REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezes ROHLIG SUUS Logistics: Polski transport drogowy na zakręcie

Tadeusz Chmielewski

REKLAMA

REKLAMA

Sytuacja polskiego transportu drogowego coraz częściej wymyka się jednoznacznej ocenie. Pomimo rosnącej pozycji Polski na arenie międzynarodowej, kondycja transportu samochodowego tylko z pozoru wydaje się być zadowalająca. Jakie są tego powody? - wyjaśnia Tadeusz Chmielewski, prezes ROHLIG SUUS Logistics.

Wzrost koniunktury gospodarczej jest faktem. Europa sukcesywnie wychodzi z niedawnego kryzysu, a Polska nie pozostaje w tyle. Duży rozwój przeżywa u nas branża FMCG oraz RTV/AGD, a także w związku z licznymi inwestycjami zwiększyła się produkcja w sektorach budowlanym, stalowym, wyposażenia wnętrz i chemii budowlanej.

REKLAMA

Wzrost gospodarczy pozytywnie wpływa na rozwój wielu segmentów rynku, co w efekcie zwiększa popyt na usługi transportowe. W ślad za rosnącym popytem zauważalny stał się problem niewystarczającej liczby taboru na rynku. Kryzys gospodarczy spowodował, że ok. 1/5 firm wycofała się z działalności transportowej.

Powrót do stanu sprzed kryzysu z pewnością potrwa jeszcze minimum kilkanaście miesięcy. Potrzeby rynku nie rozwijają się więc proporcjonalnie do jego możliwości, co w perspektywie rosnących opłat (paliwo, wahania kursów walut, e-myto) doprowadzi prawdopodobnie do zauważalnego wzrostu cen usług.

Problemy transportu drogowego

REKLAMA

Brak taboru to nie jedyny czynnik wpływający na wzrost cen transportu. „Puls Biznesu” podał ostatnio niepokojące doniesienia o przewidywanych brakach kadrowych w branży TSL. Jak podaje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, liczba wydanych praw jazdy kategorii C i D spadła ze 114 tys. w 2009 roku do 75,5 tys. w roku ubiegłym.

Dodatkowo niewykluczone jest, iż znaczna część kierowców skorzysta z otwarcia rynków pracy w Niemczech i Austrii, pogłębiając tym samym problemy kadrowe w Polsce. Sytuacji nie pomaga również polityka transportowa państwa. Od lipca obowiązuje nowy elektroniczny system poboru opłat za przejazdy autostradami, drogami ekspresowymi oraz krajowymi dla samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony. Dodatkowo wciąż rosną ceny paliw, a te stanowią nawet 80 proc. kosztów przewoźników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyrównanie cen

Dotychczas transport był w Polsce najtańszym ogniwem całego procesu sprzedaży i produkcji. Wiele przewozów realizowanych było nawet poniżej ich kosztów. Obecna trudna sytuacja wśród przewoźników jest poniekąd efektem tak nieracjonalnie niskich stawek za usługi transportowe. W innych krajach europejskich już dawno osiągnęły one racjonalny i uzasadniony ekonomicznie poziom. Polska najprawdopodobniej będzie również zbliżała się do tego poziomu.

Jeśli moje przewidywania się spełnią, granica niższych stawek za transport drogowy przesuwać się będzie w kierunku Wschodu. Zapewne jednak różnice cenowe nie będą na tyle duże, aby przedsiębiorcy w pełni rezygnowali ze swoich dostawców w UE, zwłaszcza tych o dużej renomie i wysokiej jakości usług.

Nowe trendy w transporcie drogowym

REKLAMA

Coraz więcej klientów dostrzega potrzebę korzystania z rozwiązań kompleksowych. Usługi typu „simple solution” przestały być konkurencyjne. Zarówno klientom jak i operatorom zależy na usprawnieniu procesów dostaw . Dobrym rozwiązaniem jest kompleksowość i integracja usług. Przynosi to bardzo pozytywne efekty w postaci podwyższenia jakości obsługi klientów finalnych i optymalizacji kosztów.

Dodatkowo operator posiadający szerokie możliwości działania, może odpowiednio szybko reagować na zmiany koniunktury rynkowej i potrzeby klientów.
Kolejnym sektorem usług, któremu wróżę szybki rozwój są przewozy specjalistyczne. W Polsce nadal istnieje niewiele firm, które świadczą tego typu usługi, a klienci coraz częściej oczekują od operatora dostępu do niestandardowego taboru.

Poszukiwane są np. samochody z kontrolowaną temperaturą (np. branża spożywcza), cysterny, auta z wieszakami (branża odzieżowa) czy samochody dostosowane do przewozu towarów o dużych gabarytach (np. branża AGD).

Takie usługi zapewnia się najczęściej pod konkretne, długoterminowe umowy, które gwarantują stałą obsługę i stosunkowo dużą stabilność zatrudnienia.
Trudno jest jednoznacznie określić sytuację transportu drogowego w Polsce. Decyzje gospodarczo-polityczne wymuszają na operatorach i przewoźnikach podniesienie stawek transportowych.

Pomimo poprawy koniunktury nadal odczuwa się deficyt taboru na rynku, gdy tymczasem popyt na usługi transportu samochodowego systematycznie wzrasta. W niedalekiej przyszłości okaże się, jak wszystkie te czynniki wpłyną na rynek usług drogowych.


Tadeusz Chmielewski, prezes ROHLIG SUUS Logistics
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA