REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Innowacyjność w usługach spedycji morskiej

Teresa Janczewska
Alicja Kędziora
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zwykle spedytor musi zaangażować kilka rodzajów środków transportu, ale w związku z tym, że transport statkiem stanowi największą część całego łańcucha, całość dostawy traktowana jest jako transport morski.

W obecnych czasach, towar jest przesyłany z jednego końca świata na drugi drogą morską, ale nie tylko. Klient zleca spedytorowi dostarczenie towaru z jednego miejsca w kraju załadunku do drugiego miejsca w kraju odbioru. Spedytor musi zaangażować kilka rodzajów środków transportu, ale w związku z tym, że transport statkiem stanowi największą część całego łańcucha, całość dostawy traktowana jest jako transport morski. Klient pilnie oczekuje na swój towar i chciałby na bieżąco wiedzieć, gdzie jest aktualnie jego ładunek.

REKLAMA

Najlepiej, żeby mógł sam sprawdzać, korzystając z dostępu do systemu track & trace na stronie spedytora. Jak tylko numer kontenera jest znany, spedytor wpisuje go do systemu i cały czas musi aktualizować dane, tzn. kiedy i gdzie będzie przesyłka, tak aby klient mógł w każdej chwili sobie sprawdzić, bez potrzeby dzwonienia lub pisania maila. Aby tak było, spedytor musi dysponować odpowiednimi narzędziami informatycznymi.

Informatyka w transporcie morskim

Współpraca z klientami poprzez narzędzia informatyczne jest zarówno dla spedytora jak i dla całego świata biznesu stosunkowo nowym kierunkiem działań. Wcześniej elektroniczna wymiana danych, czy też udostępnianie klientom informacji, „on line” z firmowych systemów informatycznych były realizowane sporadycznie i tylko dla wyjątkowo strategicznych partnerów. Obecnie jest to wartość dodana dość szeroko oferowana przez usługodawców. Oczywiście medium, które to umożliwiło - to Internet.


REKLAMA

Włączenie tych dodatkowych usług do oferty zwiększa skuteczność akwizycji nowych, a zintegrowanie procesów biznesowych na poziomie IT, ułatwia utrzymywanie klientów już obsługiwanych. Dlatego też ten obszar rozwoju IT uważany jest za szczególnie ważny dla konkurencyjności firmy spedycyjnej i to właśnie jemu w ciągu najbliższych lat spedytorzy będą poświęcać dużo uwagi.
- Narzędziem bardzo silnie integrującym klienta z dostawcą usług jest elektroniczna wymiana danych.

EDI jest najskuteczniej wykorzystywany w logistyce magazynowej, a w szczególności w systemach typu WMS. Wbrew ogólnej opinii standardy EDI (np. EDIFACT) nie są tak powszechnie stosowane i nawet w przypadku ich implementacji każde wdrożenie wymiany danych B2B stanowi poważny wysiłek dla każdej ze stron, zarówno organizacyjny jak i kosztowy. Można przewrotnie stwierdzić, że im ten wysiłek większy tym silniej klient będzie z nami związany - wyjaśnia Wojciech Mieczyński, główny informatyk C. Hartwig Gdynia S.A.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zatem oznacza dostęp do innowacyjności w spedycji morskiej?

REKLAMA

Na pewno pełną gotowość spedytora do spełniania niestandardowych oczekiwań klienta np. tworzenie dedykowanych systemów informatycznych dla współpracy z danym klientem. Po drugie antycypacja w rozwiązaniach, zaskakiwanie klienta rozwiązaniami logistycznymi. Obok tych rozwiązań istotne jest oferowanie w standardzie obsługi spedycyjnej usług niespotykanych w ofercie innych spedytorów np.: ubezpieczenie cargo w cenie usługi spedycyjnej. Równie ważny jest monitoring przesyłki zgodnie ze specyficznymi wymogami klienta oraz gotowość do udziału we wspólnych projektach logistycznych, łącznie z ewentualnymi nakładami finansowymi.

Ponadto standardowe dzielenie się wiedzą, czy nawet szkolenie klienta w wybranych obszarach w odniesieniu do tzw. klientów długofalowych o wyższym stopniu lojalności. I wreszcie inicjacja w tworzeniu nowatorskich metodologii załadunkowych np.: project cargo do kontenera.
Te wszystkie działania, plus narzędzia informatyczne stanowią o stopniu innowacyjności usług w spedycji morskiej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA