REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto zapłaci za rosnące koszty w transporcie

ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze pod koniec roku przedsiębiorcy z branży TSL prognozowali wzrost sprzedaży i stabilność cen usług, ale optymizm rozwiewają wzrastające w szybkim tempie koszty działalności w transporcie drogowym. Niepokój rodzi pytanie - kto za to zapłaci w największym wymiarze - przewoźnik, klient, czy operator logistyczny?

Zdaniem ekspertów najbardziej ucierpią mali przewoźnicy, którzy muszą liczyć się ze znacznym zwiększeniem kosztów prowadzenia działalności.

REKLAMA

Wpływ na to mają różne czynniki, począwszy od obciążeń administracyjnych (w związku z wejściem wżycie nowych wymagań dotyczących wykonywania zawodu przewoźnika - Rozporządzenia 1071, 1072 i 1073, koszty prowadzenia działalności transportowej wzrosły od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych w skali roku) poprzez wzrost kosztów pracy kierowców, paliw i opłat drogowych.

Jednakże głównym czynnikiem wzrostu kosztów w transporcie drogowym jest wzrost cen paliw.

Paliwo na wzroście

Ceny te wzrosły w Polsce w roku 2011 o około 27proc., co przekłada się na co najmniej 7-8proc. wzrost frachtu drogowego.

REKLAMA

- Ostatnie kryzysowe lata i walka konkurencyjna na rynku transportowym doprowadziły do wykorzystania wszelkich możliwości optymalizacyjnych przez firmy transportowe i spedycyjne. Klienci muszą przygotować się na znaczne podwyżki cen. W przeciwnym wypadku może się okazać, że ich towary nie będą po prostu przewożone – mówi Wojciech Sienicki dyrektor transportu drogowego i kolejowego w Kuehne + Nagel Sp. z o.o.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obecnej rzeczywistości gospodarczej wygra na rynku ten, kto ma odpowiednie umiejętności zarządcze i intuicję biznesową, pozwalającą na dopasowywanie się do zmieniających się warunków. 

- Zarządzanie kosztami i obszarami, które je generują może stać się przewagą i pozwolić na zdystansowanie konkurencji. Apreo stawia na wiedzę i wsparcie systemów IT, które usprawniają wszelkie estymacje, dają możliwość rzetelnej analizy i oceny sytuacji, niezbędnych w trakcie podejmowania bieżących działań - mówi Arkadiusz Glinka z Apreo Logistics.

W najbliższych miesiącach ww. czynniki kosztowe będą prawdopodobnie nadal wzrastać, co przyczyni się do dalszego wzrostu kosztów transportu.

REKLAMA

Dodatkowo, ponieważ polska gospodarka radzi sobie całkiem dobrze z kryzysem a nasi przewoźnicy obsługują dzisiaj praktycznie cały rynek UE, występuje na rynku polskim brak dostatecznych mocy przewozowych, co przyczynia się do wzrostu kosztów firm przewozowych, które z kolei borykają się ze wzrostem kosztów personalnych kierowców.

W Polsce nie ma praktycznie szkół dla kierowców zawodowych, a wykwalifikowani kierowcy muszą być coraz wyżej opłacani, mając możliwość podjęcia pracy praktycznie w całej Europie. 

- Do wzrostu kosztów personalnych nie tylko kierowców przyczyni się z pewnością wprowadzana właśnie podwyżka stawek emerytalnych, co dodatkowo wymusi konieczność podwyższania cen transportu - dodaje Wojciech Sienicki z Kuehne + Nagel Sp. z o.o.


Opłaty drogowe, ubezpieczenia

Do tego dochodzą opłaty drogowe, których wpływ na wzrost kosztów szacuje się w graniach 3 - 5proc. Widoczny jest również znaczący wzrost kosztów produktów ubezpieczeniowych dla transportu. Ubezpieczenia drożeją, a na niektórych produktach wzrosty sięgają kilkunastu procent. 

- Powód podwyżek zawsze jest dla nas ważny. Ubezpieczyciele szukają zapewne zysków na innych produktach, gdyż ponoszą straty na ubezpieczeniach majątkowych i OC komunikacyjnym. Dodatkowo ubezpieczenia OC komunikacyjne drożeją ze względu na zmiany sum gwarancyjnych. A wszystkiemu towarzyszy zmiana poziomu szkodowości całej branży. Musimy się ubezpieczać, bo jest to bardzo ważna część zabezpieczeń przed ryzykiem biznesowym, ale równocześnie musimy podnosić jakość operacji i kontrolować ją w całym łańcuchu dostaw - komentuje Arkadiusz Glinka prezes zarządu Apreo Logistics Sp. z o.o.

Ubezpieczyciele zapowiadają również większą weryfikację wypłat odszkodowań komunikacyjnych. To co wpływa na takie działania ubezpieczycieli to presja kosztowa, którzy to najbardziej obawiają się nowych zagrożeń tj. ryzyko inflacji szkód, rosnąca presja klientów i relatywnie nowych podmiotów na rynku, jakimi są kancelarie odszkodowawcze oraz odczuwalne zjawisko przestępczości ubezpieczeniowej.

Kto za to zapłaci?

W ostatnich latach rynek transportowy dynamicznie zmieniał się i bywały też ciężkie okresy, ale nigdy nie było tak dużej nieprzewidywalności. W obliczu ostatnich zmian, przewoźnicy będą musieli zmierzyć się z trudnymi decyzjami. Już teraz rynek jest na tyle trudny, że firmy, aby utrzymać klienta, obniżają stawki zachowując minimalną marżę. Takie utrzymywanie klientów za wszelką cenę ma swoje konsekwencje.

Przewoźnicy zmuszeni są do obciążania dodatkowymi kosztami klientów oraz firmy spedycyjne. Te z kolei, by utrzymać się na rynku zmuszone są do obciążania dodatkowymi opłatami swoich klientów. Klient, który wymaga serwisu na odpowiednim poziomi musi liczyć się z dodatkowymi opłatami, które wprowadził rząd i których nie da się uniknąć.

Jak zminimalizować wzrosty kosztów w transporcie drogowym, czy jest to możliwe? O tym będziemy dyskutować podczas debaty Logistyka.infor.pl, którą redakcja portalu zaplanowała na początku lutego.

(opr. Beata Trochymiak, źr. www.pracujwlogistyce.pl)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA