reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Grudzień w branży TSL: intensywny czy prawie bez pracy?

Grudzień w branży TSL: intensywny czy prawie bez pracy?

Święta w transporcie oznaczają zwiększoną intensywność lub są zupełne wygaszenie. Jak poradzić sobie ze specyfiką tego czasu w branży TSL?

Mniej dni roboczych i stosunkowo długa przerwa świąteczna sprawiają, że ostatni miesiąc roku to zawsze intensywny czas dla branży TSL. W zależności od tego, jak danego roku wypadają Święta, przewoźnicy muszą liczyć się niekiedy z tym, że na przetransportowanie ogromnej liczby zleceń mogą mieć nawet o tydzień mniej. Intensywniej pracuje przemysł, a branża e-commerce, jak przed każdymi Świętami, bije kolejne rekordy. Choć zdaniem autorów raportu „Zakupy świąteczne 2020” tegoroczne bożonarodzeniowe wydatki będą średnio o 29% mniejsze niż w ubiegłym roku, Polacy coraz częściej po upominki udają się do sklepów internetowych.

Zdaniem badaczy Deloitte aż 67% z nas w poszukiwaniu prezentów zredukuje wizyty w sklepach stacjonarnych. W ten sposób skraca się dystans pomiędzy złotówkami wydanymi podczas wirtualnych i tradycyjnych zakupów. Jednak droga między sklepową półką lub drzwiami konsumenta nadal pozostaje długa, a za terminową dostawę odpowiadają m.in. przedsiębiorcy transportowi.

Zobacz również: Brexit a EORI. Co musisz wiedzieć?

Transport: święta wymagają wcześniejszego przygotowania!

Żeby dobrze przygotować się do tego gorącego okresu przewoźnicy powinni zacząć myśleć o Świętach dużo wcześniej. Co to oznacza? Odpowiednie zaplanowanie urlopów jest kluczowe i nie warto ustalać ich na ostatnią chwilę. Tym bardziej, że napięty grafik odczują również ci kierowcy, którzy w trasę wyjeżdżają rzadziej. Tydzień dłużej w pracy opłaci się im jednak finansowo. Zyskają także firmy, które zaoferują tak trudno dostępne w tym okresie wolne pojazdy.

Kiedy rozpocząć przygotowania do końcówki roku? Im szybciej tym lepiej - szczególnie jeśli chodzi o ustalenia pod względem obsady pojazdów. Im bliżej grudnia, tym bardziej konkretne powinny stać się również nasze rozmowy z kontrahentami o ich zapotrzebowaniu na transport. Zawodowo to dla przewoźników szczególny moment w roku, dlatego nikt nie chce być zaskoczony zbyt dużą lub małą liczbą zleceń – komentuje Tomasz Czyż, ekspert GBOX, Grupa INELO i dodaje, że w przypadku wolumenu zamówień przekraczającego moce przerobowe rozwiązaniem jest poszukanie wsparcia u podwykonawców.

Choć optymalnie byłoby wykorzystać flotę bez konieczności zatrudniania kolejnych kierowców, wiele firm w okresie wzmożonej pracy korzysta z oferty tzw. skoczków, czyli osób posiadających uprawnienia C+E, wykonujących na co dzień inny zawód.

Okres świąteczny to dla takich zleceniobiorców szansa na dodatkowy zarobek. Dobrze utrzymywać z nimi kontakt, żeby w razie awaryjnych sytuacji zachować ciągłość pracy floty i uniknąć tego, że za kierownicę wsiądą właściciele firm. Zdarza się to szczególnie często w mniejszych firmach, a warto zauważyć, że dyspozycyjność osób decyzyjnych jest w tym newralgicznym momencie roku istotna i lepiej, żeby można ich było zastać raczej za biurkiem niż za kółkiem – podsumowuje Czyż.

Zobacz również: Praca kierowcy dziś i 30 lat temu

Planuj transporty i używaj nowych technologii!

O ile pozwala na to specyfika branży i rodzaj załadunku, w optymalnym wykorzystaniu grudnia kluczowe jest planowanie z wyprzedzeniem. Ale nawet jeżeli ustalenia zapadają z dnia na dzień lub wręcz z godziny na godzinę – nic straconego, pod warunkiem, że dysponujemy danymi z telematyki. Dzięki takim narzędziom przedsiębiorcy transportowi mogą zredukować liczbę niekorzystnych decyzji podejmowanych pod presją czasu i wypracować długofalowe strategie, które pomogą zmniejszać zużycie paliwa, wysokość opłat drogowych lub wybierać szybsze drogi dojazdowe.

Wbrew pozorom takie niewielkie korekty pozwalają skrócić czas oczekiwania na rozładunek lub załadunek, a w efekcie dają przestrzeń na wykonanie kolejnego transportu – zauważa Tomasz Czyż. 

Eksperci podkreślają, że telematyka, integracje z systemami TMS i Real Time Visibility to już w branży standard. Coraz więcej przewoźników przenosi sposób zarządzania firmą i jej operacjami na wyższy poziom właśnie dzięki cyfryzacji, która jest określana jako jeden z czynników wpływających znacząco na rozwój biznesu i transformację całego sektora. Dodatkową wartością jest ułatwione rozliczanie konkretnych okresów pracy. Na podstawie danych łatwo ustalić, czy grudzień był dla firmy sukcesem, czy w przyszłym roku warto coś jednak poprawić.

Zobacz również: GPS do samochodu: skąd się wziął?

Przestój, czyli dobry moment na... serwis!

W branży szczególnym problemem są powroty do kraju w ostatnim tygodniu przed Świętami. Na rynku jest wtedy niewiele ładunków, a stawki kształtują się zazwyczaj na poziomie poniżej kosztów operacyjnych. Dlatego wiele firm pozostawia pojazdy na parkingach za granicą, a kierowcy zwożeni są do kraju busami lub osobówkami. Z tego powodu okres świątecznego przestoju jest często określany mianem czasu „wielkiego serwisu”. Dla wielu pojazdów to jeden z niewielu momentów w ciągu roku na przeprowadzenie większych przeglądów, wymiany opon czy napraw technicznych. Warto o tym pomyśleć szczególnie w przypadku firm bez własnych warsztatów, które muszą polegać na dostępności autoryzowanych serwisów.

Pamiętajmy też o uzupełnieniu dodatkowego wyposażenia, sprawdzeniu pasów i innych akcesoriów zabezpieczających towar. Kiedy, jeśli nie teraz? – podsumowuje Czyż.

Źródło: Materiały prasowe Grupa INELO

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Data publikacji:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Święta w transporcie
Święta w transporcie

VAT 2021. Podatki część 239.90 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Łatwe podatki

Portal „Łatwe podatki” pozwala zrozumieć trudne zagadnienia związane z podatkami (takimi jak np. VAT, CIT czy PIT) w sposób stosunkowo przystępny, podparty ciekawymi przykładami.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama