REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cysterna na drodze - czyli jak przygotować ładunek niebezpieczny do transportu

Tadeusz Leszczyński
Jak przygotować przewóz towarów niebezpiecznych
Jak przygotować przewóz towarów niebezpiecznych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy umowy europejskiej ADR bardzo dokładnie opisują warunki bezpiecznego transportu drogowego towarów niebezpiecznych i nie pozostawiają możliwości dowolnej ich interpretacji.

W większości są to przepisy techniczne oparte o doświadczenie najwyższej klasy specjalistów światowych z różnych dziedzin nauki. Przepisy te również wykorzystują doświadczenia z zaistniałych awarii i wypadków. Wreszcie przepisy ADR łączą umiejętnie wymogi bezpieczeństwa z ekonomiką transportu wskazując granice, których przekraczać nie wolno. Temu celowi służą różne wyłączenia uwzględniające przewóz niewielkich ilości towarów niebezpiecznych.

REKLAMA

Już sama objętość przepisów ADR świadczy, że ich poznanie i wdrożenie do praktyki konkretnego przedsiębiorstwa nie jest łatwe. Dlatego powołano doradców ds. bezpieczeństwa w przewozie towarów niebezpiecznych, którzy po ukończeniu specjalnych kursów szkoleniowych zdają egzamin kompetencyjny przez państwową komisja i po uzyskaniu pozytywnej oceny otrzymują Certyfikat doradcy ważny na 5 lat stając się specjalistami w dziedzinie bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych.


REKLAMA

Proces szkolenia i egzaminowania doradcy jest precyzyjnie opisany w przepisach ADR. W zasadzie każdy doradca DGSA jest osobą o wysokich kwalifikacjach i jest dobrze przygotowany do pełnienia swych podstawowych obowiązków jakimi jest wspieranie działań zapobiegających zagrożeniom dla osób, mienia i środowiska związanych z przewozem towarów niebezpiecznych.

Doradca DGSA jest jedną z niewielu funkcji, które są prawnie wymagane i każdy przedsiębiorca zajmujący się pakowaniem, załadunkiem, napełnianiem lub rozładunkiem towarów niebezpiecznych ma obowiązek wyznaczyć jednego lub więcej doradców. W ustawie o przewozie towarów niebezpiecznych z 2011 roku obowiązek ten doprecyzowano do sytuacji, gdy przedsiębiorca nadał towar niebezpieczny w ilości wymagającej oznakowania pojazdu pomarańczową tablica ostrzegawczą.


Doradca DGSA

Od tego momentu przedsiębiorca musi wyznaczyć doradcę DGSA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy prawne precyzują obowiązki doradcy. Głównym zadaniem doradcy jest , przy zachowaniu odpowiedzialności przedsiębiorcy, dążenie, przy zastosowaniu wszystkich dostępnych środków i działań, do ułatwienia prowadzenia działalności polegającej na przewozie towarów niebezpiecznych zgodnie z odpowiednimi wymaganiami i w możliwie najbezpieczniejszy sposób. Działania doradcy prowadzone są w granicach określonych prawem i zakresem działalności przedsiębiorstwa.

W odniesieniu do działalności przedsiębiorstwa, doradca powinien w szczególności:

  • śledzić zgodność tej działalności z wymaganiami dotyczącymi przewozu towarów niebezpiecznych,
  • doradzać przedsiębiorcy w zakresie wymagań dotyczących przewozu t.n.,
  • zbierać informacje o obrocie i przygotować roczne sprawozdanie z działalności przedsiębiorstwa w zakresie przewozu t.n.,

Obowiązki doradcy obejmują również śledzenie praktyk i procedur stosowanych w przedsiębiorstwie związanych z przewozem towarów niebezpiecznych, a przede wszystkim:

  • procedur dotyczących identyfikacji towarów niebezpiecznych (klasyfikowania, doboru opakowań, oznakowania),
  • praktyk wymagań specjalnych związanych z przewozem w przypadku stosowania, doboru i zakupu środków transportu,
  • procedur służących sprawdzeniu wyposażenia używanego w związku z przewozem, załadunkiem i rozładunkiem t.n.,
  • wprowadzania procedur ratowniczych,
  • prowadzenia dochodzeń celem ustalenia okoliczności, przyczyn i działań zapobiegawczych wypadków i awarii z udziałem towarów niebezpiecznych,
  • uwzględniania przepisów i wymagań przy doborze podwykonawców lub partnerów,
  • sprawdzeniu, czy wszyscy pracownicy zaangażowani w przewóz, załadunek lub rozładunek otrzymali szczegółowe procedury postępowania i instrukcje,
  • wprowadzeniu procedur kontrolnych dotyczących sprawdzenia czy środek transportu jest wyposażony w wymagane dokumenty i sprzęt kontrolny.

REKLAMA

Jak wynika z powyższego wykazu obowiązków doradcy, przedsiębiorca, który poważnie traktuje bezpieczeństwo w przewozie towarów niebezpiecznych może w pełni zdać się na doradcę, który właściwie usytuowany w przedsiębiorstwie - będzie gwarantem tego bezpieczeństwa. 

Będzie on zarówno kontrolerem, czy przewóz odbywa się w sposób bezpieczny przy spełnieniu wszystkich wymagań technicznych, organizacyjnych przez pracowników posiadających pełną wiedzę o warunkach transportu. Doradca tez jest gwarantem stosowania procedur zgodnych z wymogami ADR, a w przypadku ich braku – powinien takie procedury opracować i wdrożyć. 

Szkolenie kierowców

Wreszcie doradca jest odpowiedzialny za przeszkolenie pracowników niepodlegających szkoleniom specjalistycznym (szkoleniom specjalistycznym podlegają np. kierowcy). Mimo, że odpowiedzialność prawna za zapewnienie bezpieczeństwa w przewozie towarów niebezpiecznych spoczywa na przedsiębiorcy, to w przypadku wyznaczenia doradcy, na nim spoczywa również odpowiedzialność karna w przypadku niewłaściwego spełniania lub zaniechania obowiązków doradcy DGSA opisanych w przepisach ADR.

Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że powołanie doradcy nie dotyczy wyłącznie firm transportowych. Obowiązek taki spoczywa na każdym uczestniku transportu np. nadawców czyli producentów materiałów niebezpiecznych, hurtowniach, magazynach, załadowcach czyli przedsiębiorstwach logistycznych itd.

Tadeusz Leszczyński Schenker
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA