REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Punkty krytyczne w transporcie kolejowym dla branży Automotive

Georges Gomes
fot. GEFCO
fot. GEFCO

REKLAMA

REKLAMA

Ponieważ aż 25 proc. wysyłek samochodów realizowanych przez GEFCO odbywa się właśnie przy pomocy pociągów (przy europejskiej średniej wynoszącej 17 proc.), firma zdecydowała się na opracowanie własnego modelu transportowego dla przepływów kolejowych.

Klienci z segmentu motoryzacyjnego odgrywają decydującą rolę dla operatorów logistycznych, których biznes rozwijał się specjalnie z myślą o świadczeniu usług na rzecz branży Automotive. Taki model usług wymagał stworzenia odpowiednich mechanizmów, praktyk i procedur, które umożliwiłyby sprawną koordynację przepływów przy wykorzystaniu transportu kolejowego.

REKLAMA

Ponieważ aż 25 proc. wysyłek samochodów realizowanych przez GEFCO odbywa się właśnie przy pomocy pociągów (przy europejskiej średniej wynoszącej 17 proc.), firma zdecydowała się na opracowanie własnego modelu transportowego dla przepływów kolejowych.

Transport samochodów

Kluczowym obszarem przy transporcie samochodów czy ich podzespołów pociągami jest konsolidacja wolumenów. Dla osiągnięcia pełnej optymalizacji łańcucha dostaw, działamy tak by opierać się na frachcie realizowanym przez pełne składy towarowe. Staramy się unikać przesyłek realizowanych pojedynczymi wagonami, gdyż jest to najmniej opłacalne zarówno z punktu widzenia operatora jak i klienta, ale również ze względów bezpieczeństwa wysyłki.


Logistyka branży Automotive wiąże ze specjalnymi normami transportu. Poszczególne pojazdy bardzo różnią się pod względem masy i gabarytów. Dlatego kluczowe jest to by wszystkie dostawy dla tego segmentu rynku bardzo sprawnie i szybko planować. Tylko dzięki temu można osiągnąć zadowalający poziom optymalizacji łańcucha dostaw.

Kontrakty długoterminowe w transporcie

REKLAMA

Planowanie przepływów w branży motoryzacyjnej jest dużo łatwiejsze i przynosi lepsze efekty w sytuacji, gdy współpraca z klientem odbywa się w oparciu o kontrakt długoterminowy. Takie umowy są, więc bardzo pożądane przez operatorów, nie tylko z punktu widzenia biznesowego, ale także operacyjnego. Organizacja przepływów w perspektywie długofalowej – np. w przypadku kontraktu na stałą roczną współpracę – pozwala na wykorzystanie wszelkich wolnych przestrzeni w regularnie funkcjonujących połączeniach kolejowych. Dzięki takiemu modelowi w perspektywie tygodniowej czy miesięcznej można bardzo precyzyjnie rozplanować wolumeny w optymalny sposób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne jest także ustalenie priorytetów – tego, jakie przepływy w danej sytuacji mają pierwszeństwo z uwagi na płynność linii produkcyjnych naszych klientów. Jest to szczególnie ważny obszar w przypadku producentów samochodów, gdzie przestój w fabryce oznacza straty idące w miliony Euro. Dla operatorów logistycznych obsługujących branżę Automotive dużą trudnością są nagłe wzrosty natężenia przepływów w sezonie. Tutaj kluczową rolę odgrywa sprawna i szybka wymiana informacji pomiędzy klientem i operatorem oraz prognozowanie konsekwencji zmian natężenia przepływów. Taka umiejętność jest wyjątkowo cenna przy zarządzaniu międzynarodowymi sieciami transportów kolejowych. Jednak nabywa się jej w wyniku wieloletnich doświadczeń w pracy na rzecz branży motoryzacyjnej.

Kolejnym bardzo istotnym elementem w transporcie są kwestie związane z procesem załadunku aut na pociągi. Przy tych operacjach należy z jednej strony trzymać się bardzo mocno ram wyznaczanych przez standardy jakości, z drugiej – dokładać wszelkich starań by unikać opóźnień. Jest to szczególnie istotne ze względu na konieczność zmieszczenia się w zarezerwowanym dla danego składu towarowego korytarzu transportowym. Z tych samych przyczyn równie ważna jest dobra organizacja transportu na etapie dowozu i odwozu towaru z terminali kolejowych na końcowych lub początkowych odcinkach trasy (1st – last mile).


Sprawny operator logistyczny powinien mieć globalną perspektywę łańcucha dostaw i dysponować rozwiniętą siecią międzynarodową. To pozwala na elastyczność w niestandardowych sytuacjach. Pociągi to podstawowy środek transportu na trasach międzynarodowych, jednak w sytuacjach kryzysowych, kiedy niemożliwy jest transport kolejowy, wszystkie ponadprogramowe przepływy są realizowane za pośrednictwem transportu drogowego, powietrznego czy wodnego.

Transport kolejowy na długich trasach

REKLAMA

Charakterystyczną cechą przepływów logistycznych w Automotive jest to, że odbywają się na długich trasach, zazwyczaj między kilkoma krajami. W Europie w przypadku transportu kolejowego wiąże się to ze specyficznymi różnicami w rozstawie torów pomiędzy poszczególnymi krajami. Taka sytuacja ma miejsce na granicy Francji i Hiszpanii oraz Polski i Rosji, Białorusi i Ukrainy.

Dla tego typu utrudnień należy szukać specjalnych dedykowanych rozwiązań takich jak choćby wspólny projekt GEFCO, Captrain Deutschland i Transcontainer, który wprowadza usługę transportu kolejowego komponentów do produkcji samochodowych między Vesoul we Francji i Kaługą w Rosji. Jest to jest jeden z największych w Europie multimodalnych projektów logistycznych, oparty na przeładunku kontenerów w strefie granicznej z pociągów o normalnym rozstawie kół na te szersze, które poruszają się za naszą wschodnią granicą.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA