reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Najważniejsze zmiany w przepisach regulujących przewóz towarów niebezpiecznych

Najważniejsze zmiany w przepisach regulujących przewóz towarów niebezpiecznych

Od 1 stycznia 2011 roku, na terytorium Unii Europejskiej, obowiązują nowe przepisy techniczne dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych (ADR 2011).

Podobnie jak w latach poprzednich ustanowiono sześciomiesięczny okres przejściowy w czasie którego można stosować postanowienia umowy ADR 2009.

Najistotniejsze zmiany w ADR 2011 dotyczą zasad przewozu towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych (LQ).

Od 1 stycznia 2011 roku nadawca towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych ma obowiązek poinformować przewoźnika (kierowcę) na piśmie o całkowitej masie brutto nadawanych towarów (niezależnie od ilości tych towarów).

W praktyce oznacza to dodatkowy wpis w dokumentacji przewozowej (w liście przewozowym lub otwartym dokumencie towarzyszącym).

Natomiast każdy kierowca prowadzący samochód o dopuszczalnej masie całkowitej wyższej niż 12 t będzie miał obowiązek oznakowania pojazdu specjalnym napisem, tablicą lub znakiem, gdy masa takich towarów (LQ) przekroczy 8 ton.

Nowy znak LQ dla towarów pakowanych w ilościach ograniczonych:

UWAGA: w okresie przejściowym – do 2015 roku będzie można również stosować dotychczasowe znaki podane w ADR 2009

do przewozu drogowego

do przewozu lotniczego

Nowy uczestnik przewozu – rozładowca

W nowych przepisach został także zdefiniowany nowy uczestnik przewozu – rozładowca.

W myśl ADR 2011 rozładowca - to przedsiębiorstwo dokonujące rozładunku towarów niebezpiecznych z pojazdu lub kontenera.

Do obowiązków tego uczestnika przewozu należy m.in:

  • upewnienie się, czy zostały rozładowane właściwe towary (przez porównanie odpowiednich informacji zawartych w dokumencie przewozowym z informacjami znajdującymi się w sztuce przesyłki, kontenerze),
  • sprawdzenie przed i podczas rozładunku, czy opakowania nie są uszkodzone w stopniu zagrażającym bezpieczeństwu czynności rozładunkowych (w przypadku stwierdzenia takiego uszkodzenia wstrzymanie rozładunku do czasy zastosowania odpowiednich środków),
  • dokonanie odpowiedniego oczyszczenia i odkażenia pojazdów.

Co w praktyce zmiany te oznaczają dla przewoźników i kierowców i jaki wpływ będą miały na branżę TSL?

Najważniejsze zmiany podyktowane nowymi przepisami, dotyczą przede wszystkim zasad przewozu towarów niebezpiecznych pakowanych w ilościach ograniczonych (LQ). Są to ważne zmiany dla całej branży TSL, gdyż wdrożenie ich wymaga dodatkowych (obowiązkowych) wpisów w dokumentacji przewozowej oraz dodatkowego (obowiązkowego) oznakowania pojazdów.

Dotychczas przewóz tego typu towarów nie był limitowany ilościowo i nie podlegał żadnemu oznakowaniu pojazdu.

W ADR 2011 nastąpiły też inne zmiany np. w treści Instrukcji Bezpieczeństwa dla kierowców w wyniku, której dotychczasowe Instrukcje utraciły ważność, wprowadzenie nowego wzoru zaświadczenia ADR dla kierowców itd., ale są to zapisy o mniejszym znaczeniu w porównaniu do zmian w wyłączeniach LQ.

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia


Tarcza antykryzysowa – pomoc dla pracodawców poszkodowanych w wyniku pandemii koronawirusa (PDF)29.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Igor Bąkowski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama