Usługi świadczone na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących przewozy w transporcie międzynarodowym w określonych przypadkach korzystają z zerowej stawki podatku VAT. Zgodnie bowiem z art. 83 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawa o VAT), stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do:
- usług w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym;
- usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.
W tym miejscu należy wskazać, iż przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się między innymi przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
reklama
reklama
- z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
- z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).
Zdaniem Autora, dla zastosowania preferencyjnej 0 % stawki podatku VAT nie ma znaczenia czy usługa będzie wykonana na rzecz przewozu realizowanego na trasie krajowej czy międzynarodowej. Dla zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0 % istotne znaczenie ma bowiem status nabywcy usługi tzn. czy wykonuje on głównie przewozy w transporcie międzynarodowym czy głównie w transporcie krajowym.
W dalszej kolejności trzeba zwrócić uwagę na użyte przez ustawodawcę określenie „głównie na trasach międzynarodowych”. Do dnia 31 marca 2011 r. ani regulacje ustawy o VAT, ani też przepisy rozporządzeń wykonawczych nie doprecyzowały co należy rozumieć przez to pojęcie. W związku z czym istniały liczne kontrowersje, jak należy interpretować ww. przepis.
Podstawowym pytaniem zadawanym przez podatników było pytanie jaki wskaźnik obrotu powinien decydować o przeważającym rodzaju działalności. W udzielaniu odpowiedzi na powyższe wątpliwości kluczowe znaczenie odgrywał wyrok ETS z dnia 16 września 2004 r. w sprawie C-382/02 (Cimber Air A/S przeciwko Skatteministeriet). ETS w przywołanym orzeczeniu wskazał, że: „pojęcie to ma znaczenie dla prawa wspólnotowego i podlega wykładni ścisłej, jako że stanowi podstawę dla zwolnienia od podatku VAT.