Modelowe zlecenie transportowe zawiera krótki opis towaru, czyli co chcemy przetransportować, w jakiej ilości (palet, skrzyń, hoboków itd.) i o jakiej wielkość (waga, niekiedy objętość).
Zlecenie spedycyjne
Zlecenie spedycyjne odrywa szczególną rolę w sytuacji kiedy między Klientem a spedytorem nie ma umowy, a istnieje potrzeba zebrania wszystkich niezbędnych informacji jakie Klient chce przekazać firmie transportującej ładunek. Zlecenie zawiera wtedy informacje o terminach płatności, dodatkowe wytyczne dotyczące zabezpieczenia ładunku na czas transportu (np. ilość pasów). Zlecenie określa także wartość towaru, podaje wymogi związane z uprzednim podaniem numeru rejestracyjnego samochodu i naczepy czy definiuje klasę ładunku niebezpiecznego.
reklama
reklama
Warto pamiętać, że zlecenie spedycyjne jest jedynym dokumentem, który w razie zaistnienia szkody częściowej lub całkowitej pokazuje czy spedytor prawidłowo wykonał zadanie. W przypadku wystąpienia szkody ubezpieczyciel weryfikuje, czy spedytor dopuścił się aktu nienależytej staranności, tj. czy wykonał wszystko zgodnie ze informacjami przekazanymi przez Klienta w zleceniu spedycyjnym. W sytuacji kiedy Klient nie przekazuje informacji istotnych dla przewozu ładunku, ubezpieczyciel bądź spedytor może odrzucić reklamację wskazując jako przyczynę zgodność działań spedytora ze zleceniem.
Częstą praktyką, niestety błędną, jest przekazywanie zleceń ustnie (telefonicznie) lub wysyłanie zleceń niepełnych, nieuwzględniających informacji ważnych z punktu widzenia realizacji transportu.