| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Transport > Rewolucja transportowa w XXI wieku, czyli rozmowa z Derekiem Bryanem z Verizon Connect

Rewolucja transportowa w XXI wieku, czyli rozmowa z Derekiem Bryanem z Verizon Connect

Jakie są trendy na rynku transportowym? Jak autonomizacja i 5G zrewolucjonizują przewóz towarów? Oraz jak usprawnić ruch w miastach? O tych wszystkich zagadnieniach rozmawiałem z Derekiem Bryanem, wiceprezesem ds. Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki w Verizon Connect.

Kuba Brzeziński: Coraz głośniej mówi się o autonomii jazdy na rynku samochodów osobowych. I coraz jaśniejsze staje się to, że do jej popularyzacji potrzeba jeszcze sporo czasu. Jak wygląda realna perspektywa popularyzacji autopilota na rynku pojazdów ciężarowych?

Derek Bryan: Samochody autonomiczne są definiowane w pięciu poziomach. Piąty poziom - najbardziej zaawansowany - przewiduje całkowicie automatyczny system, w którym pojazd porusza się z taką samą łatwością, jak gdyby za jego kierownicą zasiadał człowiek. Obecnie jesteśmy na poziomie drugim, w którym kierowca jest wspierany przez systemy takie jak tempomat czy układy korygujące tor jazdy. Minie jeszcze wiele lat zanim zobaczymy systemy w pełni autonomiczne. W tym czasie firmy nie powinny czekać na autonomizację. Aby mogły pozostawać konkurencyjne i były w stanie używać najnowszych technologii powstających na dostępnych teraz bazach, powinny inwestować w istniejący już ekosystem połączonych pojazdów i modernizować flotę aut. Oczywiście powinny być też przygotowane na kolejny krok, który stanie się dalszym preludium do pełnej autonomizacji.

Kuba Brzeziński: Sztuczna inteligencja - w jaki sposób mogłaby zmienić transport w XXI wieku? Czy możemy mówić o uldze dla kierowców czy raczej o wsparciu?

Derek Bryan: Sztuczna inteligencja i zdolność maszyn do uczenia się nie są elementami przyszłości. One są aktualne już dziś. Dzięki takim możliwościom firmy mają dostęp do informacji, a transport staje się bardziej wydajny. Technologia pomaga w planowaniu tras, redukowaniu kosztów i wpływa na decyzje podejmowane przez fleet managerów. Mają dostęp do większej ilości danych, a to pozwala im poszerzyć wiedzę dotyczącą tego w jaki sposób operują floty. Dla przykładu, wyłącznie silnika pojazdu zazwyczaj oznacza, że kierowca ma opóźnienie i nie dotrze do celu na czas. Ta informacja może być automatycznie przesyłana do spedytora, pracowników i klientów. Jeżeli fleet manager zauważy, że ogrzewanie w pojeździe jest zawsze włączone, może zagwarantować pracownikowi cieplejszą odzież służbową, tak żeby kierowcy nie było chłodno i żeby minimalizować ryzyko że zachoruje. W tym samym czasie informacje pozwalają poprawić np. wydajność pracy silnika, przez co minimalizowane jest zapotrzebowanie na paliwo.

Te przykłady idealnie pokazują sposób, w jaki nowoczesne systemy wspierają kierowcę. Niedługo mobilni pracownicy nie będą musieli uzyskiwać dostępu do danych manualnie i aktualizować statusu realizowanych aktualnie spraw. Managerowie będą automatycznie otrzymywać informacje z systemu, aby dalej planować podejmowane kroki. Rozwój i wykorzystanie sztucznej inteligencji w transporcie prowadzi pewną drogą. Na jej końcu znajduje się autonomiczny pojazd. Ale jak wspomniałem wcześniej, nadal jesteśmy dość daleko od osiągnięcia tego celu.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Łukaszewicz

Ekspert z zakresu zamówień publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »