Kategorie

Jak agencja celna powinna rozliczać VAT od zakupu usług związanych z transportem międzynarodowym

Marcin Jasiński
Jak agencja celna powinna rozliczać VAT za faktury zakupowe od kontrahentów zagranicznych m.in. z USA za fracht lotniczy, opłaty dokumentacyjne, za obsługę w Holandii, za fracht morski, opłaty dokumentacyjne, portowe, za transport z Chin do Hamburga, następnie za dostawę przesyłki z Hamburga do Warszawy. Czy będzie to import usług ?

W przedstawionych przypadkach agencja powinna rozliczyć import usług. Stawka VAT będzie uzależniona od posiadanych dokumentów i okoliczności, w jakich usługi te zostały nabyte.

O tym, czy istnieje obowiązek rozliczenia VAT od importu usług przez polskiego podatnika, decyduje przede wszystkim miejsce świadczenia tych usług. Gdy miejsce świadczenia znajduje się w kraju, możemy rozpatrywać pozostałe warunki dotyczące importu usług. W przypadkach wskazanych przez agencję celną zastosowanie będzie miała ogólna zasada ustalania miejsca świadczenia, określona w art. 28b ustawy, gdyż nabywane przez agencję usługi to usługi transportu towarów i usługi pomocnicze do nich. Wprawdzie dla tego rodzaju usług przepisy przewidują szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia, jednak mają one zastosowanie, gdy nabywca nie jest podatnikiem (art. 28f, art. 28h ustawy). Ponieważ agencja jest podatnikiem, miejsce świadczenia tych usług będzie w Polsce, gdyż w tym przypadku o miejscu świadczenia nabytych usług decyduje miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania.

W omawianym przypadku pierwszy warunek dotyczący obowiązku rozliczenia importu usług został spełniony.

Aby jednak mówić o obowiązku rozliczenia VAT od importu usług przez polskiego podatnika, świadczący usługi nie może posiadać w kraju siedziby stałego miejsca zamieszkania ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy). Nawet gdy świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju, to i tak nabywca rozliczy VAT, jeśli to stałe miejsce prowadzenia działalności lub inne miejsce prowadzenia działalności nie uczestniczy w tych transakcjach.

Zakładamy, że również ten warunek jest w Państwa przypadku spełniony (jeśli nie, to świadczący usługę rozliczałby VAT w Polsce).

Teraz należy ustalić stawkę VAT, jaką można zastosować w omawianej sytuacji. Do importu usług mają zastosowanie takie same stawki, jakie byłyby stosowane, gdyby nabywca sam świadczył usługę. Zasadniczo nabyte przez agencję usługi podlegają opodatkowaniu stawką 22%.

Przepisy przewidują jednak szczególne przypadki, gdy do tych usług można zastosować stawkę 0%:

1) są bezpośrednio związane z importem towarów, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 15, z wyjątkiem usług (art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy):

a) w zakresie ubezpieczenia towarów,

b) dotyczących importu towarów zwolnionych od podatku;

2) są bezpośrednio związane z eksportem towarów (art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy) oraz:

a) dotyczą towarów eksportowanych i polegają na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,

b) są świadczone na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, i dotyczą towarów eksportowanych;

3) są usługami transportu międzynarodowego (art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy).

W pytaniu nie zostało podane, czy nabyte usługi są związane z eksportem czy z importem towarów, dlatego omówimy oba przypadki i warunki związane z korzystaniem ze stawki 0%.

Usługi związane z importem towarów

Organy podatkowe uznają, że aby można było mówić o usługach związanych z importem towarów, musi faktycznie dojść do tego importu.

Reklama

Aby określić, czy występuje import, należy sięgnąć do definicji importu towarów. Określa ona, że jest to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Ponadto o tym, czy ma miejsce import towarów w Polsce, decyduje fakt, czy w kraju towary zostały dopuszczone do obrotu.

Jak czytamy w piśmie z 12 stycznia 2010 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPP2/443-1080/09-4/AN/KOM): W przypadku dopuszczenia do obrotu towaru poza Polską nie mamy do czynienia z importem towaru w rozumieniu polskiej ustawy o VAT.

Dlatego gdy importowane towary są dopuszczane do obrotu poza Polską, nabywanych usług nie można zaliczyć do usług związanych z importem towarów i na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT stosować stawki 0%.

Gdy importowane towary są jednak dopuszczone do obrotu w kraju, stawkę 0% będzie można zastosować, jeżeli zostaną spełnione następujące warunki:

● koszty kupionych usług zwiększą podstawę opodatkowania importowanych towarów,

● nabyte usługi nie są usługami w zakresie ubezpieczenia towarów i nie dotyczą importu towarów zwolnionych od podatku,

● firma posiada dokumenty potwierdzające import towarów i wliczenie tych usług do podstawy opodatkowania importowanych towarów.

Usługi związane z eksportem towarów

Tak samo jak w przypadku usług związanych z importem towarów, również w przypadku usług związanych z eksportem towarów musi wystąpić wywóz poza terytorium UE, który na podstawie ustawy o VAT jest zdefiniowany jako eksport towarów.

Eksport towarów jest definiowany jako potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności dostawy, określonych w art. 7, jeżeli wywóz ten jest dokonany przez:

a) dostawcę lub na jego rzecz albo

b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz.

Jak z tego wynika, aby mówić o eksporcie, wywóz towarów musi nastąpić z terytorium Polski i towar musi być wywieziony poza UE. W takim przypadku agencja może stosować stawkę 0% do nabytych usług, które związane są z eksportem towarów.

Usługi transportu międzynarodowego

Jeśli jednak agencja oceni, że nie spełnia warunków, aby nabyte usługi można było zaliczyć do usług związanych z eksportem lub importem towarów, pozostaje ocena, czy usługi można zaliczyć do usług transportu międzynarodowego, które również są opodatkowane stawką 0%.

W tym celu należy sięgnąć do definicji transportu międzynarodowego określonej w art. 83 ust. 3 ustawy.

DEFINICJA

Transport międzynarodowy – to przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

● z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

● z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

● z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

Reklama

● z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Jak z tego wynika, aby można było mówić o transporcie międzynarodowym, musi on przebiegać w jakiejś części przez terytorium kraju. Dlatego w przypadku transportu towarów np. z Chin do Hamburga nie jest to transport międzynarodowy w rozumieniu ustawy. Jednak możliwość zastosowania stawki 0% i tak istnieje na podstawie § 8 pkt 3 rozporządzenia wykonawczego. Przewiduje on stawkę 0% dla usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub stałe miejsce prowadzenia działalności, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:

● z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub

● z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Warunkiem jest posiadanie dokumentów określonych w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. W przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora jest to list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, a także faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

Gdy agencja będzie posiadać dokumenty jednoznacznie potwierdzające, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz fakturę dokumentującą wykonaną usługę transportu międzynarodowego, import kupionych usług transportowych może opodatkować stawką 0%.

● art. 28b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 57, poz. 357

● § 8 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 224, poz. 1799

Stan prawny aktualny na dzień publikacji artykułu

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    31 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.