Kategorie

Jakie dane powinien zawierać konosament morski?

Wojciech Łądkowski
ShutterStock
Prezentujemy krótki poradnik wypełniania konosamentu - podstawowego dokumentu przewozowego w transporcie morskim.

Standardowy konosament jest dokumentem dwustronnym. Składa się z awersu - to w zasadzie opis warunków przewozu określonych przez przewoźnika oraz obowiązujące konwencje i uzanse sformalizowane przez organizacje międzynarodowe. Druga cześć to - rewers - zawiera pola, które powinny być wypełnione przed podpisaniem konosamentu.

W prawym górnym rogu zazwyczaj znajduje się logo i nazwa przewoźnika, po jego lewej stronie rubryki, które wypełniane są w oparciu o informacje od załadowcy:

Shipper (lub consignor): nadawca, wysyłający

Consignee: odbiorca ładunku. Jeżeli na wniosek zlecającego transport ta rubryka pozostaje pusta lub wpisano 'to bearer' to ten konosament będzie wystawiony na okaziciela.

Notify: Tutaj należy podać firmę lub osobę, którą należy powiadomić o tym, że przesyłka zbliża się do portu przeznaczenia. Jest to szczególnie istotne w przypadku konosamentu na okaziciela.

Warto dodać, że przewoźnik nie ma obowiązku powiadamiania podmiotu wymienionego w rubrykach Consignee/Notify o dopływającym ładunku ale należy to dobrej praktyki morskiej.

Kolejne rubryki dotyczą statków (dowozowego i oceanicznego), na który będzie realizowany przewóz oraz portu załadunku, przeładunku i wyładunku. Te dane wypełnianie są przez przewoźnika ale załadowca ma pewien wpływ na ich ostateczną formę i zazwyczaj ma to miejsce w przypadku wysyłek objętych akredytywą.

Freight payable at: dotyczy miejsca płatności frachtu (prepaid / collect) i odzwierciedla uzgodnienia między załadowcą i przewoźnikiem.

Number of orig. B/L: dotyczy liczby oryginalnych egzemplarzy konosamentów.

Centralna część drugiej strony konosamentu to miejsce na opis ładunku.

Te rubryki są również wypełniane w oparciu o dane otrzymane od załadowcy, najczęściej na podstawie dokumentów handlowych (commercial invoice, packing list).

Marks and numbers: znaki i numery - ułatwiają identyfikację danej przesyłki. To rubryka, w której można umieścić dane pozwalające na szczegółową identyfikację przesyłki przez odbiorcę (np. PO - purchase order).

Number and kind of package: liczba i rodzaj opakowań (kartony, palety itp.).

Description of goods: nazwa lub opis towaru (najlepiej z kodem taryfy celnej).

Gross weight: waga brutto ładunku.

Measurement: objętość ładunku.

W dolnej części konosamentu znajdują się następujące informacje, których załadowca nie podaje:

Freight and charges: dotyczy wysokości frachtu i innych opłat za przewóz ładunku.

Na niektórych trasach jest to obligatoryjne (np. Europa <-> Ameryka Południowa).

Place and date of issue: miejsce i data wystawienia konosamentu. Data wystawienia nie może być wcześniejsza od daty fizycznego załadunku na statek. Chyba, że mamy do czynienia z konosamentem 'received for shipment'.

Signature (signed by, The Carrier or his Agents, Signed for the Master, itp.): miejsce na podpis wystawcy konosamentu lub osoby upoważnionej. Jest to zazwyczaj przedstawiciel armatora.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    5 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?