REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport lotniczy: Jak wybrać kontener z kontrolowaną temperaturą

Iwona Połowicz
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Farmaceutyki czy szczepionki to towary, które wymagają przewozu w ściśle określonych warunkach z zachowaniem odpowiedniej temperatury na wszystkich etapach transportu. Ze względu na te wymogi, pojawiła się konieczność uszczelnienia całego łańcucha dostaw. Doskonałym rozwiązaniem są kontenery chłodnicze czy Pallet Shippery, których zadaniem jest utrzymanie wymaganej temperatury.

Wybór kontenera

Wśród oferowanych na rynku kontenerów możemy wyodrębnić dwa podstawowe typy:

REKLAMA

● Refrigerated containers – to kontenery wykorzystujące suchy lód, jako źródło zimna oraz termostat i wentylator, który pomaga w utrzymaniu wymaganej temperatury. Suchy lód zlokalizowany w osobnej komorze, w tzw. bunkrze, nie ma styczności z towarem, chyba, że zaistnieje potrzeba zapewnienia bardzo niskich temperatur. Takie sytuacje mają najczęściej miejsce w przypadku transportu zamrożonych produktów spożywczych, wówczas w celu zapewnienia jak najniższej temperatury, suchy lód umieszczony jest dodatkowo w komorze z towarem.

● Heat and Cool containers – możemy wyróżnić:

- Unicooler – kontener posiadający zarówno możliwość grzania, jak i chłodzenia, dzięki zastosowaniu suchego lodu z systemem cyrkulacji powietrza i układu elektrycznego grzania.

REKLAMA

- Opticooler to zaawansowany technologicznie kontener, który zamiast suchego lodu, wyposażony jest w nowoczesny systemem wentylacji z układem elektrycznego grzania oraz kompresorem stosowanym w celu obniżenia temperatury. Dodatkowo zaopatrzony jest w zewnętrzne i wewnętrzne czujniki temperatury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Envirotainer RKN e1 oraz Envirotainer RAP e2, podobnie jak Opticooler, nie wymaga użycia suchego lodu. W celu zapewnienia określonej temperatury, wykorzystuje bowiem system elektrycznego grzania oraz kompresor zimna.

W zależności od indywidualnych wymagań Klienta, kontenery dają możliwość utrzymania stałej temperatury, od -20C do +30C bez względu na warunki panujące na zewnątrz kontenera.

Obok wymaganej temperatury, istotnym kryterium, decydującym o wyborze określonego rodzaju kontenera jest jego wielkość. Największym kontenerem na rynku, utrzymującym właściwą temperaturę jest RAP (LD9), do którego
możemy załadować nawet 5,5 ton towaru. Drugim, co do wielkości kontenerem gwarantującym utrzymanie określonej temperatury jest RKN, jednak jego udźwig wynosi niewiele ponad 1100 kg.

Dopłaty do frachtu

REKLAMA

Warto również wspomnieć, że transport przy użyciu tak zaawansowanych technologicznie rozwiązań nie należy do najtańszych. Oprócz standardowych opłat, które mają zastosowanie w przypadku transportu towarów standardowym serwisem lotniczym, należy uwzględnić koszty najmu kontenera; zazwyczaj okres dzierżawy to 4 dni, choć niektórzy przewoźnicy oferują nawet 5 dniowy okres najmu.

Niezwrócenie kontenera w terminie wiąże się z naliczeniem dodatkowych opłat za każdy dzień spóźnienia. Do tego dochodzą jeszcze koszty baterii, suchego lodu, przygotowania kontenera itd. Poza tym należy też zwrócić uwagę na tzw. pivot Wright, to jest minimalną wagę płatną, od której jest naliczana stawka frachtowa. W przypadku RKN pivot weight wynosi 755 kg, dla RAP jest to 1650 kg.

W praktyce oznacza to, że niezależnie od tego czy kontener RKN zostanie załadowany towarem o wadze 150 czy 600 kilo, linia zażąda zapłaty za 755 kilo. Decydując się na wybór kontenera warto zatem rozważyć najkorzystniejszy dla nas wariant, uwzględniając ilości towaru, które chcemy przewieźć. Biorąc pod uwagę fakt, że opłata za najem jest naliczana za każdy kontener, może się okazać, że tańszym rozwiązaniem będzie np. wybór jednego dużego kontenera, którego najem jest droższy, aniżeli ponoszenie dwu bądź trzykrotności opłat za mały kontener.

Z uwagi na konieczność zapewnienia najwyższych standardów bezpieczeństwa i jakości usług, obsługą kontenerów zajmuje się dedykowany do tego celu zespół osób, których zadaniem jest monitorowanie stanu i prawidłowego
funkcjonowania kontenera na każdym etapie transportu.


Co to jest Pallet Shippery?

Obok kontenerów, klienci mają do wyboru także Pallet Shippery, które utrzymują wskazany zakres temperatur w przedziale od +2 do +25C. Pallet Shippery to są to palety, których ścianki wykonane są z kilku warstw specjalnego kartonu oraz warstwy polietylenu, między którymi umieszczone są wkłady chłodzące, zapewniające utrzymanie wymaganego zakresu temperaturowego.

Pallet Shipper posiadają świetne właściwości izolacyjne, a wewnętrzna warstwa izolacyjna utrzymuje temperaturę nawet w przypadku uszkodzenia poszycia zewnętrznego. Warto również zaznaczyć, że są przyjazne dla środowiska i podlegają recyklingowi.

O ile kontenery wynajmowane są przez linie lotnicze i za ich przygotowanie i obsługę odpowiedzialny jest przewoźnik, o tyle Pallet Shippery są budowane i ładowane przez spedytora, który musi posiadać odpowiednią wiedzę zakresie prawidłowego rozmieszczenia wkładów chłodzących, z których część jest zamrożona, a część jedynie schłodzona.

Ze względu na specyfikę użycia, Pallet Shippery są oferowane jedynie przez kilku spedytorów na rynku i czynią ten produkt mniej dostępnym.

Biorąc pod uwagę stronę kosztową, w/w palety są zdecydowanie tańszym rozwiązaniem aniżeli kontenery, przede wszystkim z uwagi na fakt, że są kupowane przez klientów i mogą być przez nich kilkukrotnie wykorzystywane.

Niezależnie od tego, na jaki rodzaj serwisu się zdecydujemy należy pamiętać, aby korzystać ze sprawdzonych przewoźników i rzetelnych spedytorów posiadających doświadczenie w przewozach towarów w temperaturze kontrolowanej. Okazuje się bowiem, że pozorne oszczędności uzyskane na współpracy z niedoświadczonym partnerem, mogą generować duże straty, w postaci zepsutego towaru.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA