REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyjaśnienie pojęć związanych z formułami Incoterms®2010

Tomasz Dobczyński
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo regularnego stosowania formuł Incoterms®2010 w umowach sprzedaży towarów, nadal istnieje potrzeba wyjaśnienia pojęć handlowych i logistycznych. Znajomość reguł takich jak, chociażby CIF i CPT znacznie ułatwi poruszanie się w normach prawnych związanych z transportem.

Wyjaśnienie pojęć powiązanych z formułami Incoterms®2010

Formuły Incoterms® tworzą zbiór trzyliterowych terminów handlowych, które mają zastosowanie w umowach sprzedaży towarów.

REKLAMA

Opisują przede wszystkim czynności, ryzyko i koszty związane z dostawą towaru od sprzedających do kupujących. Formuły zostały bardzo precyzyjnie opisane w publikacjach Międzynarodowej Izby Handlową ICC, ich tłumaczenia na język polski dokonał polski oddział - ICC Polska.

Istnieje jednak potrzeba objaśnienia dodatkowych, ogólnych pojęć handlowych i logistycznych, które są konsekwencją zastosowania konkretnej formuły Incoterms®.

Jedenaście reguł Incoterms® prezentowanych jest w dwóch odrębnych kategoriach.

Pierwsza z nich, zawierająca siedem reguł, jest przeznaczona do stosowania dla wszystkich środków i gałęzi transportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Drugą podstawową grupą są reguły dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego. Grupa zawiera cztery reguły, które mogą być stosowane w sytuacji, gdy zarówno punkt dostawy, jak i miejsce, do którego towar jest przewożony dla kupującego są portami.

W transporcie morskim jednym z najważniejszych dokumentów jest konosament (bill of lading), który jest dowodem przyjęcia ładunku do przewozu. Jest również dowodem zawarcia umowy o przewóz.

Posiadacz konosamentu posiada nad towarem pełną kontrolę w miejscu przeznaczenia. Kupujący towar może go sprzedać dalej, jeszcze przed jego odbiorem w porcie przeznaczenia.

Wystarczy, że odstąpi konosament, który co do zasady jest papierem wartościowym.

CIF,CIP

W regułach CIF (Cost Insurance and Freight) i CIP (Carriage and Insurance Paid To) wyszczególniony jest obowiązek zawarcia przez sprzedającego umowy ubezpieczenia.

Wersja reguł z 2010 roku uwzględnia zmiany dokonane w Instytutowych Klauzulach Ładunkowych (Institute Cargo Clauses). Klauzule ustanowione są przez Instytut Londyńskich Ubezpieczycieli.

W ich ramach ubezpieczyciel może udzielać ochrony ubezpieczeniowej w kilku wariantach pokrycia: A, B i C, przy czym wersja A zawiera maksymalny zakres pokrycia ubezpieczeniowego a C – podstawowy, najmniejszy.

Wyszczególniony w CIF i CIP obowiązek wskazuje na ubezpieczenie ładunku odpowiadające przynajmniej pokryciu przewidzianemu w klauzuli „C” Instytutowych Klauzul Ładunkowych (lub innych równoważnych).

Sprzedający może zapewnić dodatkowe ubezpieczenie, w zakresie rozszerzonym odpowiadającym pokryciu „A” lub „B”, ale dzieje się tak, tylko na wyraźne żądanie kupującego.


CPT i CIP

REKLAMA

W formułach CPT (Carriage Paid To) i CIP (Carriage and Insurance Paid To) umieszczonych w grupie dla wszystkich środków transportu oraz w CIF (Cost Insurance and Freight) i CFR (Cost and Freight) w grupie dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego, obowiązkiem sprzedającego jest zawarcie umowy przewozu do miejsca przeznaczenia i przekazanie towaru do wcześniej uzgodnionego miejsca załadunku.

Po przekazaniu towaru przewoźnikowi ryzyko utraty lub uszkodzenia przechodzi na kupującego. Zdarza się, że wynagrodzenie przekazywane jest sprzedającemu w formie akredytywy dokumentowej.

W akredytywie bank zobowiązuje się wypłacić określoną kwotę sprzedającemu pod warunkiem przedstawienia i złożenia kompletu dokumentów, które potwierdzą wywiązanie się z zobowiązań określonych w umowie. Akredytywa stanowi pisemne zobowiązanie banku wyznaczonego przez kupującego wobec beneficjenta akredytywy (najczęściej sprzedający) do zapłaty lub zabezpieczenia zapłaty określonej sumy pieniężnej pod warunkiem zaprezentowania przez niego dokumentów zgodnych z zapisami akredytywy i na warunkach w niej określonych.

Wynagrodzenie z tytułu realizacji kontraktu zgodnie z czterema wymienionymi powyżej formułami Incoterms®2010 będzie wypłacone po przedstawieniu dokumentu oddania towaru przez sprzedającego przewoźnikowi w miejscu załadunku.

To wystarcza do otrzymania wynagrodzenia na rzecz sprzedającego. Dalsze ryzyko utraty lub uszkodzenia po przekazaniu przewoźnikowi jest już udziałem kupującego towar.

Ważna jest siedziba

Reguły Incoterms®2010 nadają się do stosowania zarówno w krajowych, jak i międzynarodowych umowach sprzedaży. Do rozróżnienia, do której grupy należy dana transakcja, należy określić gdzie podmiot sprzedający i kupujący posiada domicyl. Określa on stałe miejsce zamieszkania osoby fizycznej lub siedzibę osoby prawnej.

Może oznaczać również stałe miejsce dopełniania zobowiązań finansowych. 

Powołanie się w umowie sprzedaży na Incoterms®2010 przenosi pojęcie dostawy towaru z poziomu naturalnego dla pracowników działów logistyki określenia przewozu ładunku z miejsca załadunku do miejsca przeznaczenia na poziom, który dostawą towaru określa podstawowy skutek jej wykonania.

Podstawową konsekwencją wykonania dostawy w Incoterms®2010 jest przejście ryzyka utraty lub uszkodzenia towaru ze sprzedającego na kupującego.

Dla każdej z jedenastu formuł sposób wykonania dostawy jest określony osobno.

Wachlarz możliwości jest szeroki: od formuły EXW (Ex Works), gdzie dostawa wykonana jest poprzez wystawienie do dyspozycji kupującego towaru na terenie sprzedającego bez załadunku, aż po formułę DDP (Delivered Duty Paid), w której sprzedający dostarcza towar gdy jest on, odprawiony w imporcie, podstawiony do dyspozycji kupującego na przybywającym środku transportu gotowy do wyładunku w miejscu przeznaczenia.

Powyższy artykuł prezentuje niektóre pojęcia, których znajomość jest wymagana jeśli w umowie sprzedaży podmiot świadomie powołuje się na konkretną formułę Incoterms®2010. Są to pojęcia będące na pograniczu sfery logistycznej i handlowej.

Dla specjalistów z dziedziny handlu i sprzedaży powyższe objaśnienia mogą być traktowane jak abecadło, jeden z pierwszych wykładów na pięcioletnich studiach z tego zakresu. Często jest jednak tak, że doświadczeni, zaprawieni w bojach logistycy z technicznym zapleczem wiedzy i umiejętności, pojęć handlowych i sprzedażowych muszą uczyć się od początku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA