykładu przy transporcie glukozy, w przypadku niektórych firm, zabronionymi przed-produktami są np.: proszek kakaowy, olej rybny, lecytyna, sole mineralne, parafina, woski czy krew. Przy transporcie dobrej jakościowo czekolady nie można przedtem przewozić oleju czy też mleka. 

Są również bardzo duże obostrzenia co do sterylności i zasad mycia cystern. W większości przypadków stosowane są szczególne procedury mycia. Przed każdym ładowaniem autocysterny żywnościowe są dokładnie czyszczone, myte, dezynfekowane i suszone według wymagań zleceniodawcy.

Przestrzeganie procedur i pełna kontrola jest nieodzownym elementem budowania bezpieczeństwa przy operacjach transportowych. Dodatkowo każda cysterna, używana do przewozu łatwo psujących się płynnych produktów spożywczych, powinna być certyfikowana według wymagań konwencji ATP. Takie cysterny żywnościowe posiadają termoizolację i są specjalnie oznakowane. Przy tego typu przewozach stosowane są specjalne dokumenty transportowania ładunków spożywczych.

Trans Polonia przewozi produkty takie jak mleko, śmietana, soki, miazga owocowa, czekolada i masa kakaowa, alkohole: wino, etanol (spirytus), Whisky. Przewozi również oleje i tłuszcze jadalne, melasę, glicerynę, glukozę i słodziki oraz produkty koszerne. Główne relacje to PolskaUnia Europejska. Częste kierunki przewozów to Węgry, Niemcy, Beneluks, Włochy, Austria, Hiszpania, Rumunia, Bułgaria oraz Grecja. Trans Polonia specjalizuje się również w transporcie gliceryny z krajów Unii Europejskiej do Rosji.

Trans Polonia S.A. aktualnie będąca wiodącym przewoźnikiem w zakresie transportów z sektora chemicznego, które są główną gałęzią całej organizacji, nie pozostając biernym, ciągle poszerza ofertę przewozów, upatrując obecnie duży potencjał w przewozach płynnych artykułów spożywczych. „Spożywcza” logistyka jest jednym z najbardziej wymagających i złożonych skrzydeł sektora TSL .

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Dariusz Cegielski, prezes zarządu Trans Polonia SA
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    27 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?

    Czy odpowiednie znaki drogowe to krok do redukcji CO2?

    Rozszerzony katalog znaków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów niskoemisyjnych? Nie, to nie jest projekt Szwajcarów, Holendrów, Niemców czy Szwedów, ale rodzima inicjatywa, która zagwarantuje elektromobilności stałe miejsce w krajowym prawie drogowym.