Kategorie

Rewolucja transportowa w XXI wieku, czyli rozmowa z Derekiem Bryanem z Verizon Connect

Kuba Brzeziński
Rewolucja transportowa w XXI wieku, czyli rozmowa z Derekiem Bryanem z Verizon Connect
Materiały prasowe Verizon Connect
Jakie są trendy na rynku transportowym? Jak autonomizacja i 5G zrewolucjonizują przewóz towarów? Oraz jak usprawnić ruch w miastach? O tych wszystkich zagadnieniach rozmawiałem z Derekiem Bryanem, wiceprezesem ds. Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki w Verizon Connect.
Reklama

Kuba Brzeziński: Coraz głośniej mówi się o autonomii jazdy na rynku samochodów osobowych. I coraz jaśniejsze staje się to, że do jej popularyzacji potrzeba jeszcze sporo czasu. Jak wygląda realna perspektywa popularyzacji autopilota na rynku pojazdów ciężarowych?

Derek Bryan: Samochody autonomiczne są definiowane w pięciu poziomach. Piąty poziom - najbardziej zaawansowany - przewiduje całkowicie automatyczny system, w którym pojazd porusza się z taką samą łatwością, jak gdyby za jego kierownicą zasiadał człowiek. Obecnie jesteśmy na poziomie drugim, w którym kierowca jest wspierany przez systemy takie jak tempomat czy układy korygujące tor jazdy. Minie jeszcze wiele lat zanim zobaczymy systemy w pełni autonomiczne. W tym czasie firmy nie powinny czekać na autonomizację. Aby mogły pozostawać konkurencyjne i były w stanie używać najnowszych technologii powstających na dostępnych teraz bazach, powinny inwestować w istniejący już ekosystem połączonych pojazdów i modernizować flotę aut. Oczywiście powinny być też przygotowane na kolejny krok, który stanie się dalszym preludium do pełnej autonomizacji.

Kuba Brzeziński: Sztuczna inteligencja - w jaki sposób mogłaby zmienić transport w XXI wieku? Czy możemy mówić o uldze dla kierowców czy raczej o wsparciu?

Reklama

Derek Bryan: Sztuczna inteligencja i zdolność maszyn do uczenia się nie są elementami przyszłości. One są aktualne już dziś. Dzięki takim możliwościom firmy mają dostęp do informacji, a transport staje się bardziej wydajny. Technologia pomaga w planowaniu tras, redukowaniu kosztów i wpływa na decyzje podejmowane przez fleet managerów. Mają dostęp do większej ilości danych, a to pozwala im poszerzyć wiedzę dotyczącą tego w jaki sposób operują floty. Dla przykładu, wyłącznie silnika pojazdu zazwyczaj oznacza, że kierowca ma opóźnienie i nie dotrze do celu na czas. Ta informacja może być automatycznie przesyłana do spedytora, pracowników i klientów. Jeżeli fleet manager zauważy, że ogrzewanie w pojeździe jest zawsze włączone, może zagwarantować pracownikowi cieplejszą odzież służbową, tak żeby kierowcy nie było chłodno i żeby minimalizować ryzyko że zachoruje. W tym samym czasie informacje pozwalają poprawić np. wydajność pracy silnika, przez co minimalizowane jest zapotrzebowanie na paliwo.

Te przykłady idealnie pokazują sposób, w jaki nowoczesne systemy wspierają kierowcę. Niedługo mobilni pracownicy nie będą musieli uzyskiwać dostępu do danych manualnie i aktualizować statusu realizowanych aktualnie spraw. Managerowie będą automatycznie otrzymywać informacje z systemu, aby dalej planować podejmowane kroki. Rozwój i wykorzystanie sztucznej inteligencji w transporcie prowadzi pewną drogą. Na jej końcu znajduje się autonomiczny pojazd. Ale jak wspomniałem wcześniej, nadal jesteśmy dość daleko od osiągnięcia tego celu.

Kuba Brzeziński: Telemetryka to planowanie, a planowanie pozwala oszczędzić pieniądze. Jak nowoczesne technologie rozszerzają możliwości telemetryki? Jakie kierunki rozwojowe są rozważane i jakie mogą przynieść korzyści?

Derek Bryan: Nie jestem fanem słowa telemetryka, bo jest ono zbyt niejasne. Wolę definiować to zjawisko jako zbieranie danych dotyczących pojazdów, które są przydatne firmom i operatorom logistycznym. Rynek logistyczny jest niezwykle konkurencyjny. A to oznacza, że nieustająco poszukuje narzędzi, które dają poszczególnym graczom przewagę. System lokalizacji pojazdów poprawia wydajność operacyjną i bezpieczeństwo, a do tego podnosi poziom obsługi klienta. Proces monitorowania danych daje fleet managerom informacje konieczne do automatyzacji niektórych zadań. Mogą oni szybko redukować zachowania ograniczające wydajność - mowa np. o sytuacji, w której silnik w pojeździe pracuje cały czas, także na postoju.

Kilka ostatnich lat przyniosło zasadniczy rozwój zawierający pojęcia z zakresu sztucznej inteligencji i jej możliwości analizowania danych. Kolejne innowacje pojawiające się na horyzoncie dotyczą użycia dodatkowych mocy przerobowych komputerów w samochodach, konkretnie poprzez wdrożenie technologii 5G i prezentacji pojazdów autonomicznych. Dla przykładu niektóre podmioty już dziś testują możliwość formowania kolumn ciężarówek, w których elektronicznie skomunikowane pojazdy będą podróżować na tyle blisko siebie, aby udało się zminimalizować opory powietrza i tym samym spalanie. Zarządzanie flotami oparte o GPS-y bardzo szybko rozwija się i sprowadza się do użycia najnowszych technologii.

Kuba Brzeziński: Sterowanie ruchem miejskim - jakie to mogłoby mieć znaczenie dla transportu przyszłości? Jakie koncepcje w tej kwestii są rozważane?

Derek Bryan: Po pierwsze system sterowania ruchem miejskim powinien być kompleksowy. Uzyskiwanie informacji pochodzących z wielu źródeł powinno pozytywnie wpłynąć na możliwość wykorzystania przepustowości istniejących już dróg i transportu publicznego. Istniejące już systemy regulujące ruch miejski powinny być uzupełnione kolejnymi urządzeniami IoT i inteligentnymi sensorami. Za sprawą informacji gromadzonych tą drogą, algorytmy sztucznej inteligencji mogą zarządzać ruchem prawie w czasie rzeczywistym. To oznacza regulowanie ograniczeń prędkości, oznaczeń pasów czy świateł drogowych.

W przyszłości 5G pozwoli na wysyłanie i analizowanie danych jeszcze szybciej i efektywniej. Kierowcy, zarządcy flot i lokalne władze będą w stanie podejmować lepsze decyzje na podstawie tak zebranych danych. W tych warunkach miejscy dostawcy będą zadowoleni w perspektywie możliwości zredukowania przeciążeń ruchu. A coraz bliżej tego celu stawia nas IoT - inteligentny system zarządzania i planowania trasy.

Kuba Brzeziński: W ostatnim czasie w dyskursie popularnym dość dużo mówi się o technologii 5G. Nie jest to jednak przekaz w dużej mierze pozytywny. Jak zatem 5G może zmienić rozwiązania transportowe?

Derek Bryan: 5G obiecuje kolejną generację transferu danych na większą skalę, z większą prędkością i z mniejszymi opóźnieniami. To oznacza że ogromne ilości informacji mogą być gromadzone, procesowane i analizowane szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Wierzę że to właśnie da początek kompletnie nowym ideom i usługom.

Zalety autonomicznych pojazdów i użycia sztucznej inteligencji już dziś mają wpływ na przemysł transportowy. Myśląc o tradycyjnym monitorowaniu pojazdów, tak naprawdę ciężko wyobrazić sobie jak 5G mogłoby zmienić usługi. Z drugiej strony potencjał szybszego przesyłu danych może mieć wpływ na sposób realizacji poszczególnych funkcjonalności systemu monitorującego w przyszłości. Wdrażanie IoT i modernizacja infrastruktury drogowej to klucze do nowych idei. W związku z tym powinniśmy rozpatrywać 5G jako zbliżającą się możliwość, którą jeszcze dziś ciężko zdefiniować konkretnie z transportowego punktu widzenia.

Kuba Brzeziński: Dziękuję za rozmowę.

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    8 maja 2021
    Zakres dat:

    Jak założyć wyząbkowane opony? Czy się da?

    Jak założyć wyząbkowane opony? To o tyle zasadnicze pytanie, że ząbkowanie oznacza uszkodzenie bieżnika w ogumieniu.

    Kto płaci za parking policyjny po wypadku?

    Kto płaci za parking policyjny po wypadku? To postanowiliśmy sprawdzić dziś. Odpowiedź na pytanie jest o tyle ważna, że koszty mogą być wysokie!

    Wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym: czym jest?

    Wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym: czym jest, do czego może być potrzebne i czemu ułatwia załatwienie sprawy kierowcy? Sprawdziliśmy to.

    Jazda na suwak a wymuszanie. Kiedy kierowcy łamią przepisy?

    Jazda na suwak a wymuszanie, czyli dziś opowiemy o przypadkach, w których kierowca nie ma obowiązku ustąpienia pierwszeństwa.

    Test: Audi Q2 po liftingu. Recepta jest prosta: benzyniak i automat

    Audi Q2 po liftingu w czerwonym kolorze stanęło przed redakcją. Recepta na sukces? Półtoralitrowy benzyniak, automatyczna skrzynia i wyposażenie.

    Co druga Toyota w Polsce jest... hybrydowa!

    Sprzedaż hybryd Toyoty w Polsce wzrosła do poziomu 30 316 sztuk. W efekcie co drugi model opuszczający salon japońskiej marki ma eko-napęd.

    Ile kosztuje doba na parkingu policyjnym?

    Ile kosztuje doba na parkingu policyjnym? Od 1 stycznia kierowcy powinni się liczyć z wyższymi opłatami. O ile wzrosły i ile teraz wynoszą?

    Brak nalepki na szybie 2021 r. Ile wynosi mandat?

    Brak nalepki na szybie: 2021 r. coś zmienia? Ile wynosi mandat? Jakie jeszcze konsekwencje czekają na kierowcę? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Kupno auta z parkingu policyjnego: co musisz wiedzieć?

    Kupno auta z parkingu policyjnego? Tak jest możliwe. Atrakcyjna cena to jednak nie wszystko. Kupujący musi też pamiętać o wadach takich pojazdów.

    Mandat za dwie naklejki na szybie. Czy jest możliwy?

    Mandat za dwie naklejki na szybie. Czy jest możliwy? I ile może wynosić? Poszukajmy odpowiedzi na te pytania.

    Auta luksusowe: Polacy kupują je coraz chętniej!

    Auta luksusowe zdają się być... korona-odporne w Polsce. Bo pomimo pandemii rynek samochodów premium ma się świetnie. Na ile świetnie? Oto raport.

    Przejęcie leasingu samochodu przez osobę prywatną

    Przejęcie leasingu samochodu przez osobę prywatną: na czym polega, czy jest możliwe i co musisz o nim wiedzieć? Na te pytania odpowiemy w tekście.

    Jak odebrać auto z parkingu policyjnego?

    Jak odebrać auto z parkingu policyjnego? Podstawą są dokumenty uprawniające do odbioru, ale także... wniesienie opłaty za holowanie i postój.

    Porzucony samochód na terenie prywatnym. Da się go usunąć?

    Porzucony samochód na terenie prywatnym? Niestety jego usunięcie nie jest takie łatwe. Bo w większości przypadku płaci za nie właściciel parkingu!

    Jak odebrać prawo jazdy starszej osobie? Da się to zrobić?

    Jak odebrać prawo jazdy starszej osobie? Jest to możliwe. Gdy kierowca nie popełni rażącego wykroczenia, uprawnienia odebrać może tylko... lekarz.

    Volkswagen ID.4 GTX - pierwszy elektryczny GTI ma 300 KM!

    Volkswagen ID.4 GTX został oficjalnie zaprezentowany. Elektryczny GTI ma 300 koni mocy, napęd na cztery koła i krwisty, czerwony lakier.

    Obowiązkowe badania kierowców po 60. roku życia?

    Obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia miały być, ale czy będą? Na razie niestety nie. A czemu mogą poprawić bezpieczeństwo na drogach?

    Umorzenie opłaty za holowanie pojazdu. Czy to możliwe?

    Umorzenie opłaty za holowanie pojazdu jest możliwe? W pewnym sensie tak. Niestety droga do uniknięcia wysokiej opłaty nie jest ani krótka, ani łatwa.

    Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie?

    Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie oznacza że nie można nim jeździć? Na szczęście nie. Mimo wszystko kierowcy dotyczą ograniczenia.

    Wyząbkowane opony: naprawa jest możliwa?

    Wyząbkowane opony: naprawa jest możliwa? W pewnym sensie tak. Dyskusyjna jest jednak skuteczność tej metody. Co zatem powinien zrobić kierowca?

    BMW M5 CS w Polsce! Ma 635 koni i 750 Nm!

    BMW M5 CS to najmocniejszy produkcyjny model z Bawarii. Sedan jest napędzany 4.4-litrową V-ósemką. Ma 635 koni mechanicznych mocy!

    Test: Toyota Land Cruiser - w starym stylu, ale nadal urzeka!

    Toyota Land Cruiser jest bardziej terenówką czy rodzinnym SUV-em? A może jednym i drugim? Sprawdziliśmy to w czasie naszego testu.

    Do jakiego wieku można zdawać na prawo jazdy?

    Do jakiego wieku można zdawać na prawo jazdy? Prawo nie przewiduje ograniczeń. To jednak nie oznacza, że do egzaminu może przystąpić każdy.

    Czy pasy z tyłu są obowiązkowe?

    Czy pasy z tyłu są obowiązkowe? Oczywiście. I przepisy w tym zakresie obowiązują od roku 1991! Jaka kara grozi za brak pasów? Sprawdźmy.

    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: SUV dostępny w polskich salonach

    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV został oficjalnie zaprezentowany w Polsce. Co musisz wiedzieć o SUV-ie plug-in? Ile kosztuje Eclipse PHEV?